معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان به جای خالی ایران در بازارهای صنایع‌دستی کشورهای غربی اشاره کرد.
کد خبر: ۲۳۳۲۹۱
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰ 21 May 2016
محمود علی‌محمدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه زنجان، در خصوص آمار ارائه شده توسط گمرک استان مبنی بر صفر بودن سهم صادرات صنایع‌دستی در زنجان، گفت: تجار زنجانی به دلیل وجود بازار گسترده اقتصادی در زمینه سرب و روی و ترانسفو تمایلی برای حضور در زمینه صنایع‌دستی ندارند.


وی افزود: در برخی زمینه‌ها می‌توان با کار اندک سود بیشتری دریافت کرد و زمانی‌که تجارت سهل‌الوصول وجود داشته باشد، به زمینه‌هایی همچون صنایع‌دستی که سخت‌تر است، کمتر توجه می‌شود زیرا مواردی همچون بسته‌بندی و شناسایی بازارهای مختلف، سبب تمایل کم بازرگانان بوده است.


این مسئول خاطرنشان کرد: این در حالی است که در سایر استان‌ها بازرگانانی به تجات صنایع‌دستی به صورت تخصصی می‌پردازند، به همین جهت صنایع‌دستی استان زنجان توسط این بازرگانان جمع‌آوری و به سایر کشورها وارد می‌شود. همین امر سبب شده است، در زمینه صنایع‌دستی آمار ثبتی در گمرک زنجان وجود نداشته باشد.


معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان اظهار کرد: صادرات چمدانی نیز از دیگر مواردی است که سبب کاهش تجارت صنایع‌دستی از گمرک زنجان شده است، زیرا یک تاجر می‌تواند یک چمدان ملیله را تا 3 کیلوگرم به سایر کشورها ببرد که این مورد در زمینه زیور‌آلات سنتی نیز صدق می‌کند.


وی تصریح کرد: مواردی همچون چاقو، قمه و مس نیز از گمرک زنجان صادر نشده و معمولا از گمرک‌های مرزی ترخیص می‌شوند، به همین جهت سهم صادرات صنایع‌دستی از گمرک زنجان صفر است.


علی‌محمدی یادآور شد: در سال‌جاری برنامه‌های مختلفی در دستور کار قرار دارد تا بتوان این وضعیت را ارتقا داده و زنجان به قطب صادرات صنایع‌دستی همچون چاقو، مس و ملیله تبدیل شود.


معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان تاکید کرد: در کشورهای غربی کار دست بسیار ارزشمند است ولی با توجه به بالا بودن هزینه کارگری فعالیت در این زمینه حداقل است، لذا شاهد حضور بازار بسیار خوبی از صنایع دستی در کشورهای غربی هستیم که این بازار را کشورهایی همچون ترکیه و کشورهای خاورمیانه پوشش می‌دهند و جای خالی ایران در آن بسیار محسوس است.


این مسئول اعلام کرد: به همین جهت به بازرگانان توصیه می‌شود به صادرات صنایع‌دستی توجه ویژه داشته باشند و در صورت نیاز نیز اطلاعات کارشناسی در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار