براساس اظهارات سرپرست محیط زیست همدان فروسیلیس غرب مجوز زیست محیطی نداشته و از طرفی رئیس صنعت و معدن همدان مدعی است اداره کل محیط زیست همدان پاسخ استعلامات زیست محیطی فروسیلیس غرب را در زمان مقرر نداده است.
کد خبر: ۴۴۶۱
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۳ 12 February 2015
براساس اظهارات سرپرست محیط زیست همدان فروسیلیس غرب مجوز زیست محیطی نداشته و از طرفی رئیس صنعت و معدن همدان مدعی است اداره کل محیط زیست همدان پاسخ استعلامات زیست محیطی فروسیلیس غرب را در زمان مقرر نداده است.

به گزارش تسنیم ، با آغاز به کار دولت یازدهم مسئله محیط زیست مورد توجه جدی قرار گرفت و احیا دریاچه ارومیه به عنوان یکی از مهمترین مطالبات مردم منطقه به عنوان نخستین دستور کار شورای عالی محیط زیست کشور مورد بررسی قرار گرفت.

متاسفانه عدم توجه به مسائل زیست محیطی در سال‌های گذشته سبب شده تا امروز از نداشتن مجوزهای لازم زیست‌محیطی پروژه‌های عمرانی و صنایع صحبت‌هایی به میان بیاید، پروژه‌هایی که بزرگ بوده و با محیط و زیست سر و کار دارد.

از آن جمله اینکه در ابتدای دولت یازدهم مدیرکل سابق محیط زیست استان همدان از مسائلی سخن گفت که تاکنون از سوی هیچ کدام از مدیران مطرح نشده بود.

قربانعلی محمدپور که امروز مدیرکل محیط زیست استان زنجان است در اوایل دولت یازدهم اعلام کرد سد گرین نهاوند و راه‌آهن غرب کشور بدون مجوز زیست محیطی کار خود را آغاز کرده‌اند.

راه‌آهن غرب کشور که امروز بهره‎برداری رسیده و سد گرین نیز در گیر و دار مسائل اعتباری معطل مانده است، اما نکته جالب درباره این دو پروژه این است که مدیران وقت راه و شهرسازی و آب منطقه‌ای استان همدان مدعی بودند که مجوز زیست محیطی این دو پروژه از سازمان محیط زیست کشور گرفته شده و نیازی به مجوز از اداره کل استانی نبوده است.

این مسئله در آن زمان از سوی محمدپور توجیه دانسته شده و وی مدعی شد که اداره کل محیط زیست استان باید مجوز زیست محیطی این پروژه‌ها را صادر می‎کرد و سازمان کشوری در این زمینه مداخله نمی‌‎کند.

حال به تازگی مشخص شده که یکی از صنایع بزرگ فلزی استان همدان یعنی فروسیلیس غرب در شهرستان ملایر مجوز زیست محیطی نداشته و سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان به جای اداره کل محیط زیست پروانه بهره‎برداری برای این واحد صنعتی صادر کرده است.

البته سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان مدعی است که این واحد صنعتی هیچ‌گونه آلودگی برای محیط زیست نداشته و تمامی استانداردها در آن رعایت شده، از سوی دیگر اداره کل محیط زیست نیز ابزار محکمی برای برخورد با این گونه واحدها و پروژه‌ها ندارد و تنها آنها را از خدمات حوزه محیط زیست محروم می‎کند.

مهمترین نکته در این گونه‌ پروژه‌های دولتی و بخش خصوصی این است که اعتبارات دولتی و تسهیلات بانکی در آنها هزینه شده و نباید با اعتباراتی که از بیت‎المال است در راستای تخریب محیط زیست که جز انفال بوده و مالک اصلی آن مردم هستند گام برداشت.

البته دیوان محاسبات بررسی مجوز پروژه‌هایی که با اعتبارات دولتی اجرایی شده‌اند را آغاز کرده و در صورتی که مسائل قانونی در آنها رعایت نشده باشد پیمانکاران و دستگاه‌ای متولی باید پاسخگو بوده و هزینه‎های لازم را پرداخت کنند.

سید عادل عربی سرپرست محیط زیست استان همدان در آخرین نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم درباره پروژه‌های بدون مجوز زیست محیطی همدان گفت: واحدهای صنعتی بزرگ فاقد مجوز هیچ‎گونه خدماتی از اداره کل محیط زیست دریافت نمی‎کنند.

وی با اشاره به اینکه دیوان محاسبات بررسی این‎گونه پروژه‌ها را آغاز کرده است، افزود: پروژه‌هایی که از امکانات دولتی استفاده کرده ولی مجوزهای لازم را نداشته باشند به دادسرای دیوان محاسبات احضار شده و در صورت مشخص شدن تخلف، با آنها برخورد می‎شود.

وی درباره برخورد اداره کل محیط زیست استان همدان با این‎گونه پروژه‌ها گفت: واحدهایی که مجوز لازم را نداشته باشند با مشاهده نخستین تخلف و آلودگی به شدت با آنها برخورد می‌شود.

عربی با اشاره به اینکه شرکت فروسیلیس غرب چند مشکل دارد، اظهار داشت: یکی از مشکلات این واحد صنعتی این است که ماهیت فلزی دارد ولی در شهرک کانی غیرفلزی مستقر شده است.

وی با اعلام اینکه واحد فروسیلیس غرب مجوز استقرار و بهره‎برداری از این اداره کل دریافت نکرده است، گفت: این واحد صنعتی جز صنایع رده ۷ محسوب می‎شود و از این رو ملزم به ارائه گزارش زیست‌محیطی است.

سرپرست محیط زیست استان همدان بیان کرد: دستگاه‎هایی که مجوز استقرار و بهره‌برداری این واحد صنعتی را صادر کرده‌اند باید از فعالیت آن جلوگیری کنند.

عربی با تاکید بر اینکه فضای سرمایه‌گذاری در استان همدان لازم است، گفت: اما باید به این مسئله نیز توجه داشت که محیط زیست خط قرمز استاندار همدان بوده و باید در کنار سرمایه‌گذاری به مسائل زیست محیطی نیز توجه شود.

وی عنوان کرد: برخی مسئولان بر این باورند که وقتی استاندار همدان رویکرد جدی به سرمایه‎گذاری و اشتغال دارد نباید ضوابط زیست‌محیطی را رعایت کنند اما باید اعلام کرد که استاندار همدان مدیر دولتی است که شعار انتخاباتی خود را در زمینه محیط زیست اعلام کرده است.

سرپرست اداره محیط زیست استان همدان با بیان اینکه تاکنون اجباری از سوی استاندار برای صدور مجوز زیست محیطی برای واحد صنعتی نشده است، تاکید کرد: تمامی مدیران و مردم باید به اهمیت مسئله زیست محیطی در کشور و استان همدان باید پی ببرند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان اظهار داشت: براساس قانون اگر در مدت ۳۰ روز اداره متبوع پاسخی در زمینه استعلامات نداد به منزله تایید بوده و از این رو سازمان صنعت و معدن پروانه بهره‌برداری برای فروسیلیس غرب ملایر صادر کرده است.

حمیدرضا متین با اشاره به اینکه صنایع برای استقرار از یک تا ۹ رده دارند، افزود: صنایع تا رده ۶ نیازی به استعلام از محیط زیست برای استقرار اولیه ندارد ولی از رده ۷ به بالا باید استعلام لازم زیست محیطی صورت گیرد که این واحد صنعتی نیز جز صنایع رده ۷ است.

وی تصریح کرد: در زمانی که زمین به این واحد صنعتی تحویل داده شده استعلام از محیط زیست برای استقرار اولیه صورت گرفته و محیط زیست نیز با استعلام این واحد صنعتی در زمان استقرار موافقت کرده است.

متین تاکید کرد: پس از بهره‌برداری ظرفیت این واحد برای توجیه اقتصادی دچار تغییر شده و افزایش یافته و این امر باعث شده که موضوع غلیظ‌تر شود در صورتی که اگر براساس ظرفیت اولیه به بهره‌برداری می‌رسید مشکلی نداشت.

وی با اشاره به اینکه شرکت فیلترهایی برای جلوگیری از آلودگی هوا نصب کرده است، تصریح کرد: چنانچه فیلتر این کارخانه همیشه کار کند به نظر نمی‌رسد مشکلی داشته باشیم.

به گزارش تسنیم؛ این مسائل نشان می‎دهد که دو سازمان در استان همدان نمی‎توانند هماهنگی لازم را داشته باشند و همین امر سبب می‎شود تا پس از افتتاح پروژه‌ای شاهد بروز اختلاف و مشکل باشیم.

اقدام دیوان محاسبات اداری در زمینه برخورد با پروژه‎های فاقد مجوزهای مختلف عاملی است که می‎تواند در رفع مشکلات ناشی از عدم هماهنگی‎ها موثر باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار