تابناک زنجان گزارش می دهد;
نسخ خطي يكي از بهترين مشخصه‌ها براي معرفي اصالت پيشينه فرهنگ كشورها در دنياست. بر همين اساس اطلاع‌رساني در اين حوزه براي عموم مردم و داشتن شناخت اوليه از نسخ خطي ضروري است.
کد خبر: ۲۶۳۶۱۲
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۰ 21 July 2016
نسخه هاي خطي به عنوان منابع اصلي و ارزشمند براي پژوهش درباره علوم انساني، به ويژه تاريخ، ادبيات، علوم ديني، فلسفه، نجوم و ديگر دانش ها، بکار گرفته می شوند.

اما جالب اینجاست که شهر زنجان به عنوان یکی از تاریحی ترین شهرهای ایران زمین نیز از موهبت وجود گنجینه کتاب های خطی بهره مند است اما گویا این گنجینه ارزشمند تاکنون مورد حمایت نهادهای مسئول قرار نگرفته است.

در این رابطه مدیر حوزه علمیه سید زنجان با اشاره به وجود گنجینه نفیس کتب خطی در این مسجد اظهار داشت: مسجد سید زنجان اظهار داشت: این نسخ بدون ایجاد شرایط مناسب نگهداری نسخ خطی تاریخی و قدیمی در این مسجد حفظ می‌شود.

حجت‌الاسلام یاسر مقدم‌پناه افزود: در حال حاضر در روند نگهداری و حفظ نسخ خطی در این مسجد مهم‌ترین مسأله وجود مشکلات سخت‌افزاری و ایجاد ویترین برای موزه نگهداری این نسخ است.

وی تصریح کرد: در پروژه احداث این سر درب محلی برای نگهداری نسخه‌های خطی تعیین شده است که با تکمیل این پروژه فضای مناسب برای حفظ و نگهداری نسخ خطی به عمل می‌آید.

مدیر حوزه علمیه سید زنجان به لزوم انجام اقدامات لازم در راستای جلوگیری از از بین رفتن این نسخ گرانبها عنوان کرد: باید هر یک از این نسخ گرانقدر در محیط ویژه نگهداری شود تا اقدامات لازم برای حفظ این منابع غنی و ارزشمند به عمل آید.

مقدم‌پناه ابراز کرد: با راه‌اندازی این پروژه و کتابخانه سید زنجان و با انجام اقدامات لازم برای نگهداری نسخ خطی و کتاب‌های گرانقدر می‌توان گفت که این کتابخانه با وجود یک هزار نسخه خطی در زمره کتابخانه‌های ملی کشور به شمار می‌رود.

در پایان تابناک زنجان امیدوار است که با انعکاس این اخبار توجه مسئولین محترم نهادهای فرهنگی استان زنجان نسبت به حمایت از ایجاد یک کتابخانه ایمن و مناسب برای این گنجینه جلب شود
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار