کودکان کار و متکدیان بافت جهانی یزد به یکی از آفات و معضلات این بافت تبدیل شده ‎ اند ولی مسئولان مدعی هستند که از آنجایی که اغلب این افراد جزو اتباع بیگانه ساکن همین منطقه هستند، عملاً نمی‏توان هیچ اقدام عاجلی براي رفع اين مشكل کرد .
کد خبر: ۶۵۱۳۳۵
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۴ 04 September 2018

 کودکان کار و متکدیان که همیشه مورد ترحم اقشار مختلف و دلسوز جامعه قرار می‌گیرند، این روزها به یکی از آفت‌های بافت جهانی یزد تبديل شده و امان گردشگران داخلی و خارجی را بریده است.

این کودکان كه معمولاً با یک بسته آدامس یا جوراب سد راه شهروندان و گردشگران مي‌شوند و بعضاً نيز به بهانه فروشندگي از آنها تکدی ‎ گری نيز می ‎ کنند، اين روزها از روش‌هاي جديدي براي برقراري ارتباط و برانگيختن احساسات افراد براي منظور خود بهره مي‌گيرند.

ناخودآگاه وقتي مشاهده مي‌شود كه كودكي با لباس‌هاي ژوليده و كثيف از طريق تسلط هر چند مختصر به زبان انگلیسی با گردشگران خارجی ارتباط برقرار و از آنها طلب پول می‏‏کند، اذهان به سمت افرادی سودجو و تيم‌هاي ساماندهي كودكان متكدي مي‌رود كه سودجوئي از اين كودكان را راه کسب و کار خود كرده‌اند.

قطعاً این قبیل آسيب‌هاي اجتماعي نه تنها چهره‌ي بافت جهانی شده ‎ ی شهر یزد را زشت جلوه مي‌دهد بلکه نمايشگر وضعیتي نامطلوب از فرهنگ و تمدن این کهن شهر و حتي کشورمان در پیش روی گردشگران داخلی و خارجی خواهد بود.

تكدي‌گري شغل تمام كودكان كار بافت تاريخي

«امرالله سیف‌الدینی» مدیر اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری يزد با اشاره به لزوم جمع‌آوری و ساماندهي متکدیان بافت تاريخي یزد، تصریح مي‌كند: هر چند جمع‌آوري متکدیان و کودکان کار از اولويت‌هاي مهم شهرداري محسوب مي‌شود اما حساسیت در مورد تسریع انجام این اقدام در محدوده بافت تاریخی بسیار بیشتر از ديگر نقاط شهر است .

وی در ادامه اظهار مي‌كند: تمام کودکان بافت جهانی یزد که تحت عنوان کودک کار شناخته می‌شوند به نوعی متکدی هستند و در این منطقه به هر بهانه‌ای از گردشگران داخلی و خارجی گدایی می‌کنند .

این مسئول در مورد اقدامات شهرداری در این رابطه مي‌گويد: متاسفانه بسیاری از این کودکان، در همین منطقه ساکن هستند و در مجاورت خانه‌های خود تکدی‌گری می‌کنند لذا شهرداری نمی‌تواند جهت جمع‌آوری آنان اقدام موثری کند .

وی جمع‌آوری کودکانی که در بافت جهاني يزد به تکدی‌گری مشغول هستند را از ملزومات حفاظت از این مجموعه تاريخي مي‌داند و بيان مي‌كند: این کودکان خیابانی به محض مشاهده جمع‌آوری می‌شوند و شهرداری در اين رابطه از هیچ اقدامی فروگذار نیست .

لزوم تغيير قوانين مرتبط با کودکان کار

«مصطفی ابوذری» رییس هیات مدیره موسسه متولي كودكان كار و متكدي بافت تاريخي از لزوم اعمال تغییرات در قوانین جمع‏آوری کودکان کار بافت جهانی یزد می ‎ گوید و عنوان می ‎‎ کند: اکثر کودکان کار در این منطقه را اتباع خارجی بدون کارت هویت تشکیل می ‎ دهند که قوانین مربوط به کودکان کار مشمول آنها نمی ‎ شود .

وی با اشاره به این که 80 درصد کودکان کار در یزد را اتباع بیگانه تشکیل می‏‏دهند، اظهار می‏‏کند: پذیرش کودکان کار بدون هویت اتباع خارجی در بهزیستی ممکن نیست و نمی‏‏توان خدماتی به آنها ارائه کرد .

این مسئول به جمع ‎‎ آوری کودکان کار بافت تاریخی یزد از سوی تیم سیار این موسسه اشاره و اضافه می ‎ کند: هر چند شهرداری، بهزیستی و دادگستری در موضوع ساماندهی کودکان کار اقدامات خوبي انجام مي‌دهند اما متاسفانه تامين اعتبارات با تاخير انجام مي‌شود و همین موضوع موسسه را به مرز ورشکستگی کشانده است .

وی ادامه مي‌دهد: اگر حمایت‌های مالی لازم به درستی و به موقع صورت گیرد، خدمات‌رسانی این مرکز تا چندين برابر افزايش خواهد يافت.

ابوذري در رابطه با انواع خدماتی که به کودکان کار از سوی این موسسه ارائه می‏‏شود، بیان می‏‏کند: کودکان کار در یزد به دو گروه تقسیم می‏شوند که ساماندهی آنها به صورت روزانه و شبانه ‎ روزی انجام می ‎‎ شود .

وي می‏‏گوید: کودکانی در گروه روزانه پذیرش می‏شوند، جزو خانواده ‎‎ های بی ‎ بضاعتی هستند که فشار مشکلات مالی، آنان را ناچار به دست‏‏فروشی و انواع کار می‏کند كه در مورد اين كودكان انواع خدمات‌ اعم از خدمات مشاوره‌اي، سبد كالا و كمك‌هاي موردي صورت مي‌گيرد تا از بازگشت آنها به محيط كار جلوگيري شود.

این مسئول در مورد کودکاني كه در مركز شبانه‌روزی پذيرش مي‌شوند نيز تصریح مي‌كند: این کودکان در اکثر مواقع فاقد خانواده هستند لذا پس از پذیرش در مرکز شبانه‌روزی به مدت 20 روز نگهداری و خدمات لازم را دريافت مي‌كنند ولي در صورت نیاز به ترمیم شخصیتی و بررسی بیشتر وضعیتشان اين مدت زمان تمديد مي‌شود.

رصد و پایش تصویری بافت جهاني يزد

«سید مصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در باره این معضل بافت تاریخی اظهار می ‎ کند: اقدامات امنیتی خیلی خوبی در بافت تاریخی شهر یزد در حال اجراست به طوری که تا سال آینده پایش تصویری بافت تاریخی تکمیل خواهد شد و می ‎ توان از این طریق مشکلات اینچنینی را بهتر رصد و ساماندهي کرد .

وی از انجام اقداماتي خوب برای ساماندهی کودکان کار در بافت تاریخی یزد با مشارکت و همكاري بهزیستی و شهرداری خبر می‏دهد و می‏ ‎ گوید: هر چند برنامه ‎‎ ریزی‏های خوبی در این رابطه تدوین شده اما اجرای آنها هماهنگی و همت بیشتر دستگاه‏های مربوطه را می‏طلبد .

با تمام اين احوال به نظر مي‌رسد اين مشكل بافت تاريخي شهر و جريان سوء‌استفاده از اين كودكان براي كار و تكدي‌گري همچنان پابرجا خواهد ماند و به اين زودي‌ها اقدام عاجلي را نبايد در اين باره شاهد بود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار