آیت‎الله‎ مکارم: خلاف در آمارگیری حرام است

آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید شیعیان با بیان اینکه ضرورت‎های آماری باید برای مردم بیان شود، گفت: مردم آموزش‎های لازم را در این زمینه طی نکرده‎اند وگرنه نباید این مشارکت پایین اینترنتی در آمارگیری وجود داشته باشد.
کد خبر: ۳۰۷۷۲۲
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹ 06 October 2016
به گزارش تابناک قم، این مرجع تقلید امروز در دیدار با رئیس مرکز آمار ایران گفت: آمار پایه همه شئون در جامعه است؛ انسان‎ها در زندگی شخصی خود آمار را رعایت می‎کنند تا بتوانند زندگی خود را مدیریت کنند.

وی افزود: زندگی شخصی انسان‎ها بر پایه آمار می‎چرخد، حال یک جامعه بزرگ نیاز بیشتری به آمار دارد؛ هر کاری بدون آمار انجام شود، نتیجه آن منفی خواهد شد؛ سرشماری نیز مقدمه آمارگیری است، بسیار ضروری است.

این مرجع تقلید بیان کرد: در این زمینه یک سری بدبینی‎هایی وجود دارد؛ یکی از آن موارد آن است که عنوان می‎شود برخی آمارها سفارشی است؛ آمارهایی که آمریکا از این دو نامزد خود ارایه می دهد گاهی با هم تفاوت‎های فاحش دارد.

آیت الله مکارم شیرازی اظهارکرد: وقتی آمارهای متناقض از سوی مسئولان بیان شود مردم اعتمادی نمی‎کنند که چه ضرورتی دارد که به سراغ آمارهایی برویم که ضرورتی ندارد.

وی گفت: آمارگیران باید آموزش‎های درستی ببینند و کسانی که آمار آنها گرفته می‎شود نیز باید آموزش ببنند؛ هرگونه تخلفی در آمارگیری خیانت است و خیانت نیز حرام است؛ آمار تلخ و وشیرین تفاوتی ندارد و اگر آمار درستی انجام شود قطعا مدیران می‎توانند برای حل مشکلات تلاش کنند.

وی افزود: مردم باید تحت آموزش قرار گیرند تا بتوانند با ارایه آمارهای درست به آمارگران کشور را در زمینه برنامه ریزی مناسب و دقیق یاری کنند؛ ضرورت‎های آماری باید برای مردم بیان شود.

این مرجع تقلید بیان کرد: چنانچه برخی بر اساس همین بدبینی در انتخابات شرکت نمی‎کنند ممکن است به همین بهانه در آمارها شرکت نمی‎کنند؛ وقتی برای مردم بیان شود که حتی قضات نیز نمی‎توانند به آمارهای مردم دست پیدا کنند قطعا موجب اعتماد عمومی خواهد شد.

آیت‎الله‎ مکارم شیرازی اظهارکرد: هنوز مردم ما آموزش‎های لازم را در این زمینه طی نکرده‎اند وگرنه نباید این مشارکت پایین اینترنتی در آمارگیری وجود داشته باشد.

وی گفت: برخی از معیارهای آماری که غربی‎ها بر این اساس استانداردسازی کرده‎اند منطقی به نظر نمی‎رسد؛ مثلا در زمینه اشتغال، عرف دو روز کاردر هفته از نظر مردم ما کار محسوب نمی‎شود.

وی افزود: نباید اجازه داد که مراکز مختلف به میدان آمده و آمارهای مختلف بدهند و مردم را بدبین کنند زیرا مردم چنین تصور می‎کنند که آمارها همه دستوری است؛ اگر این اعتماد از بین برود به کل جامعه ضربه می‎زند.

این مرجع تقلید در پایان بر لزوم حضور گسترده مردم در سرشماری نفوس و مسکن تاکید کرد و گفت: امیدواریم سرشماری کشور که با شیوه جدید اینترنتی انجام می‎شود مختوم به نتیجه مثبت شود.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار