سقط غیرقانونی مادران را به کام مرگ می‌کشاند

سقط‌های غیرقانونی با خونریزی شدیدی که در مادر ایجاد می‌کند، در مواردی منجر به مرگ می‌شود.
کد خبر: ۲۵۸۴۹۴
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳ 11 July 2016
یک کارشناس مامایی در همدان گفت: سقط‌های غیرقانونی با خونریزی شدیدی که در مادر ایجاد می‌کند، در مواردی منجر به مرگ می‌شود.

به گزارش ایسنا، فریبا اسدی، با بیان اینکه در اصطلاح پزشکی، سقط به بارداری سرانجام نرسیده اطلاق می‌شود، افزود: از نظر قانونی زمانی به مادر اجاره سقط داده می‌شود که ادامه بارداری برای مادر خطرناک باشد و او را دچار رنج و سختی کند.

وی با بیان اینکه قانون فقط تا 18 هفته و 6 روز اجازه سقط جنین را می‌دهد، تصریح کرد: بیماری‌های قلبی مادر، ناهنجاری‌های مادرزادی، هیدروسفالین که مربوط به نوزادانی است که مغزشان بیش از اندازه آب دارد، سندروم دان و عقب‌ماندگی‌های ذهنی از مواردی است که قانون اجازه سقط را به مادر می‌دهد.

اسدی درخصوص روش سقط‌های قانونی اظهار کرد: در بارداری کمتر از 12 هفته، سقط به کمک برخی قرص‌ها انجام می‌شود اما در بیش از 12 هفته به روش سرم و تزریق آمپول فشار صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: سقط‌های غیرقاقونی که معمولا توسط مادر و مخفیانه شکل می‌گیرد، به روش تهیه غیرقانونی قرص‌ها، روش‌های قدیمی و گاهی استفاده از جوشانده‌ها انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه عمل سقط همراه با دردشکم، لکه‌بینی و خونریزی آغاز می‌شود، اظهار کرد: در سقط‌های غیرقانونی از آنجا که اغلب مخفیانه صورت گرفته و مادر از مراجعه به درمانگاه امتناع می‌ورزد بنابراین خونریزی‌های شدید ناشی از آن می‌تواند منجر به نقص در مادر، نازایی و حتی مرگ او شود.

چه زمانی از کورتاژ استفاده می‌شود؟

اسدی درخصوص استفاده از کورتاژ در سقط گفت: زمانی‌که جنین به صورت ناقص دفع شود و یا چسبندگی رحم وجود داشته باشد، برای دفع بقایای بارداری همانند جفت، از کورتاژ استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: تایید این امر که جنین به صورت کامل دفع شده است یا نه را انجام سونوگرافی مشخص می‌کند.

خطر سقط در کدام دسته از مادران زیاد است؟

این کارشناس مامایی عنوان کرد: احتمال سقط جنین در مادرانی که سابقه سقط داشته‌اند، اختلالات هورمونی، بیماری‌های قندی، ژنتیکی و مادرانی که سابقه انجام کورتاژ را دارند، بیشتر است.

وی با بیان اینکه طیف مادران بالای 35 سال و کمتر از 18 سال در معرض ابتلا به سقط جنین هستند، خاطرنشان کرد: پس از گذشت دو سیکل از قاعدگی می‌توان برای بارداری جدید اقدام کرد.

اسدی تصریح کرد: سقط همراه با خونریزی و دردهای شکمی است اما زمانی‌که شکم درد ادامه پیدا کند بدین معناست که جنین به طور کامل دفع نشده است.

وی با بیان اینکه پس از سقط باید از قرص‌های آهن استفاده شود، گفت: در صورتی‌که سقط کامل انجام شود، پس از خروج جنین خونریزی کمتر شده و تا هفت روز همانند کیفیت دوران قاعدگی خونریزی ادامه خواهد داشت.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار