تابناک زنجان گزارش می دهد;
طی سال جاری ۸۰۰ فقره آتش سوزی در جنگل‌های استان زنجان رخ داده که به لحاظ مساحت نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد رشد دارد.
کد خبر: ۲۸۷۳۴۰
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۸ 29 August 2016
بدون شک آتش سوزی را می توان به عنوان بزرگترین دشمن جنگل و مراتع دانست که زیانهای وارده از آن در درجه اول، زیان به محیط زیست و گونه های ساکن در آن می باشد. در آتش سوزی ها بزرگترین حفاظت، سعی در کوچک نگاه داشتن سطح آتش سوزی است و حفاظت از زیان این آفت و بکارگرفتن تکنیکهای مختلف و خاموش کردن جنگل قبل از انتشار آن بزرگترین استراتژی و  هدف جنگلبان می باشد. 

باید توجه داشت که آتش سوزی در جنگل بخاطر موقعیت مناطق جنگلی که اغلب محیطی باز می باشد، بصورت آزاد و بدون اینکه با مانعی برخورد کند انتشار پیدا می کند و به هر طرف پیشرفت کرده و در جهت های مختلف آتش سوزی ادامه پیدا می کند.برای آشنایی با علل آتش سوزی با آسمونی همراه باشید. 

متاسفانه بنا بر آمارها طی سال جاری ۸۰۰ فقره آتش سوزی در جنگل‌های استان زنجان رخ داده که به لحاظ مساحت نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد رشد دارد.

بر اساس آمارها علت 99 درصد از آتش سوزی ها در جنگل های کشور ناشی از بی احتیاطی عوامل انسانی است و تنها یک درصد مربوط به عوامل طبیعی مانند گرما و صاعقه است که این موضوع ضرورت برخورد با افراد و مسببان آتش سوزی در جنگل ها را دو چندان کرده است.

اما چرا باید برخی به دنبال آتش زدن جنگلها و مراتع طبیعی باشند ؟ طبعا پاسحگویی به این سوال می تواند به ریشه یابی دلایل احتمالی آتش سوزی مراتع در سالهای اخیر کمک کند.

در مورد حریق های عمدی می توان به دلایلی از جمله کمبود سطح زمین های زراعتی که باعث محدود شدن میزان درآمد کشاورزان می شود و همچنین نداشتن مرتع جهت تعلیف دام روستاییان جنگل نشین را وارد می سازد که هر ساله با آتش زدن و نابودی به سطح زمین های کشاورزی و مراتع خود بیافزایند و یا در اثر تنگ کردن جنگل ها که باعث رویش گیاه در عرضه آن می شود عمل چرای دام را در جنگل بهتر و آسانتر سازند. 

متاسفانه باید توجه داشت که تخریب کنندگان محیط زیست به هر شکل دشمنان سلامت و آینده کشور محسوب می شوند و برای شناسایی و برخورد قاطع با آنها باید از تمام ظرفیت های ملی و امنیتی بهره برد.

نظر شما چیست ؟ دیدگاههای خود را جها انتشار در تابناک زنجان با ما در میان بگذارید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار