مدیر جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: آموزش مخاطرات شغلی و نحوه انجام کار به شکل ایمن برای پیشگیری از بروز بیماری‌ها، حوادث و آسیب‌های شغلی ضروری است.
کد خبر: ۱۱۷۱۷۵۷
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴ 19 June 2024

به گزارش تابناک زنجان، شیرین بخشی با اشاره به شعار ششمین روز هفته سلامت با عنوان «کمردرد و بیماری‌های شغلی در مردان» اظهار کرد: توصیه به کارگران برای استفاده از وسایل حفاظت فردی (در صورت نیاز) با هدف کاهش مخاطرات محیط کار، همکاری نزدیک با گروه‌های مهندسی، طب کار، بهداشت صنعتی و واحد خرید با هدف رسیدن به اطمینان از خرید ابزار و تجهیزات و کالا‌های ایمن، حذف موارد مخاطره‌آمیز مربوط به ماشین، روش انجام کار، مواد مورد استفاده یا ساختمان و تاسیسات و کنترل یا محدود کردن عامل مخاطره‌آمیز از جمله راهکار‌های پیشگیری از بروز بیماری‌ها، حوادث و آسیب‌های شغلی است.

وی ایجاد یک برنامه مرکزی برای کنترل حوادث و آسیب‌های شغلی را ضروری دانست و افزود: ارائه خدمات مشاوره‌ای در زمینه مسائل ایمنی و بهداشت و سایر موارد مرتبط با پیشگیری از حوادث و آسیب‌های شغلی، هدایت نظارت عملیاتی در بررسی حادثه با هدف تعیین علت حادثه و ممانعت از رخ دادن دوباره آن و جمع‌آوری و تحلیل داده‌های مربوط به حوادث و آسیب‌های شغلی با هدف شروع اقدامات اصلاحی و تداوم اقدامات نظارتی و پیگیری‌های مستمر از دیگر اقدامات پایه برای پیشگیری از بروز بیماری‌ها، حوادث و آسیب‌های شغلی است.

او به بیان برخی از مهم‌ترین وظایف کارگران در پیشگیری از بیماری‌ها، حوادث و آسیب‌های شغلی پرداخت و گفت: فراگیری اصول ایمنی در محیط کار به نحوی که تبدیل به یک عادت شود و استفاده از روش‌های کمک سمعی بصری مانند سخنرانی‌ها، پوسترها، فیلم‌ها، ویدیوها، اسلایدها، رادیو و برنامه‌های تلویزیونی در آموزش ایمنی بسیار مهم است.

وی مهارت‌آموزی را دیگر وظیفه مهم کارگران در محیط‌های شغلی دانست و افزود: وقتی تجهیزات و فرآیند‌های جدید معرفی می‌شود یا روش‌های قبلی بازنگری و به‌روز می‌شود، کارگران و نیرو‌های جدید باید با هدف کسب مهارت‌های اساسی در برنامه‌های آموزشی متناسب با آن شرکت کنند.

مدیر جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به لزوم آشنایی کارگران با قوانین مرتبط با ایمنی شغلی، اظهار کرد: این قوانین و مقررات باید به نحوی متضمن اقداماتی باشد که از بروز حوادث و آسیب‌های شغلی پیشگیری کند.

او استفاده از وسایل حفاظت فردی مناسب شامل انواع ماسک‌ها، عینک‌های محافظ، کفش‌های ایمنی، کلاه ایمنی، گوشی‌ها، دستکش‌ها و پیش‌بند‌های ایمنی توسط کارگران را الزامی ارزیابی کرد و گفت: استفاده از وسایل حفاظت فردی مناسب، خط دوم دفاعی محسوب می‌شود و باید پس از در نظر گرفتن تمهیدات و کنترل‌های مهندسی و اثبات ناکافی بودن یا عدم امکان انجام چنین تمهیداتی به کار گرفته شوند.

وی با بیان اینکه سالانه ۲.۲ میلیون مورد مرگ مرتبط با کار در جهان رخ می‌دهد، اضافه کرد: این مرگ و میر‌ها غالباً به‌دنبال بروز حوادث و آسیب‌های شغلی یا ابتلا به بیماری‌های شغلی رخ می‌دهد.
/ایسنا

برچسب ها: زنجان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار