گزارشd از حاشیه های جیره بندی برق در استان یزد:
در هوای چهل و چند درجه در استان یزد دقیقا در گرم ترین ساعات شبانه روز، برخی از مشترکین یزدی، در برنامه مدیریت بار قرار میگیرند وبرق شان قطع می شود. این درحالی است که یزد، بهشت انرژی خورشیدی لقب دارد.
کد خبر: ۶۳۵۰۹۱
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵ 26 July 2018

به گزارش تابناک یزد، گر مثل اهالی رسانه، محکوم باشید که روزانه سخنرانی مسئولان را دنبال کرده و پای حرفشان بنشینید، در یکی، دو سال اخیر بارها شنیده اید که مدیران یزدی با افتخار می گویند: یزد، بهشت انرژی خورشیدی جهان است. البته پربیراه نمی گویند. در نقشه جهانی تابش های خورشیدی، استان یزد جزو بکرترین و بهترین مناطق جهان برای تولید برق از طریق نور خورشید است.
دمای هوا، زمین های گسترده و ارزان برای استقرار پنل های خورشیدی، زاویه تابش خورشید، تعداد کم روزهای ابری و طولانی بودن ساعت تابش خورشید در شبانه روز و... تنها بخشی از دلایل بهشت بودن، یزد است.
این مسئله باعث شده است یزد اخیرا مورد توجه شرکت های برتر جهان در حوزه سولار، قرار بگیرد و چند تایی نیروگاه خورشیدی نیز در استان یزد کلنگ زنی و حتی یکی، دو مورد افتتاح شده است.
از طرف دیگر، یزد یکی از مهمترین مراکز تولید برق در داخل کشور از طریق نیروگاه های سیکل ترکیبی هم هست. نیروگاه هایی که با استفاده از گاز طبیعی، آنرا به برق تبدیل می کنند. دو سال قبل اعلام شد دراستان یزد میزان تولید برق از میزان مصرف آن پیشی گرفته است.
اما اکنون در این استان بهشت برقی ها، اکنون برق مشترکان خانگی، جیره بندی است. مسئولان حتی روزانه برنامه و زمان و مکان قطع برق هم اعلا می کنند.
در هوای چهل و چند درجه در استان یزد دقیقا در گرم ترین ساعات شبانه روز، برخی از مشترکین یزدی، در برنامه مدیریت بار قرار میگیرند وبرق شان قطع می شود.

چرا چنین شد؟
شرکت توزیع برق استان یزد در گزارشی نوشته است: مصرف برق کشور در ماه‌های تیر و مرداد به ویژه از بازه زمانی ۱۵ تیرماه تا ۱۵ مردادماه به حداکثر خود می‌رسد و بررسی افزایش مصرف برق در روز‌های مشابه سال قبل نسبت به امسال، نشان می‌دهد که مصرف برق ایران بیش از ۴ هزار مگاوات افزایش پیدا کرده است.
این در حالی است که برنامه‌های مدیریت مصرف برق هم افزایش داشته و در مجموع بیش از ۵ هزار مگاوات مصرف برق ایران نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش نشان می‌دهد و رشد حدود 8 درصدی تولید و توان فعلی شبکه را با اختلال دچار خواهد کرد.
از این رو می طلبد مشترکین بخش خانگی نسبت به 10 درصد صرفه جویی در مصرف برق اهتمام لازم داشته باشند و با اقدام‌هایی هرچند ساده همچون خاموش کردن لامپ اضافی، تنظیم دمای کولر بین 23 تا 26 درجه و استفاده نکردن از لوازم پر مصرف برقی در ساعت‌های اوج مصرف، به پایداری شبکه برق کمک کنند تا امسال را بدون بحران جدی سپری کنیم.
بیستم تیرماه به دلیل ایجاد شرایط اضطراری و خارج شدن یکی از نیروگاه ها، علیرغم اینکه سهمیه مدیریت بار استان یزد 100 مگاوات تعیین شده بود که اغلب با مدیریت مصرف و اجرای طرح های مشارکتی صنایع جبران می شد.
200 مگاوات مدیریت بار دیگر در یک بازه زمانی مشخص از ساعات اوج بار اعمال و با مدیریت مصرف برق توسط مردم، تلاش خادمین مردم در صنعت برق برای پایداری شبکه و مجموعه امور دیسپاچینگ وضعیت بحرانی مدیریت شد.
شرکت توزیع نیروی برق استان یزد در پایان این گزارش خود با اعلام اینکه در هفته پایانی تیرماه و پیش بینی هواشناسی مبنی بر افزایش دما ، مصرف استان نیز افزایش می یابد، از همشهریان خواست تا در ساعات اوج مصرف روز و شب ، مصرف خود را مدیریت کنند.
از روز چهارشنبه خبرهای مردمی در شبکه های اجتماعی از قطع برق در ساعات پیک در مناطق مختلف خبر می رسد تا اینکه با انتشار گزارش فوق، رسما جیره بندی برق اعلام شد.
به نظر می رسد مردم استان یزد علی رغم دغدغه و استرس روزانه از تخریب خط لوله آب آشامیدنی، باید چشم انتظار سایت شرکت توزیع برق باشند تا برنامه روزانه قطع برق خانه شان را اطلاع رسانی کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار