سیدمقاومت؛ مکتب ولایت حقیقی

صدیقه طهماسبی
کد خبر: ۱۱۸۵۸۵۶
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۶ 01 October 2024

«سیّد مقاومت، یک شخص نبود، یک راه و یک مکتب بود، و این راه همچنان ادامه خواهد یافت. خون شهید سید عباس موسوی بر زمین نماند، خون شهید سید حسن هم بر زمین نخواهد ماند».
مطلب فوق بخشی از پیام حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت شهادت حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن نصرالله دبیرکل شهید حزب‌الله لبنان است.
آنچه در بیانات مقام معظم رهبری تکرار دارد کلمه "مکتب‌" است. به خصوص درباره امام خمینی(ره) و سردار دلها، حاج قاسم سلیمانی و اکنون هم برای سیدحسن نصرالله این مطلب را بیان کردند.
پرسشی‌که به ذهن می‌رسد این است: مکتب بودن از نظر امام خامنه‌ای به چه معناست؟ و با توجه به بیاناتی که طی سال‌ها داشتند، تعریف مکتب در نظر ایشان همان منظومه فکری و عملی افراد است.
وقتی از مکتب بودن شهید مقاومت سخن به میان می‌آید به این معنا است که سید مقاومت از نظر فکری و عملی ویژگی‌هایی داشتند که می‌توان آنها را به کار بست و راه روشنی را در زندگی به ما نشان دهند تا ما هم بتوانیم همچو او زندگی کنیم، مجاهدت نماییم، به سعادت و شهادت نائل شویم.
از خصوصیات رهبر حزب الله لبنان که در سیره عملی ایشان آشکار بود، ولایت پذیری ایشان را می‌توان نام برد. ایشان ذوب در ولایت بودند، مقام معظم رهبری را به عنوان نائب امام زمان (عج) قبول داشتند، از این رو اطاعت از ایشان را بر خود واجب می‌دانستند.
سیدحسن نصرالله در مصاحبه‌ای تعریف می‌کنند: «یک بار برای حضرت آیت الله مصباح یزدی توضیح دادم ما ولایت را این‌گونه می‌فهمیم؛ اگر ولی امر دستوری دهد باید آن را اطاعت کنیم و از او پیروی کنیم. اگر نهی کرد، نباید آن کار را انجام دهیم.  بر اساس شناختی که از مبانی، اصول و اینکه ایشان چگونه فکر می‌کنند و چه چیزی باعث خوشحالی و ناراحتی ایشان می‌شود؛ هنگامی که مسئله‌ای را بررسی می‌کنیم کافیست احتمال دهیم که این کار مورد رضایت ایشان است، آن کار را انجام می‌دهیم و یا اگر احتمال بدهیم کاری باعث رنجش خاطر یا ناراحتی و غضب ایشان می‌شود، از انجام آن کار پرهیز می‌کنیم».
علامه مصباح یزدی (ره) به ایشان می‌فرمایند: این همان ولایت حقیقی است. "
اندیشه و عمل این سید مقاومت معیاری است برای ما، خود را محک بزنیم تا چه اندازه همانند وی ولایت‌پذیریم و در اطاعت از ولی امرمان سرسپرد‌ه ایم.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار