یادداشت اختصاصی مخاطبین تابناک زنجان;
یک پژوهشگر و تحلیل گر علوم سیاسی در یادداشتی اختصاصی برای تابناک زنجان با اشاره به قدرتهای تاثیرگذار در شکل گیری برجام گفت: برجام حاصل مذاکره و تعامل با گروه ۵+۱است و اگر آن را فقط منتهی به تعامل به امریکا کنیم یقینا از همین الان نباید انتظار مثبتی به آن داشت
کد خبر: ۲۸۳۵۱۹
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۳ 24 August 2016
چندسالی است در راستای تنش زدایی در عرصه انرژی اتمی بین کشور ایران و کشورهای ۵+۱ مذاکراتی انجام گردید و این مذاکرات از دوران دولت تدبیر و امید جدی تر گردید و در طی آن نماینده عالیه ایران(وزیر محترم  امورخارجه) پس از سالها مستقیم با وزیرخارجه امریکا دیدار کرد و حتی در لحظاتی کوتاه در حاشیه نشست سازمان ملل وزیرخارجه ایران با رئیس جمهور امریکا روبه رو شد اما سوال اینجاست آیا مذاکرات هسته ای زمانی به نتیجه نشست و برجام حاصل شد که ایران و امریکا به تنش زدایی رسیدن؟یعنی در اصل مذاکرات ایران با امریکا تاثیرگذار بر دیگر اعضای ۵+۱بوده است؟
یک جمله معروفی است که می گوید ملتی که تاریخ را نخواند واز آن عبرت نگیرد...محکوم به تکرار آن است...
آنچه مسلم است آن است که ملت ایران همیشه به دنبال صلح بوده است و هیچ گاه خشونت طلب نبوده و همچنین جمهوری  اسلامی ایران همیشه در راستای پروتکل های بین المللی و قوانین حرکت کرده است و حال سوال اینجاست که چه اتفاقی افتاده است که امریکا دست از نگاه کاملا خصمانه خود در ظاهر برداشته است و رو به مذاکره با ملت ایران آورده است؟
اگر نگاهی به تاریخ منطقه و روابط امریکا با دیگر کشور ها  بیندازیم نکاتی را می بینیم که شاید اندکی دور باشد اما شاید بتوان مشابه سازی کرد.

در سال  های جنگ جهانی دوم بود که امریکا به شوروی کمک می کرد و در یک صف قرار داشتند اما چه اتفاقی افتاد که شوروی و امریکا پس از جنگ جهانی مقابل هم قرار گرفتند؟ و یک سوال دیگر چه اتفاقی افتاد که در دهه های 1930 امریکا که شوروی را پس از انقلاب کمونیستی  سال  1917  به رسمت نمی شناخت به سمت بهبود روابط  با شوروی به می رود؟ و سوال دوم اینکه ریشه های جنگ سرد در چه بود؟

باید گفت در سال های 1930بر امریکا   دوران دیگری بود آن زمانی بود که بحران اقتصادی در امریکا ایجاد شده بود و کشور امریکا به دنبال یک بازار فروش برای محصولات خود می گشت و شوروی آن زمان عقب مانده اقتصادی بود و فرصتی خوبی بود تا بازار شوروی در اختیار امریکا قرار بگیرد برای فروش محصولات و نجات اقتصاد امریکا حال سوال اینجاست در چه دورانی امریکا حاضر به سازش با ایران شد؟جز در دورانی که رسانه ملی ایران هر روز خبر از بحران های اقتصادی در دنیا بخصوص در امریکا می دهد؟ آیا بازار  خرید80میلیونی ایران نمی تواند تاثیری در رونق بازار اقتصادی امریکا داشته باشد؟ 
سوال اینجاست ایا امریکا به سرمایه گزاری و انتقال تکنولوژی در ایران روی اورده یا به دنبال فروش کالا به بازار ایران است؟که این امر بجز کمک مالی به اقتصاد امریکا چیزی برای ایران دارد؟

البته پاسخ به این سوال هم خیلی مهم است چه شرایطی باعث شد شوروی و امریکا پس از جنگ جهانی وارد جنگ سرد شوند و مقابل هم قرارگیرند؟
 ریشه های جنگ سرد را باید یاداوری کرد آن هم سه دلیل عمده است: اولا:تضاد منافع و دوما:تضاد و تقابل ایدولوژیک لیبرال و کمونیست_سوما:سو برداشت ها و سوءظن ها حال بیایم و بنگریم چقدر این ها امروز با روابط ایران و امریکا می تواند مشابه باشد؟
آیا امروز منافع مشترکی بین امریکا وجود دارد؟ اگر بپذیریم هم وجود دارد آیا سوءظن  نسبت به  امریکا در ایران از بین رفته است؟آیا ملت ایران کودتا ۲۸مرداد و حمایت امریکا از رژیم سرکوب گر پهلوی و مسببین پشت پرده جنگ 8 ساله و تحمل چندین سال  تحریم های ظالمانه ان هم به سردمداری  امریکا و....را فراموش می کند؟ مثال مشابه آن را نیز می توان در شوروی جست که آیا شوروی سوظن ها را فراموش کرده بود؟ آیا حمایت امریکا از سرکوب گران انقلابیون شوروی و حامیان کمونیست را فراموش کرده بود؟
و حال اگر به فرض محال بپذیریم این موارد  هم حل شود ایا تقابل و تضاد  ایدولوژیک را چطور باید حل کرد؟
آیا ملت ایران باید دست از ارزشهای خود بردارد؟
این موارد را نباید از یاد برد بلکه  باید به آن تامل کرد زمانی که  گورپاچف تصمیم گرفت غربی شود و سیاست های درهای باز را پیگیری کند و هم چنین تصمیم از توسعه ارزشهای خود برداشت خروجی انچه شد که همه شاهد بودیم...
فراموش نکنیم که سیاست خارجی امریکا  بر دیگری  است یعنی همیشه باید یک دشمن خارجی داشته باشد و امروز دشمن خارجی آمریکا ایران است،پس نباید ساده از کنار این مسائل گذشت و فکر کنیم که به راحتی همه چیز قابل حل است.
البته باید یاداوری کرد برجام حاصل مذاکره و تعامل با گروه ۵+۱است و اگر آن را فقط منتهی به تعامل به امریکا کنیم یقینا از همین الان نباید انتظار مثبتی به آن داشت، همانطور که از همان اول رهبر انقلاب با هوشمندی تذکر داده بودند به امریکا نمی شود اعتماد  کرد و چندی پیش نیز دکتر روحانی تاکید فرمودند که به امریکا خوش بین نیستیم ولی   به برجام خوشبین هستیم.
انشاالله که مدیران مربوطه همچون الان با دعای خیر ملت ایران در راستای تحقق منافع ملی پیش از پیش قدم خواهند برداشت.

یادداشتی از : محسن قدیمی باقرآباد - پژوهشگر و تحلیل گر علوم سیاسی
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
مجید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
سلام
یادداشت خوبی بود
و مقایسه جالبی واقعا همین طور است که نوشته شده
خسرو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
تا امروز تحلیل های زیادی را خوانده ام اما این تحلیل تحلیل عقلانی تر است و بنظرم باید همه اینگونه مردم را روشن کنند
مصطفی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
سلام
با تشکر از مطلب مفیدتان
به سیاست همیشه باید اینگونه نگاه کرد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار