امام جمعه هیدج گفت: دحوالارض یعنی روز گسترانده شدن زمین است که در این روز رحمت خدا نشر پیدا کرده است.
کد خبر: ۱۱۶۹۷۰۲
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۳ 03 June 2024

به گزارش تابناک زنجان، حجت‌الاسلام اسدالله زارعی  با اشاره به روز بیست و پنجم ذی‌القعده روز دحوالارض، اظهار کرد: زمین محل زندگی انسان و همه موجودات زنده است، که با کوه‌ها، دریاها، دره‌ها، جنگل‌ها، چشمه‌ها، رودخانه‌ها، معادن و منابع گران بهایش، نشانه‌ای از نشانه‌های آفریدگار به شمار می‌آید و دحوالارض یعنی روز گسترانده شدن زمین که در این روز رحمت خدا نشر پیدا کرده است.

وی ادامه داد: محمد بن عبدالله صَیقل می‌گوید: امام رضا علیه‌السلام در روز ۲۵ ذی‌القعده با ما بیرون آمد. سپس فرمود: روزه بگیرید؛ همانا من امروز روزه هستم. گفتیم: فدای شما شویم، آن روز کدام است؟ حضرت فرمود: روز ۲۵ ذی‌القعده روزی است که رحمت الهی منتشر شده و زمین گسترش پیدا کرده است.

امام جمعه هیدج با بیان اینکه دحوالارض روزی است که کعبه در آن روز نصب شده است، یعنی خدا پایه‌های کعبه را در آن روز نصب کرده است، تصریح کرد: این روز همچنین روزی است که حضرت آدم (ع) از بهشت به روی زمین هبوط کرده و فرود آمده است؛ به همین جهت این روز را مغتنم بشماریم و اعمالی که نسبت به این روز وارد شده است را انجام بدهیم.

وی با توضیح اینکه این روز آداب و اعمال ویژه‌ای دارد، متذکر شد: از جمله این آداب می‌توان به روزه داشتن اشاره کرد که ثواب ۷۰ سال عبادت را دارد و همچنین احیا و شب زنده داری شب دحوالارض که برابر با یک سال عبادت است.

زارعی ذکر و دعا، انجام غسل به نیت روز دحوالارض، خواندن دو رکعت نماز، نزدیک ظهر و زیارت حضرت رضا(ع) در این روز را که از بهترین اعمال مستحب و از سنت‌های مؤکد است را از دیگر اعمال روز دحوالارض عنوان کرد.

برچسب ها: زنجان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار