تابناک فارس به نقل از پایگاه خبری شهرداری شیراز: علیرضا پاکفطرت در بازدید از خط 2 متروی شیراز و نشست تخصصی بررسی پیشرفت فیزیکی این طرح بزرگ عمرانی شهر شیراز با تبریک آغاز دهه مبارک فجر اظهار داشت: مردم ما در دوران انقلاب با تلاش و مجاهدت به دنبال این بودند که انقلاب به پیروزی برسد و این مهم با وحدت و همدلی اتفاق افتاد و امروز نیز در تمام امور باید همت، وحدت و همدلی مورد توجه باشد.
شهردار شیراز با بیان اینکه فعالیتی که توسط متخصصان و کارگران در متروی شیراز در زیر زمین صورت میگیرد بهترین خدمت است خاطرنشان کرد: این شما هستید که در واقع با فعالیت و تلاش در دهها متر از زیر سطح زمین برای نسل آینده در حوزه حمل و نقل عمومی و همچنین اقتصاد کمک میکنید.
وی افزود: برای بررسی مسائل و مشکلات مترو هر دو هفته یکبار جلسهای با حضور مدیرعامل این سازمان برگزار شده و به ابعاد مختلف آن پرداخته میشود.
شهردار شیراز با اشاره به اینکه خط 2 متروی شیراز را بدون اعتبارات دولتی آغاز کردیم گفت: عدهای در آغاز این طرح فکر میکردند شوخی کرده و یا شعار میدهیم اما این در حالی است که امروز شهرداری شیراز 50 درصد تعهدات خود را انجام داده و خط 2 نیز از پیشرفت مناسبی برخوردار است.
وی ادامه داد: همچنین با رایزنی صورت گرفته، دولت 771 میلیون دلار از طریق فاینانس به خرید تجهیزات، واگن و لوازم برقی اختصاص داده که در این زمینه نیز مشکل اعتباری وجود ندارد.
شهردار شیراز همچنین خواستار اتصال راه آهنهای بین شهری به متروهای شهری شد و گفت: برای رونق حمل و نقل و تسهیل در رفت و آمد مردم از شهرهای دور و بویژه برای پیشگیری از مهاجرت این مهم باید در تمام کشور مورد توجه قرار گیرد.
پاکفطرت از معاون عمرانی شهرداری شیراز درخواست کرد مهندسان عمران را به بازدید عملی از طرحهای قطار شهری شیراز آورده تا از نزدیک در جریان آخرین وضعیت فعالیتهای عمرانی به ویژه نحوه حفاری توسط دستگاه TBM قرار بگیرند.
وی همچنین با اشاره به مشکلات موجود در جابهجایی تاسیسات شهری، هزینههای بالا و تاخیرهایی که در ایجاد طرحهای عمرانی دارد گفت: در موضوع مخابرات و فیبرهای نوری امروز کلان شهر شیراز ایجاد کانالهای فیبرنوری را از سه سال گذشته آغاز کرده و تا به امروز 270 کیلومتر فیبر نوری ایجاد کرده است.
شهردار شیراز با بیان اینکه کانالهای ایجاد شده فیبرنوری اجاره داده میشود تصریح کرد: در موضوع گاز و برق نیز اینگونه است و زمانی که شهرداری متر به متر خیابانها را تملک کرده و مردم هزینه میدهند باید دستگاهها نیز پول دهند و ما هم حاضر هستیم آب، برق و گاز را در ورودی شهر از دولت خریده و خودمان بین شهروندان توزیع کنیم.
پاکفطرت ادامه داد: اگر موضوع توزیع آب، برق و گاز را به عهده شهرداری بگذارند از هدر رفت منابع هم پیشگیری می کنیم.
وی افزود: اگر میخواهیم شهرها را سریع و درست بسازیم و کارهای عمرانی را در کمترین زمان ممکن انجام دهیم باید طرح مدیریت یکپارچه شهری اجرایی شود.
شهردار شیراز خاطرنشان کرد: اگر امروز برف 30 سانتیمتری در شیراز ببارد متاسفانه برق قطع میشود و دلیل آن نیز این است که کابلهای برق در آسمان هستند در حالی که باید در زیر سطح زمین قرار گیرند تا علاوه بر اینکه استانداردسازی و ایمن شوند منظر شهری را خراب نکرده و سرشاخه درختان نیز به اجبار بریده نشود.
پاکفطرت گفت: در زمانی که درختان میخواهند خودشان را نشان دهند اداره برق مراجعه کرده و برای قطع سرشاخه آنان درخواست مجوز میکند و میگویند اگر طوفان آمد و برق قطع شد باید خودتان باسخگو باشید که این نشان از تداخل مدیریت شهری است.
حاجزمانی: پيشرفت خط 2 متروی شيراز قابل قبول است
مدیرعامل سازمان قطارشهری شیراز نیز اظهار داشت: خط 2 قطار شهری شیراز 15 کیلومتر طول دارد که فاز نخست آن از میانرود تا میدان آزادی(فلکه گاز) به طول 10 کیلومتر است.
اسدالله حاجی زمانی گفت: در حال حاضر 4300 متر تونل برای خط 2 متروی شیراز ایجاد شده و اجرای طرح با سرعت در حال انجام است افزود: این خط تا میدان گلستان در شمال شیراز ادامه دارد.
وی افزود: خط 2 قطار شهری شیراز در قالب یک قرارداد 500 میلیارد تومانی از پاییز سال92 آغاز شده و میزان حفاری آن نیز 14.5 کیلومتر است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری شیراز ادامه داد: سه ایستگاه مترو در خیابان انقلاب به عنوان یکی از خیابانهای اصلی شهر ایجاد میشود و در این زمینه نیز با تدابیر صورت گرفته تمام فعالیتهای عمرانی از زیر زمین انجام میشود تا مردم با ترافیک مواجه نشوند.