پیر سلمان، یگانه تالاب زنده همدان به دلیل عدم برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی اطراف آن خشک شد.
کد خبر: ۵۰۹۹۸
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۴ 22 June 2015
هر روز خبرهای جدیدی از رنجور بودن تالاب‌ها به گوش می‌رسد و این موضوع دغدغه بسیاری از علاقمندان به محیط‌زیست است.

به گزارش ایسنا، خشک شدن تالاب آق‌گل داغی بر دل علاقمندان به محیط‌زیست بود و نیمه‌خشک بودن تالاب‌هایی چون شیرین‌سو و هشدارهای زیست‌محیطی مدیریت منطقه همیشه در خبرها موجود است.

زنده بودن تنها تالاب طبیعی استان افتخار و امیدی برای محیط‌زیستی‌ها بود اما خبری تلخ و غم‌انگیزتر زیست‌‌محیطی زمزمه‌وار به گوش می‌رسد و خبر از خشک شدن تنها تالاب زنده استان به مشام می‌رسد که این موضوع داغ دل‌ محیط‌زیستی‌ها را تازه می‌کند.

برخلاف هشدارهای موجود به مردم برای صرفه‌جویی در مصرف آب و توصیه به کشاورزان برای عدم برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی اطراف تالاب‌ها شاهد خشکی تالاب پیرسلمان واقع در شهرستان اسدآباد هستیم که متاسفانه این تالاب هم تشنه لب شده است.

خبرنگار ایسنا با شنیدن این خبر پیگیر موضوع شد و گزارشی از دو مسئول زیست‌محیطی تهیه کرده تا شاید مردم دلشان نه برای محیط‌زیست بلکه برای موجودات زنده‌ای که حق‌شان پایمال شده و مجبور به مهاجرت از پیرسلمان هستند و یا در معرض خطر مرگ هستند، بسوزد!

تنها تالاب زنده استان خشک شد

سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان از خشک شدن تنها تالاب زنده استان همدان ابرازتاسف کرد.

"سیدعادل عربی" در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه تالاب پیرسلمان در گذشته خشک شده بود و توسط مجموعه محیط‌زیست احیاء شد، اظهار کرد: مجموعه محیط‌زیست تمامی سعی خود را برای نگهداری از این تالاب طبیعی و دائمی انجام داد اما متاسفانه این تالاب خشک شده است.

چرا پیرسلمان خشک شد؟

وی افزود: علت خشکی این تالاب ناشی از عدم همکاری مردم منطقه و برداشت بی‌رویه آن‌ها از آب تالاب برای امر کشاورزی بوده است.

پرندگانی که کوله‌بارشان را از پیرسلمان بستند

عربی خاطرنشان کرد: مردم منطقه به طور بی‌رویه از آب این تالاب استفاده کرده و در حال حاضر این تالاب خشک شده در حالیکه دو پرنده کشیم و چنگر نوک سرخ در این منطقه ساکن بوده و مجبور به تغییر زیستگاه است.

سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست همدان یادآور شد: کارشناسان محیط‌زیست برای نگهداری از این تالاب برنامه‌های آموزشی برای دهیاران و رئیس شوارهای اطراف این منطقه برگزار کرد اما متاسفانه هیچ تاثیری نداشته و مردم بدون توجه به محیط‌زیست از چاه‌های اطراف منطقه به برداشت بی‌رویه خود ادامه دادند.

وی در ادامه گفت: مجموعه شرکت آب منطقه‌ای حرکت بسیار مثبتی در راستای حمایت از محیط‌زیست و کنترل خشکسالی انجام داده و اقدام به مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز و ساماندهی چاه‌های مجاز کرده است و امیدواریم این تالاب هر چه زودتر احیاء شود.

عربی تاکید کرد: امور عمرانی خوبی توسط مجموعه محیط‌زیست در تالاب پیرسلمان انجام شد اما متاسفانه این تالاب به درد تالاب آق‌گل گرفتار شده است.

پیرسلمان احیاء می‌شود، اگر ...

وی با بیان اینکه این تالاب طبیعی و کوچک است، گفت: شرایط احیاء آن راحت‌تر بوده البته به شرط آنکه مردم از برداشت بی‌رویه خود دست بردارند و به نوعی مدیریت زیست‌بومی منطقه توسط افراد منطقه انجام شود و حق‌آبه این تالاب داده شود و متولیان پرداخت حق‌آبه این منطقه هیچ کس جز مردم منطقه نیستند.

عربی یادآور شد: این تالاب با وضعیت موجود می‌تواند در فصل تر سالی احیاء شود و این موضوع موجب می‌شود تالاب پیرسلمان به تالابی فصلی تبدیل شود درحالیکه این تالاب فصلی نبوده و ویژگی تالاب فصلی را ندارد.

رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان اسدآباد نیز در گفت‌وگو با ایسنا گفت: تالاب پیرسلمان شهرستان اسدآباد به عنوان تنها تالاب زنده و طبیعی استان معرفی شده بود اما این تالاب به علت استفاده بی‌رویه چاه‌های کشاورزی از آب‌های زیرزمینی در اطراف منطقه و افت سطح آب‌های زیرزمینی به صورت موقت خشک شده است.

توسعه پیرسلمان متوقف شد

"رامین رمضانی" با اشاره به اینکه اگر وضع موجود در رابطه با تالاب پیرسلمان ادامه یابد تنها تالاب زنده استان به تالاب فصلی مبدل خواهد شد، گفت: در سال‌جاری توسعه این تالاب در برنامه محیط‌زیست شهرستان بود که به علت خشکسالی طرح توسعه آن از دستور خارج شد چرا که توسعه تالاب در حال حاضر موجب تبخیر بیشتر آب و هدر رفت آب می‌شود.

ثبت تالاب پیرسلمان در تالاب بین‌المللی کنوانسیون رامسر لغو می‌شود؟

وی با بیان اینکه با پایان فصل کشاورزی تالاب پیرسلمان احیاء می‌شود، خاطرنشان کرد: در صورت تبدیل شدن تالاب دائمی پیرسلمان به تالاب فصلی پیگیری ثبت این تالاب در تالاب بین‌المللی کنوانسیون تالاب‌های رامسر لغو خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تالاب پیرسلمان جزو آثار ملی طبیعی کشور به ثبت رسیده، تصریح کرد: با ادامه این روند خشکسالی تالاب در فصل کشاورزی و گرما به تدریج به تالاب موقت تبدیل می‌شود.

به گزارش ایسنا؛ اگر مردم دست از برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی بردارند و حق‌آبه موجودات بومی منطقه را پرداخت کنند و دغدغه محیط‌زیستی داشته باشند مشکل این تالاب رفع می‌شود و دوباره شادی بر لبان پیرسلمان جاری می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار