مدیر تنظیم بازار سازمان جهادکشاورزی استان زنجان با بیان این‌که خرداد امسال، زنجانی‌ها 176 هزار دلار کشمش به کشورهای اروپایی صادر کردند، گفت: تحریم نتوانست صادرات کشمش زنجان را به چالش بکشد.
کد خبر: ۲۶۸۹۳۵
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۵۳ 31 July 2016
انگور از جمله محصولات مهم استان زنجان به شمار می‌رود. در حال حاضر نیز 387 هکتار از باغات سطح استان تحت کشت دیم این محصول قرار دارد و سطح کشت انگور آبی در استان به 161 هزار و 49 هکتار می‌رسد و این در حالی است که 15 هزار و 763 هکتار از باغات انگور استان بارور و 387 هکتار نیز نابارور هستند.
 
فخری، عسگری، شاهانی، قره‌اوزوم و بی‌دانه ارقام انگور مورد کشت در استان زنجان هستند و سالانه 50 درصد از آن‌ها به تولید کشمش اختصاص می‌یابد؛ در واقع، پیش‌بینی می‌شود که امسال 197 هزار تن انگور و متعاقب آن، 30 هزار تن کشمش در استان تولید شود.
 
مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان با بیان این‌که ابهر و خرم‌دره بیشترین تولیدکننده‌های انگور در استان زنجان هستند، می‌گوید: تنظیم بازار، زمینه‌سازی برای فروش محصول و ارائه آموزش‌های لازم از مهم‌ترین انتظارات و درخواست باغ‌داران انگور به شمار می‌رود. علاوه بر این، تولیدکننده‌ها معتقدند که اعطای تسهیلات ارزان قیمت مقوله‌ای‌ است که به ارتقای کیفیت محصول و افزایش تولید در واحد سطح می‌انجامد.
 
بهنام اوجاقلو با بیان این‌که هر هکتار از باغات انگور برای بهبود کیفیت و کمیت به 15 میلیون تومان اعتبار نیاز دارد، ادامه می‌دهد: «زنجره مو» آفتی است که تقریبا هر ساله در تاکستان‌های استان مشاهده می‌شود، ولی هنوز دستورالعمل قطعی و مشخصی برای مبارزه با آن ابلاغ نشده و تحقیقات لازم در این خصوص ادامه دارد. البته خوشبختانه امسال اراضی تحت کشت انگور استان آفات و بیماری ملموسی ندارند.
 
وی خاطرنشان کرد: برداشت انگور در استان زنجان با توجه به نوع رقم آن، هر سال از نیمه دوم تیر آغاز می‌شود و تا پایان شهریور ادامه دارد.
 
مدیر تنظیم بازار سازمان جهادکشاورزی استان زنجان با تاکید بر این‌که استان ظرفیت فراوانی در زمینه صادرات کشمش دارد، می‌گوید: خوشبختانه کارخانه‌های فرآوری انگور استان زنجان، قوی و به آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا مجهزند. از این‌رو، تحریم نتوانست تولید و صادرات کشمش استان را به چالش بکشد.
 
عبدالله جعفری ارزش ریالی صادرات کشمش استان زنجان در طول خرداد امسال را پنج میلیارد و 300 میلیون ریال عنوان کرد و یادآور ‌شد: بلژیک و هلند از مشتری‌های پر و پا قرص کشمش زنجان هستند؛ در واقع کیفیت کشمش تولیدی استان طوری است که کشورهای اروپایی و بسیاری از کشورهای پیشرفته مثل روسیه و ترکیه از خریداران دائمی این محصول به شمار می‌روند.
 
وی خاطرنشان ‌کرد: در حال حاضر، صنعت کشمش استان زنجان از نبود سرمایه در گردش رنج می‌برد و در صورت تامین تسهیلات ارزان قیمت، تولید و صادرات این محصول در واحدهای تولیدی و صنایع مرتبط به بیش از سه برابر می‌رسد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار