شکی نیست که استان زنجان در مقایسه با استان قزوین از ظرفیت های نسبی بیشتری در عرصه توسعه برخوردار است اما تنها یک مشکل که ناشی از واقعیت های جغرافیایی است مانع از توسعه مناسب این استان در مقایسه با استان قزوین شده است که آنهم چیزی نیست جز فاصله با پایتخت سیاسی و اقتصادی کشور که این خود به تنهایی شاخص تاثیرگذار مهمی در عرصه سرمایه گذاری های کلان اقتصادی محسوب می شود.
قطعا در عصر مدرنیته راهکارهای زیادی برای کاهش فاصله های مکانی ابداع گردیده است که نمونه آن را می توان توسعه صنعت حمل و نقل ریلی و هوایی دانست.
حوشبختانه استان زنجان در کنار بهره مندی از نعمت وجود یک فرودگاه نیمه فعال ، از نعمت قرار گرفتن در شاهراه حمل و نقل ریلی کشور نیز بهره می برد که دولت در سالهای اخیر توجه ویژه ای به توسعه کمی آن داشته است.
در این رابطه روز گذشته استاندار زنجان در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در بحشی از سخنان خود در رابطه با پروژه دو خطه کردن راه آهم مواصلاتی زنجان - تهران اظهار داشت: دو خطه کردن راهآهن زنجان - تهران را از ضرورتهای توسعهای و یکی از موثرترین پروژههای عمرانی استان زنجان است و محقق شدن این پروژه مشکل نبود پرواز بین زنجان- تهران را حل میکند،
اسدالله دوریش امیری افزود: با توجه به کوتاه بودن فاصله زنجان به تهران، راهاندازی پرواز در این مسیر به صرفه نیست.
استاندار زنجان ادامه داد: برای دو خطه کردن راهآهن زنجان - تهران به طول 170 کیلومتر قرار داد منعقد شده که 110 کیلومتر آن در محدوده استان زنجان است که عملیات اجرایی آن در سه قطعه از مجموع چهار قطعه این پروژه آغاز شده که بر اساس قرارداد منعقد شده، باید تا 18 ماه آینده به بهرهبرداری برسد.
استاندار زنجان در پایان با تاکید بر قرار گرفتن قطعه چهارم دو خطه کردن راهآهن زنجان - تهران در استان قزوین گفت: ارتباطاتی با مسؤولان این استان برای تسریع روند اجرایی این قطعه برقرار شده که بر این اساس پیمانکار فعال در استان زنجان، قطعه چهارم را هم اجرا میکند.