یک متخصص فوریت‌های پزشکی با بیان اینکه ترکیب جوهرنمک و وایتکس یک ترکیب سمی ایجاد می‌کند، افزود: این امر سبب تنگ شدن دریچه تنفسی و هوایی و در نتیجه تنگی نفس می‌شود و بیماری آسم را در پی خواهد داشت.
کد خبر: ۱۱۵۷۸۵۸
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱ 09 March 2024

 به گزارش تابناک از همدان،عباس غلامی‌هنرمسئول پایگاه اورژانس هفت شهری با بیان اینکه بانوان معمولاً در ایام خانه‌تکانی عید مواد شوینده مختلف و اغلب اسیدی را با یکدیگر ترکیب می‌کنند، افزود: مخلوط‌کردن مواد اسیدی با یکدیگر که برخی خانم‌ها برای تمیزی بیشتر استفاده می‌کنند مواد سمی ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه استفاده و ترکیب مواد اسیدی، آسیب غیر قابل‌ جبرانی به ریه‌ها وارد می‌کند، گفت: در موارد پیشرفته استفاده مکرر از مواد شیمیایی و اسیدی برای تمیز کردن منزل سبب ابتلا به برونشیت ریه می‌شود.

این متخصص فوریت‌های پزشکی با بیان اینکه ترکیب جوهرنمک و وایتکس یک ترکیب سمی ایجاد می‌کند، افزود: این امر سبب تنگ شدن دریچه تنفسی و هوایی و در نتیجه تنگی نفس می‌شود و بیماری آسم را در پی خواهد داشت.

غلامی با بیان اینکه استفاده از چهارپایه‌های ناایمن آسیب‌های جبران‌ناپذیری به ‌سلامت فرد وارد خواهد کرد، گفت: چهارپایه‌های تاشو که به‌درستی آن را باز نمی‌کنند، احتمال سقوط و شکستگی را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه هنگام بلند کردن بارهای سنگین بهتر است آن‌ها را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کنیم تا احتمال آسیب به اندام‌ها و مفاصل کاهش یابد، اذعان کرد: همچنین باید تا حد ممکن بار را به بدن خود نزدیک و در حین بلند کردن از انجام همزمان حرکات چرخشی پرهیز کنیم.

مسئول پایگاه اورژانس هفت شهری ضمن اشاره به شکستگی‌های نواحی زانو، دست و لگن در اثر بی‌احتیاطی‌های خانه‌تکانی، ابراز کرد: هنگام حمل بار حتماً از دستکش مناسب و تمیز، از وسایل و تجهیزات کمکی و استاندارد مانند مچ‌بند، زانوبند، دستکش، کمربند، ماسک و… استفاده کنید.

غلامی با بیان اینکه استفاده از مواد شوینده در فضاهای دربسته مثل حمام و سرویس بهداشتی خطرناک است، عنوان کرد: ترکیب مواد شیمیایی به‌خودی‌خود ضرر دارد و آسیب‌زا خواهد بود و باید هنگام استفاده از آن‌ها، پنجره و یا دری باز باشد که احتمال آسیب و خطر را کمتر کند.

وی با بیان اینکه کارهایی مانند بلند کردن اجسام سنگین باعث می‌شود ستون فقرات حالت طبیعی خود را از دست بدهد و خمیده شوند، عنوان کرد: این امر خطرات جبران‌ناپذیر برای افراد را در پی خواهد داشت از طرفی خانه‌تکانی و بلندکردن اجسام سنگین در کوتاه‌مدت باعث خستگی شده و احتمال بیرون ‌زدن دیسک و آسیب‌ دیدن ستون فقرات زیاد می‌شود.

این متخصص فوریت‌های پزشکی ضمن تأکید به مراجعه زودهنگام به پزشک و اورژانس در هنگام ابتلا به مسمومیت به مواد شیمیایی، ابراز کرد: به تعویق ‌انداختن زمان تماس با کارشناسان هنگام بروز مشکل یا شکستگی می‌تواند خطرات جبران‌ناپذیری به‌سلامت فرد وارد کند.

غلامی با بیان اینکه انجام حرکات پیاپی، سنگین و خم‌کننده مفاصل دست‌ها در روزهای خانه‌تکانی عوارضی به‌دنبال دارد که کشیدگی تاندون‌ها و کوفتگی مفاصل ازجمله آن‌هاست، خاطرنشان کرد: انجام کارهای سنگین‌تر با انگشت‌ها نیز می‌تواند تشدیدکننده روماتیسم مفاصل یا عامل بروز آرتروز انگشتان باشد؛ اما مهم‌تر از آن بروز عوارضی در مچ دست است که بر اثر ضربات و خم ‌شدن مکرر مچ، روی عصب دست ایجاد می‌شود و گزگز انگشتان را به‌دنبال دارد.

وی توصیه کرد: در طول انجام کارهای منزل کمی استراحت کنید، مهم نیست چقدر طول بکشد تا کارها به پایان برسد. بعد از ۴۵ دقیقه تلاش و فعالیت، حداقل ۱۰ دقیقه استراحت کنید تا دچار آسیب‌های عضلانی و مفصلی ناشی از استفاده طولانی‌مدت نشوید.

مسئول پایگاه اورژانس هفت شهری با بیان اینکه لازم است بانوان و خانواده‌ها کارهای عید را در چند روز انجام دهند، ابراز کرد: انجام یک‌باره و سنگین فعالیت عید و خانه‌تکانی باعث کاهش تمرکز، خستگی و آسیب‌های عضلانی می‌شود.

غلامی با بیان اینکه خطر برق‌گرفتگی در این دوران وجود دارد، ابراز کرد: با شستن دیوارها این احتمال وجود دارد که آب وارد پریز برق و سبب برق‌گرفتگی شود، بهتر است از دستمال نمناک استفاده کنیم و به‌صورت مستقیم آب روی کلید و پریزها نریزیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار