دندانپزشکان، گنجینه پنهان اداره مالیات فارس/ هنرمندان کمترین میزان پرداخت مالیات را دارند

گروه استان‌ها- گزارش اخیر سایت اداره مالیاتی فارس به ناهمگونی در میزان پرداخت مالیات میان اصناف مختلف، به ویژه دندانپزشکان اشاره دارد که این مهم تایید و تاکیدی بر این ادعاست که دندانپزشکان به عنوان ابرمالیات دهندگان معرفی می‌شوند.
کد خبر: ۱۱۸۵۶۱۲
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۰ 28 September 2024

دندان پزشکان، گنجینه پنهان اداره مالیات فارس/ هنرمندان کمترین میزان پرداخت مالیات را دارند

به گزارش خبرنگار «تابناک فارس» - مدیرکل امور مالیاتی فارس معتقد است پزشکان بیشترین و هنرمندان کمترین میزان حجم پرداخت مالیات را در استان فارس دارند. حمید رضا محمد ابراهیمی می‌گوید: بر اساس آمار میانگین سرانه هر پزشک در سال ۱۴۰۲ حدود ۳۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و این رقم برای هنرمندان ۲میلیون تومان بوده است.

دندانپزشکان، یکی ازمنبع اصلی درآمد مالیاتی

او با اشاره به اینکه پرداخت حقوق، بخش قابل توجهی از مصارف اداره مالیات را تشکیل می‌دهد، اظهار می‌کند: بیش از ۹۷ درصد از درآمد‌های عمومی استان از محل وصول درآمد‌های مالیاتی تأمین می‌شود. 
وی از رشد ۴۴ درصدی درآمد‌های مالیاتی هم سخن می‌گوید و اعلام می‌کند: در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۲، ۱۴ هزار میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان مالیات وصول شده است.

میانگین سرانه مالیات اعضا هر صنف در استان فارس
مدیرکل امور مالیاتی فارس میانگین سرانه مالیات اعضا هر صنف در استان فارس را اعلام کرده و می‌گوید: سال گذشته میانگین سرانه مالیات هر دندانپزشک حدود ۴۹ میلیون تومان است و این رقم برای هر پزشک نزدیک به ۳۸ میلیون تومان گزارش شد.
وی به سرانه مالیاتی اصناف مختلف هم اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: میانگین سرانه مالیات برای داروخانه‌ها حدود ۲۳ میلیون تومان و طلا و جواهر ۱۴ میلیون تومان بوده ضمن اینکه از نمایشگاه خودرو ۹ میلیون تومان، دفاتر اسناد رسمی ۱۰ میلیون تومان، شیرینی و قنادی ۸ میلیون تومان و رستوران و کافه‌ها ۹ میلیون تومان دریافت شده است.


نیاز به اصلاحات اساسی در سیستم مالیاتی
وی با تاکید بر ضرورت اصلاح اساسی در سیستم مالیاتی به میزان دریافتی مالیات توسط اصناف مختلف اشاره می‌کند و اظهار می‌دارد: میانگین سرانه مالیات وکلا در سال ۱۴۰۲ حدود ۶.۹ میلیون تومان، لوازم یدکی خودرو ۸.۱ میلیون تومان، لوازم خانگی ۴.۷ میلیون تومان، موبایل فروشان ۳.۴ میلیون تومان و هنرمندان ۲ میلیون تومان بوده است.
مدیرکل امور مالیاتی فارس این رقم را برای فروشندگان لوازم صوتی و تصویری حدود ۷ میلیون تومان اعلام کرد و می‌گوید: میانگین سرانه مالیات برای ابزار فروشان، کیف و کفش فروشان و سیگار و تنباکو فروشان ۶ میلیون تومان از آنان دریافت کردیم

دندان پزشکان، گنجینه پنهان اداره مالیات فارس/ هنرمندان کمترین میزان پرداخت مالیات را دارند
محمد ابراهیمی با بیان اینکه میانگین سرانه مالیات برای پارچه فروشان ۶ میلیون تومان، و همچنین بنگاه‌های املاک ۳.۶ میلیون تومان، رقم دریافت مالیاتی محاسبه شده است می‌افزاید: در سال گذشته ۳۲۰ هزار نفر در استان فارس تقاضای تبصره ماده ۱۰۰ داشتند که از این تعداد ۱۲۴ هزار نفر معاف از مالیات شدند.
پیش از این نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در یک نشست خبری اعلام کرده بود: دولت نباید با افزایش نقدینگی و استقراض از بانک مرکزی زمینه نابسامانی اقتصادی را فراهم کند.
جعفر قادری یادآور شده بود که رشد ۱۸ درصدی درآمد‌ها در بودجه نشان می‌دهد که با یک بودجه انقباضی مواجه هستیم، و در شرایط تورمی کنونی، جهت‌گیری صحیحی در بودجه انجام شده است.
به گفته این اقتصاددان، افزایش ۵۰ درصدی مالیات‌ها نشان می‌دهد که احتمالاً نمی‌توان بیش از این مالیات‌ها را افزایش داد، چرا که این امر می‌تواند رکود را تشدید کرده و مشکلاتی برای فعالان اقتصادی ایجاد کند.
نماینده مردم شیراز در مجلس یازدهم یادآور شده است که در حوزه درآمد نفتی نیز با محدودیت‌هایی نظیر ظرفیت تولید و تحریم‌ها مواجه هستیم که اجازه افزایش درآمد در این بخش‌ها وجود ندارد به همین منظور با توجه به بدهی‌های زیادی که دولت دارد، بخشی از این دارایی‌ها باید به بازپرداخت بدهی دولت اختصاص یابد.

تفاوت در میزان پرداختی مالیات بین گروه‌های مختلف اصناف، پرسش‌های بسیاری را در خصوص عدالت مالیاتی علامت سئوال‌های بسیاری را در میان اقشار مختلف جامعه به وجود می‌آورد که به گفته بسیاری از مالیات دهندگان این موضوع مطرح است که این اداره با چالش‌های جدی برای دریافت مالیات مواجه است.

انتهای پیام/ن

 

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار