رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: پشه آئدس و ابتلا به بیماری تب دانگ در استان زنجان دیده نشده است.
کد خبر: ۱۱۷۰۶۰۳
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۳ 10 June 2024

به گزارش تابناک زنجان، حسین معصومی، اظهار کرد: تب دانگ یک بیماری ویروسی است که توسط گزش یک نوع پشه به نام پشه آئدس به انسان منتقل می‌شود.

وی درباره این بیماری، تأکید کرد: مراقبت حشره‌شناسی پشه آئدس و مراقبت انسانی بیماری تب دانگ به‌صورت مستمر توسط معاونت بهداشت دانشگاه و شبکه‌های بهداشت شهرستان‌های تابعه در حال انجام است.

او با بیان اینکه این بیماری می‌تواند بدون علامت، موارد دارای علائم خفیف و موارد دارای علائم شدید بروز کند، توضیح داد: در موارد خفیف، علائم شایع مثل علائم آنفلوانزاست که شامل تب، سردرد، درد عضلات، درد مفاصل، درد استخوان‌ها، درد پشت چشم و حالت تهوع و استفراغ است، در موارد شدید بیماری، علائم می‌تواند شامل درد شدید شکمی، خونریزی از لثه و بینی، تنفس دشوار یا سریع، پوست سرد و مرطوب، افت سریع فشار خون و شوک باشد. این بیماری در کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس مانند امارات متحده عربی، عمان، قطر، یمن و عربستان و در کشور‌های پاکستان، افغانستان و کشور‌های جنوب شرق آسیا و بسیاری از مناطق گرمسیری جهان گزارش شده است.

معصومی با اشاره به راه‌های پیشگیری و کنترل بیماری تب دانگ، بیان کرد: جلوگیری از گزش پشه از طریق پوشیدن لباس‌های آستین بلند و شلوار بلند و جوراب در زمان مسافرت به کشور‌ها و مناطق دارای بیماری تب دانگ، استفاده از قلم دافع حشرات در مناطقی از پوست که با لباس پوشیده نمی‌شود، استفاده از پشه‌بند در صورتی که در فضای باز استراحت می‌کنید، نصب توری روی در و پنجره‌ها و اطمینان از سالم بودن آنها، خودداری از باز کردن پنجره‌های محل اسکان، پرهیز از بیرون رفتن در ساعاتی از روز که احتمال گزش توسط پشه زیاد است مانند اوایل صبح و هنگام غروب.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی زنجان افزود: روش‌های جلوگیری از تکثیر و گسترش پشه‌های آئدس عبارت است از تخلیه و تمیز کردن ظروف محتوی آب مانند گلدان‌های شیشه‌ای، ظروف زیر گلدان، ظروف آب پرندگان، حیوانات، تعبیه در یا پوشاندن مخازن آب مثل تانکر، بشکه و استخر، جلوگیری از تجمع آب در زیر کولر، جلوگیری از ایجاد آب راکد در اطراف محل زندگی از جمله در گودال‌ها، ضایعات جامد مانند ظروف رهاشده، لاستیک‌ها، از طریق بهسازی محیط و پوشاندن یا جمع‌آوری ظروف، لاستیک‌ها و موارد مشابه.

برچسب ها: زنجان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار