حمایت از سینما به سبک ارشاد زنجان;
یکی از مخاطبین تابناک زنجان در واکنش به اعلام حمایت علنی و مالی یکی از معاونت های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان از فیلم فروشنده نوشت: حمایت از فیلم انحرافی فروشنده با توزیع 1000 بلیط رایگان به نوعی حمله به غیرت در دیار با غیرت ها است و باید از آن جلوگیری می شد.
کد خبر: ۳۲۴۷۷۸
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۵ 07 November 2016
یکی از مخاطبین تابناک زنجان در یادداشتی ارسالی به این رسانه حمایت معاونت هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان از فیلم فروشنده و اسپانسری از توزیع یک هزار بلیت فیلم «فروشنده» در بین اصحاب فرهنگ و هنر استان را مورد انتقاد قرار داد که در ادامه متن کامل آن منتشر می گردد:

« بدون شک فیلم فروشنده اثر اصغر فرهادی از آن فیلم‌های درامی است به مشکلات زناشویی می پردازد و نمونه های دیگر آن را هم در آثار گذشته فرهادی مشاهده کرده ایم.
مضمون این فیلم که به موضوع تخیلی تجاوز مشتری یک روسپی به زن قهرمان این داستان می پردازد شاید یکی از بی محتوا ترین فیلم های اصغر فرهادی باشد که با تکیه بر مضامین ضد اخلاقی سعی در جلب مخاطب دارد.

اما نکته جالب ماحرا آنجاست که دو قهرمان فیلم که در ظاهر به عنوان دو شبه روشنفکر معرفی می شوند در یک ماجرای جنسی گرفتار شده و زندگی مشترک خود را از دست می دهند!

ماجرای فیلم بصورت خلاصه اینگونه است :
رعنا همسر عماد در یک ماجرای ضد اخلاقی مورد تجاوز واقع می شود اما این زوج تصمیم می گیرند نه تنها این قضیه را فراموش کنند بلکه حتی به پلیس هم اطلاع ندهند! اما رعنا از لحاظ روحی دچار مشکل می شود؛ عماد هم به دلیل حرف های مردم طاقتش را از دست می دهد؛ متجاوز را پیدا کرده و در خانه قدیمی اش زندانی و بازجویی می کند. رعنا از این اقدام ناراحت می شود و از عماد می خواهد مرد متجاوز را رها که به قول خودش "وسوسه" شده و "عذرخواهی" می کند رها کند و گرنه برای همیشه رهایش خواهد کرد عماد می پذیرد و فقط به زدن یک "سیلی" اکتفا می کند؛ سیلی که باعث حمله قلبی مرد متجاوز شده و رعنا به همین دلیل عماد را رها می کند.

امروز کسی منکر این قضیه نیست که فیلم فروشنده در یک بسته بندی شیک و با حضور دو بازیگر مطرح که یکی از آنها از فعالین فمنیسم در ایران است تلاش نموده است تا یکی از کثیف ترین مقاهیم را وارد فرهنگ و اخلاق ایرانی و اسلامی نماید و آن چیزی نیست جز تزریق بی غیرتی در جامعه !

اما حال این سوال مطرح است که چرا در حالی که بصورت همزمان دهها فیلم دیگر در سینماهای ایران در حال اکران می باشند اداره کل ارشاد استان زنجان تصمیم به حمایت مستقیم مالی از فیلم فروشنده و تبلیغ آن با بهره از ظرفیت بلیط های رایگان نموده است!

بدون شک استان زنجان دیار شور و شعور حسینی است و متاسفانه حمایت مستقیم از فیلمی که مروج بی غیرتی در جامعه است نه تنها زیبنده مسئولینی که لباس فرهنگ و ارشاد را پوشیده اند نیست بلکه نشان از دنیا پرستی و صندلی پرستی برخی مسئولین داد زیرا اگر این مسئولین توان بایکوت کردن فیلمی با این مضمون را بدلیل فشارهای وزارتخانه در سطح استان شهید پرور خود ندارند حداقل از حمایت مالی از این فیلم انحرافی دست بردارند و 1000 بلیط رایگان را در بین فعالین فرهنگی توزیع نکنند و بودجه چند ده میلیونی آن را بجای پر پول تر کردن جیب امثال اصغر فرهادی صرف حمایت از گروههای فرهنگی و جوانان هنرمند زنجان می نمود!

مطمئنا مدیران تصمیم گیرنده و اجرا کننده اینگونه حمایت ها از برنامه های به ظاهر فرهنگی و ضد اخلاقی در پیشگاه پروردگار و شهدا پاسخگو خواهند بود اما قضاوت در مورد دلایل پشت پرده اینگونه اقدامات در دستگاه فرهنگی دولت یازدهم بر عهده افکار عمومی انقلابی و با بصیرت است. »

یادداشتی از : عاصف رضایی - تحلیلگر حوزه فرهنگ و سینما 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار