گرانی بلیت و شهریه استخرهااین روزها گریبان مشتاقان به ورزش شنا را می فشارد.
کد خبر: ۳۹۸۱۴
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۸ 27 May 2015

با شروع فصل تابستان تب و تاب شنا در استخرها بالا می‌رود اما گرانی بلیت و شهریه استخرها از اشتیاق مردم به این رشته می‌کاهد.

به گزارش فارس؛ با پایان یافتن سال تحصیلی و اتمام امتحانات، تب و تاب خانواده‌ها برای پر کردن اوقات فراغت فرزندان و دانش‌آموزان نیز بالا می‌رود.

فعالیت در یک رشته ورزشی جزو برنامه‌های خانواده‌ها در فصل تابستان است که بر اساس علاقه‌مندی فرزندان خود، در مدارس تابستانی این ورزش‌ها ثبت‌نام می‌کنند.

*شنا رشته جذاب در بین نوجوانان

در کنار جذابیت فوتبال که هر ساله بر تعداد شرکت‌کنندگان در مدارس فوتبال نیز افزوده می‌شود رشته‌های دیگر هم رقابت خوبی با رشته‌های توپی دارند تا بتوانند از فرصت پیش رو در تشکیل مدارس تابستانی ورزشی، استعدادهای مختلف را از بین سنین پایه شناسایی کنند.

شنا یکی از رشته‌هایی است که در بین نونهالان و نوجوانان محبوبیت زیادی دارد و خانواده‌ها هم تمایل زیادی برای فراگیری فنون و تکنیک شنا توسط فرزندانشان دارند.

هر چند در سال‌های اخیر در چند مورد به دلیل سستی مربیان و ناجیان غریق در مدارس آموزشی شنا اتفاقاتی افتاد که باعث مرگ چند کودک و نوجوان در استخرهای آموزشی شد اما این مسائل از گرایش و جذب دختران و پسران علاقه‌مند به این رشته نکاسته است.

*اجرای طرح سباح در مدارس نقطه عطف جذب بیشتر علاقه‌مندان به شنا

خانواده‌های ایرانی سفارش پیامبر گرامی اسلامی را که تأکید به آموزش سوارکاری، تیراندازی و شنا به کودکان را داشته‌اند همیشه مورد توجه قرار داده‌اند و از این رو شنا در سالیان اخیر با اقبال خوبی از طرف مردم مواجه بوده است.

در وزارت آموزش و پرورش هم در چند سال اخیر اجرای طرح سباح که شنا را در مقطع سوم ابتدایی برای دانش‌آموزان اجباری می‌کرد باعث شد تا نونهالان و نوجوانان بعد از اتمام مدارس در اوقات فراغت خود در این رشته فعالیت داشته باشند.

در این طرح دانش‌آموزان به صورت اجباری و طی یک دوره آموزشی این دوره را می‌گذرانند.

اما در دو سال اخیر مسائل مالی باعث شد تا طرح سباح به طور کامل اجرا نشود، نبود استخرهای مناسب در تمام شهرها نیز منجر به این شد تا شنا در مدارس ابتدایی نصفه رها شود.

*16 استخر فعال در سطح استان پذیرای علاقه‌مندان به شنا

رئیس هیئت شنا، شیرجه و واترپلو در استان همدان در این ارتباط اظهار کرد: در چند سال اخیر گرایش ورزشکاران در سنین پایه به رشته شنا بیشتر از قبل شده و هر ساله مدارس تابستانی آموزش شنا با استقبال خوبی مواجه است.

صادق بختیاری افزود: در حال حاضر در شهر همدان هشت استخر شامل شهدای غواص، شهدای شهرداری، آبیاران، لاله، الوند، کارگران، کوثر و دانشگاه بوعلی در تمام فصول سال فعالیت دارند.

وی تصریح کرد: در شهرستان‌های استان به جز فامنین استخرهای مجهزی در اختیار علاقه‌مندان قرار دارد که شرایط فعالیت آماتور و حتی حرفه‌ای را برای همه سنین فراهم کرده است.

رئیس هیئت شنا، شیرجه و واترپلو در همدان ادامه داد: هر ساله هیئت، وظیفه ساماندهی مدارس شنا در همه نقاط استان را برعهده دارد و از ماه‌های ابتدای سال نیز برای فعال کردن مدارس تابستانی این رشته اقداماتی را انجام می‌دهد.

*نظارت مستمر بر کار مربیان در مدارس تابستانی شنا

وی گفت: برای فعال کردن مدارس شنا در سطح استان از مربیان جوان و فعال دارای کارت مربیگری معتبر فدراسیون، استفاده خواهد شد.

بختیاری ادامه داد: نظارت مستمری نیز بر عملکرد مربیان و ناجیان غریق در مدارس تابستانی شنا از سوی این هیئت صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه با بررسی کارشناسان اداره کل ورزش و جوانان تمام استخرهای استان سطح‌بندی شده‌اند اضافه کرد: این درجه‌بندی با توجه به خدماتی که استخرها به مردم ارائه می‌کنند متفاوت است و نرخ بلیت آنها بر اساس این سطح‌بندی‌ها انجام می‌شود.

رئیس هیئت شنا، شیرجه و واترپلو در همدان یادآور شد: در تابستان نرخ شهریه مدارس شنا با توجه به قیمت ورودی بلیت تعیین می‌شود.

*نبود اعتبارات روند توسعه شنا در مدارس متوقف کرد

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان همدان در این ارتباط گفت: طرح سباح برای دانش‌آموزان کلاس سوم ابتدایی، در سال تحصیلی 94-93 به دلیل نبود اعتبار و استخر دانش‌آموزی در استان همدان اجرا نشد.

عبدالله جعفری افزود: در سال تحصیلی گذشته در راستای اجرای طرح سباح توانستیم 25 درصد دانش‌آموزان را زیر پوشش قرار دهیم اما امسال به دلیل بدهکاری به اداره ورزش و جوانان بابت استخرها، نتوانستیم این طرح را اجرا کنیم.

وی ادامه داد: اجرای طرح سباح در سال جاری برای دانش‌آموزان کلاس سوم به صورت مشارکتی با اولیا صورت گرفت که فقط همدان و رزن در این زمینه با ما همکاری داشتند.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش همدان ادامه داد: امسال تنها در چند مدرسه غیر انتفاعی و نیمه‌دولتی شهرهای همدان و رزن مشارکت اولیا به این صورت بود که والدین 30 هزار تومان برای بهره‌مندی فرزندانشان از این طرح پرداخت کردند.

*10 پروژه استخر دانش‌آموزی نیمه‌کاره در سطح همدان

وی با بیان اینکه در صورتی که استخرهای دانش‌آموزی مورد بهره‌برداری قرار گیرند طرح سباح به خوبی در همدان اجرا خواهد شد تصریح کرد: در حال حاضر 10 پروژه استخر دانش‌آموزی نیمه‌کاره در همدان وجود دارد که به دلیل نبود اعتبارات ساخت آنها متوقف شده است.

جعفری اظهار کرد: با توجه به اینکه آموزش و پرورش در حال حاضر هیچ نوع امکاناتی را برای اجرای طرح سباح در اختیار ندارد مثل بیشتر استان‌های کشور از اجباری بودن طرح سباح در مدارس امتناع کردیم تا با بهره‌برداری از استخرهای دانش‌آموزی این طرح از سر گرفته شود.

نونهالان و نوجوانان همدان تشنه فعالیت در رشته مفرح شنا هستند اما نبود امکانات و گرانی بیش از حد بلیت ورودی استخرها باعث شده تا روند گسترش و توسعه این ورزش که یکی از رشته‌های مادر و زیرساختی محسوب می‌شود متوقف شود.

شنا در بعد حرفه‌ای یکی از رشته‌های مدال‌آور بازی‌های آسیایی و المپیکی است، با توجه به اتفاقاتی که در کشور صورت می‌گیرد برای رسیدن به شرایط استاندارد در دنیا فاصله زیادی داریم که باید فکری به حال آن شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار