روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم نوشت: سفر قریب الوقوع وزیر خارجه جدید آمریکا به اردن و مذاکره درباره انتقال سفارت کشورش به قدس و اعزام نیروهای نظامی اردنی به سوریه، عواقب خوشی برای امان به همراه نخواهد داشت.
کد خبر: ۵۹۸۱۴۲
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰ 29 April 2018

رای الیوم افزود که سفر منطقه ای «مایک پمپئو» به عربستان، اردن و فلسطین اشغالی نتایج خوشی برای اردن نخواهد داشت به خصوص که آمریکا سه تصمیم مهم از جمله انتقال سفارتش به قدس ، خروج نیروهای این کشور از سوریه و جایگزینی آن ها با نیروهای عربی و احتمال خروج از توافق هسته ای با ایران اتخاذ می کند. 
این روزنامه افزود که تبعات تصمیمات یک جانبه آمریکا در روزهای آینده از جمله احتمال خروج از توافق هسته ای با ایران به صورت مستقیم در بحران سوریه منعکس خواهد شد و اردن را نیزتحت تاثیر قرار می دهد. 
تصمیم دوم آمریکا درباره انتقال سفارت این کشور از تل آویو به قدس است که در این خصوص نیز امان در مرکز عواقب احتمالی آن خواهد بود چرا که این کشور تولیت امکان مقدسه در قدس را برعهد دارد و ارتباط محکم آن ها باعث می شود که قدس و اردن هیچ گاه از یکدیگر جدا نشوند. همچنین این موضوع با اردنی های فلسطینی تبار مرتبط است. 
سومین موضوع حضور نیروهای آمریکایی در سوریه و منطقه است که واشنگتن در این خصوص قصد دارد ارتش های عربی را جایگزین کند و نام اردن به عنوان کشوری که نیروهای خود را به سوریه خواهد فرستاد در رسانه های آمریکا بسیار مطرح است. 
رای الیوم اضافه کرد: پمپئو با انتخاب ریاض به عنوان اولین مقصد سفر خاورمیانه ای خود قصد دارد تا این کشور را به عنوان پلیس منطقه و ایستگاه حل و فصل امور معرفی کند در حالی که این اقدام منطقه را در نزاع های بیشتری فرو خواهد برد به خصوص در موضوع معامله قرن و انتقال سفارت تل آویو به قدس. 
رای الیوم افزود: پمپئو سعی دارد به دو نزاع اساسی که پرچم دار آن عربستان است یعنی جنگ یمن و بحران کشورهای حاشیه خلیج فارس با قطر پایان دهد چرا که واشنگتن افزایش این دو درگیری را هم اکنون غیر ضروری می داند. هرچند سیاست آمریکا به این دو بحران دامن زد و واشنگتن از آن برای فروش سلاح های خود به این کشورها استفاده کرد. 
طبق گزارش این روزنامه، امان چندان با سیاست های عربستان به خصوص درباره مساله اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی موافق نیست و همین امر نیز باعث شد تا واشنگتن حمایت خود از سازمان 'آنروا ' کاهش دهد. اردن بر این باور است که عدم موافقت با سیاست های آمریکا تبعات سنگینی برایش خواهد داشت. 
این روزنامه برآورد می کند که پمپئو با توجه به رویکرد تندش در مقایسه با رکس تیلرسون وزیر خارجه سابق آمریکا ، دشمنی با ایران ، ونزدیکی اش با رئیس جمهوری آمریکا و مسئولان اسرائیلی ، به ریاض، تل اویو وامان نزدیکتر خواهد شد. 
رای الیوم اضافه کرد که سفر پمپئو به ریاض ( همپیمان واشنگتن خارج از ناتو در کنار اردن ورژیم صهیونیستی ) در شرایط کنونی و بلافاصله پس از برعهده گرفتن منصب وزیر خارجه و پس از نشست های پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ، نگران کننده است و می تواند زمینه ساز سیناریوهای مختلفی در منطقه باشد. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار