تعیین تکلیف پروژه بیمارستان نور ولایت و تسریع در روند احداث آن، یکی از مطالبات اصلی مردم شهرستان خرمدره است.
کد خبر: ۱۱۷۰۷۶۲
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۲ 11 June 2024

به گزارش تابناک زنجان، پس از افزایش جمعیت این شهرستان و آمار بالای مهاجرپذیری این شهرستان، چند سال است که جای خالی یک بیمارستان استاندارد که پاسخگوی مطالبات مردمی باشد، در این شهرستان احساس می‌شود. اکنون خرمدره فقط یک بیمارستان قدیمی دارد که سال ۱۳۵۳ برای تامین نیاز کارگران یک کارخانه در محوطه جنوب غربی این کارخانه ساخته شد و حالا بیمارستان اصلی این شهرستان است، بیمارستانی با فضای کوچک، اما تعداد زیاد مراجعه‌کنندگان.

خدمات‌دهی این بیمارستان در حالی است که علاوه بر مردم خرمدره، مردم شهر‌های هیدج، صائین‌قلعه، سلطانیه و روستا‌های اطراف نیز به‌دلیل نزدیکی مسافت، از این بیمارستان استفاده می‌کنند. همچنین با توجه به قرارگیری خرمدره در مسیر اتوبان آزادراه زنجان - قزوین و جاده ترانزیت علاوه بر مسافران عبوری، مسافرانی که در تصادف‌های رانندگی دچار آسیب شده‌اند، از خدمات درمانی و بستری این بیمارستان استفاده می‌کنند.

هرچند در سال‌های اخیر، اقدامات خوبی در راستای تجهیز و توسعه بیمارستان بوعلی سینا از جمله توسعه بخش اورژانس انجام شده است، اما این اقدامات، مُسکن است و درمان اصلی نیست، به‌طوری که در ایام پیک بیماری‌ها شاهد این هستیم که راهرو‌های بلند، اما باریک این بیمارستان با انبوهی از مراجعان مواجه است که برخی از آن‌ها شاید مدت زمان طولانی در صف انتظار بنشینند.

همه این عوامل و عوامل نانوشته دیگر دست به دست هم داده تا احداث بیمارستان جدید به یکی از مطالبات مردمی تبدیل شود تا جایی که سال ۱۳۹۹ کلنگ بیمارستان نور ولایت در زمینی که ساختمان نیمه‌کار دانشگاه پیام نور خرمدره در آن قرار دارد، به زمین زده شد. پس از کلنگ‌زنی، جوانه‌های امید در دل مردم برای احداث بیمارستان ریشه زد، اما با گذشت چند سال هنوز بیمارستان به ثمر ننشسته است و کماکان احداث بیمارستان جدید دغدغه اصلی مردم شهرستان است.

درباره آخرین وضعیت این بیمارستان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان به خبرنگار ایسنا گفت: یکی از دغدغه‌های مهم مردم منطقه، سلامت است و بیشتر مطالبات در حوزه درمان و بیمارستان بوعلی و بیمارستان نور ولایت است.

حسین دین‌محمدی با بیان اینکه بیمارستان بوعلی سینا سال‌هاست به مردم منطقه ارائه خدمت می‌کند، در دوران کرونا نیز شاهد خدمات این بیمارستان بودیم، توضیح داد: بیمارستان بوعلی سینا با توجه به قدمت بالایی که دارد، یک بیمارستان مستهلک است که با کمبود تجهیزات و نیروی انسانی دست و پنجه نرم می‌کند.

وی با اشاره به اینکه برای حل مشکلات بیمارستان برآورد هزینه‌ای انجام و تامین اعتبار شده است، بیان کرد: مشکلات اساسی بیمارستان بوعلی سینا باید با فوریت حل شود، زیرا در غیر این صورت مشکل‌ساز خواهد بود.

دین‌محمدی به ارائه توضیحی درباره بیمارستان نور ولایت پرداخت و اظهار کرد: موافقت اصولی برای تاسیس یک بیمارستان ۲۲۶ تخت‌خوابی در سال ۱۴۰۰ از وزارت بهداشت صادر شد که تا سال ۱۴۰۵ این موافقت‌نامه اعتبار دارد. پیرو این موافقت اصولی قرار شده بود زمینی برای ساخت این بیمارستان در نظر گرفته شود. این زمین تعیین و تحویل دانشگاه شد و دانشگاه حصارکشی این زمین که داخل آن، یک بنا نیز هست، انجام داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه بنا بر مصوبه‌ای که در سازمان برنامه بودجه وجود داشت، قرار بود یکسری مجوز‌ها از سازمان‌های مختلف گرفته شود که این‌ها گرفته شده و یکسری کار‌های اولیه آغاز شده است، گفت: در موافقت‌نامه قرار شده است که ۷۰ درصد اعتبار ساخت و هزینه بیمارستان را بنیاد مستضعفان تقبل کند و ۳۰ درصد نیز از محل اعتبارات سازمان برنامه و بودجه باشد.

دین‌محمدی با توضیح اینکه سازمان برنامه و بودجه شرط گذاشته که اول ۷۰ درصد پول داده شود و بعد به پرداخت ۳۰ درصد ورود شود، اظهار کرد: در هر صورت بیمارستان خرمدره جزو برنامه‌هایی است که در سازمان برنامه و بودجه ردیفی برای آن در نظر گرفته شده است و قطعاً اعتبار اولیه برای این بیمارستان در نظر گرفته شده است.

او با تاکید بر اینکه شروع به کار این بیمارستان منوط به این است که یک شروع به کار بین بنیاد مستضعفان و بهداشت برای ساخت بیمارستان انجام شود، ادامه داد: خود دانشگاه بیمارستان نمی‌سازد، بلکه این کار توسط پیمانکارانی که کارشان ساخت بیمارستان است انجام می‌شود که معمولاً زیرمجموعه‌ای از مسکن و شهرسازی هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با یادآوری اینکه درباره بیمارستان نور ولایت هنوز اقدامی برای شروع به کار نشده است، گفت: بخشی از کار‌ها که مربوط به دانشگاه است، انجام شده و حتی مجوز تفکیک بخش‌ها گرفته شده است.

دین‌محمدی با یادآوری اینکه بیمارستان نور ولایت خرمدره یک بیمارستان بسیار بزرگ با همه امکانات مورد نیاز شهرستان است، افزود: اگر کار‌های عمرانی پروژه به پایان برسد، تجهیز و راه‌اندازی آن مربوط به حوزه وزارت و علوم پزشکی است.

برچسب ها: زنجان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار