می‌گویند "آرم"های اتومبیل‌های جهان با ما حرف می‌زنند و نشانه‌هایی از فرهنگ بومی خودشان را به ما گوشزد و وانمود می‌کنند و به قول طراحان و گرافیست‌ها واژه لوگو از واژه یونانی (logos) به معنای "زبان" مشتق شده است.
کد خبر: ۷۸۰۶۹
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۲ 19 August 2015
می‌گویند "آرم"های اتومبیل‌های جهان با ما حرف می‌زنند و نشانه‌هایی از فرهنگ بومی خودشان را به ما گوشزد و وانمود می‌کنند و به قول طراحان و گرافیست‌ها واژه لوگو از واژه یونانی (logos) به معنای "زبان" مشتق شده است.
به گزارش تابناک یزد، در واقع این‌گونه است که لوگو یک نماد و علامت بوده و نمایانگر یک سازمان و محصول هم هست و معادل فارسی "لوگو" و آرم را "نشانه" قرار داده‌اند و نشانه‌ها ممکن است حرف، عدد، تصویر، طرح گرافیکی یا ترکیبی از آنها باشند.
یک آرم نمایانگر حجم زیادی از اطلاعات است که در بیان بصری، متراکم و فشرده شده است؛ به همین دلیل در طول تاریخ، از نمادها و نشانه‌ها که دارای هویتی بصری هستند، به عنوان ابزاری برای ایجاد ارتباط استفاده شده است. نشانه یک سازمان باید مروج بصری آن باشد؛ هویتی که به آسانی و به سرعت قابل‌تشخیص باشد.
بر اساس تحقیقات، لوگوی یک نشان (برند)، یکی از مهم‌ترین عناصر خارجی دیداری برای مشتریان است؛ از این رو صاحبان کسب‌وکار سعی می‌کنند برای جلب‌نظر مشتریان، هرچه بیشتر به زیبایی عناصر دیداری نشان (برند) خود توجه کنند.
در طراحی "لوگو" باید به رنگ، قالب و دیگر اجزای آن توجه کرد؛ زیرا هر یک از آنها معنا و مفهوم خاص خود را به مخاطبان منتقل می‌کنند و تاثیر خاص خود را بر آنها می‌گذارند؛ برای مثال، بر اساس تحقیقات انجام شده، دیدگاه افراد به شکل کلی لوگوها کاملا متفاوت است و در ذهن مخاطبان، لوگوهای گرد یا زاویه‌دار معانی مختلفی پیدا می‌کنند.
افراد لوگوهای گرد را نشان‌دهنده تعامل و ارتباط میان محیط و داخل می‌دانند. گردی با نزدیک بودن، صمیمی بودن و هماهنگی ارتباط دارد. در مقابل، اشکال زاویه‌دار نشان‌دهنده انرژی، محکم بودن و قدرت هستند. لوگوی مطلوب فرهنگ‌های مشرق زمین، گرد است و در فرهنگ غربی لوگوهای زاویه‌دار بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند.
بسیاری از صاحبنظران بر این عقیده‌اند که با جهانی شدن برندها، گرایش عمومی بیشتر به سمت و سوی طرح‌های مشرق زمین سوق پیدا کرده است و طبق تحقیقات، 68 درصد شرکت‌ها تمایل دارند تا لوگوی‌شان را از شکل زاویه‌دار به گرد تغییر دهند.
با این توصیف به سراغ چند لوگو و آرم از اتومبیل‌ها و نشان(برند)های معروف خودروسازی جهان می‌رویم.


آرم تویوتا

آرم خودروهای معروف نشانه چیست (بخش اول)
در نظر اول لوگوی شرکت خودروسازی تویوتای ژاپن شبیه یک گاوچران است که کلاه بزرگی بر سر گذاشته است، اما در واقع این لوگو سه شکل بیضی است که قلب مشتری، قلب محصول و پیشرفت‌های تکنولوژیکی و فرصت‌های بی‌حد و مرز تویوتا را ترسیم ‌می‌کند. در زبان ژاپنی "Toyo" به معنای "فراوانی" و "ta" به معنای برنج است.


آرم مرسدس بنز

آرم خودروهای معروف نشانه چیست (بخش اول)

مرسدس نام دختر آقای Emil Jellinek (امیل یلینک) بازرگان اتریشی بود. این نام اسپانیایی است و به معنی "زیبا" می باشد. آقای "یلینک" که بعد از مدتی از اعضای هیئت رئیسه شرکت دایملر شد، در سال 1900 نام دختر ده ساله خود را برای تولیدات این شرکت انتخاب کرد. اما درباره ستاره سه پر (و بعضاً چهار پر) که از سال 1909 بر روی محصولات این شرکت نصب شد، روایات زیادی نقل شده است. برخی منابع ادعا می کنند، این ستاره نشان خانوادگی آقای یلینک می باشد که بر گردن مرسدس نیز بوده است و برخی نیز می گویند، نشانه تسلط بر زمین و آسمان و دریاست. در سال 1926 "دایملر" و "بنز" ادغام شدند و بعد از مدتی نام مرسدس بنز متولد شد.



آرم آئودی

آرم خودروهای معروف نشانه چیست (بخش اول)
علامت تجاری خودروساز آئودی، چهار حلقه‌ی درهم تنیده است. این علامت، که در واقع از چهار حلقه‌ی درهم تنیده درست شده نماد به هم پیوستن چهار شرکت خودروسازی Audi, DKW, Horch و Wanderer است که تا قبل از آن مستقل از هم فعالیت میکردند .


آرم سیتروئن

آرم خودروهای معروف نشانه چیست (بخش اول)
آرم این خودرو در ظاهر حرکت رو به بالا را نشان می‌دهد اما در واقع طراح آن با هدف دیگری آن را خلق کرده است. "آندره سیتروئن"، خالق این خودرو کار در صنعت موتور را با تولید چرخ‌دنده آغاز کرد و علامت نظامی ۲ تایی آن را در واقع نماد دندانه‌های چرخ‌دنده برشمرده است.



آرم مزدا

آرم خودروهای معروف نشانه چیست (بخش اول)
"آرم" مزدا چیزی شبیه یک لاله خوش فرم و نمایانگر بال‌های باز شده است. در فرهنگ ژاپن علامت ۷ به معنای ابتکار، درک هدف و لطافت است.


آرم رنو

آرم خودروهای معروف نشانه چیست (بخش اول)
آرم رنو شبیه الماس است و نخستین‌بار به صورت آرم ایستاده، روی "در" موتور به‌کار رفت و بوق اتومبیل پشت آن قرار می‌گرفت. در سال ۱۹۲۲ میلادی قسمت مرکزی آرم برای خروج هوا بریده شد. رنو آرم امروز خود را از سال ۱۹۲۴ میلادی با خود همراه دارد.


 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار