اعتیاد به موادمخدر یکى از پر آسیب‎ترین مشکلات کشور است معضلی که تهدیدى جدى براى همه افراد جامعه شده است و در این بین آسیب‎های ناشی از این معضل همه اقشار جامعه را درگیر کرده است و خود عامل بسیاری از آسیب‌های اجتماعی همچون فقر، طلاق، خشونت و آزار و اذیت جنسی و دزدی درجامعه شده است.
کد خبر: ۲۳۴۴۹۴
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۱ 24 May 2016
تخریبی که اعتیاد بر بسیارى از ارزش‌‌ها و هنجارهاى فرهنگى و اخلاقى دارد قابل توصیف نیست و ابتلا به اعتیاد نه تنها یک فرد بلکه افراد جامعه را درگیر ساخته و متاسفانه گسترش دامنه مصرف موادمخدر در جامعه امروزى به حدى است که حتى بسیاری از افراد تحصیل کرده که خود نیز با معضلات آن آشنا هستند گرفتار کرده است.

با توجه به هزینه‎های سرسام آور درمان اعتیاد و نیز پذیرفتن این موضوع که تعداد کمتر از 20 درصد افراد بهبود یافته به زندگی عادی برگشته و دوباره به مصرف مواد مخدر تمایل پیدا نمی‎کنند سبب می‎شود که توجه و اقدامات برای جلوگیری از ابتلای افراد به این معضل باشد .

در این بین نقش خانواده‎ها و مراکز آموزشی و سازمان‎های متولی در استان بویژه برای آگاهسازی و جلوگیری از ورود جوانان و نوجوانان بسیار حائز اهمیت است چرا که اگر بتوان با انجام اقدامات فرهنگی و آموزشی فردی را با عوارض و معضلات اعتیاد آشنا ساخت می‎توان مصونیت فکری و رفتاری در فرد ایجاد کرد که به سمت مصرف مواد مخدر سوق پیدا نکند.

با توجه به تصویب برنامه 5 ساله ششم توسعه در امر مبارزه با مواد مخدر در سطح کشور نیازهای هر استان احصا و برنامه‎ریزی‎های لازم برای این موضوع در حال انجام است که به گفته مسئولان استانی تاکید بر برنامه‎های پیشگیری و آموزشی الویت نخست در امر مبارزه با مواد مخدر در نظر گرفته شده است که چگونگی اجرای برنامه‎ها و نقش دستگاه‎های تاثیر‎گذاری همچون ورزش و جوانان در این بین حائز اهمیت است.

بنا به گزارش شورای مبارزه با مواد مخدر استان زنجان تعداد معتادان استان بر اساس برآورد انجام شده از میزان شیوع اعتیاد بیش از 10 هزار نفر است که البته باید به این تعداد میزان اعتیاد پنهان را نیز اضافه کرد که در واقع می‎توان گفت در مجموع برآورد می شود 20 هزار معتاد در استان وجود داشته باشد.

تقی نصیری نرخ شیوع اعتیاد را یکی از فاکتورهای مهم در استان می‎داند و می‎گوید: نرخ کمتر از یک درصدی شیوع اعتیاد در استان نوید بخش آگاهی افراد جامعه از معضلات این آسیب اجتماعی است که در این ارتباط باید رویکرد دستگاه ها نیز تلاش در جهت حفظ و کاهش این نرخ و اقدامات پیشگیرانه باشد.

وی اضافه می‎کند: برگزاری دوره‎های آموزشی برای جوانان و نوجوانان اولویت نخست در ارائه آموزش‎های پیشگیری در استان در نظر گرفته شده است که امسال بدنبال آن هستیم تا طرحی به نام صراط را در استان اجرایی کنیم که در قالب این طرح 100 دوره آموزشی برای گروه‎های هدف خاص آموزش داده شود.

*خانواده‎ها خط مقدم در امر مبارزه با مواد مخدر

نصیری با اشاره به مخاطبان این دوره‌های آموزشی یادآوری می‎کند: هدف از برگزاری این دوره‌ها ارائه آموزش‌های پیشگیری متناسب با مخاطبان برای گروه‌های مختلف بویژه دانش آموزان،دانشجویان، کارکنان ادارات دولتی و ساکنین محلات پر خطر است که در کنار آن در سال گذشته برگزاری کارگاه‌های آموزشی تربیت مربیان نیز در این رابطه انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه آموزش‎ها در ابتدا از خانواده‎ها شکل می‎گیرد، می‎گوید: بخش اعظمی از تاثیر برنامه‎های فرهنگی منوط به تربیت درست و ارائه آموزش‎ها در خانواده ها است زمانی که والدین حتی یک ساعت در روز نیز با فرزندان خود نیستند نمی‎توانند انتظار داشته باشند تا فرزندانشان در این گرداب گرفتار نشود .

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان زنجان می گوید: تغییر سبک زندگی ما را از توجه به بسیاری از مسائل اساسی بویژه تربیت فرزندان دور ساخته است والدین در این باره باید توجه جدی داشته باشند که گسترش دسترسی فرزندان به فضای مجازی و حضور فرزندان در بسیاری از اجتماعات گروهی باید با مدیریت والدین باشد.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان زنجان نیز با بیان به اینکه ۴۳ هزار نفر تحت برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد در سال گذشته قرار گرفتند، می‎گوید: ارائه آموزش‎ها ۳۱ درصد نسبت به سال 93 رشد داشته است و امسال نیز اولویت سازمان بهزیستی به عنوان دبیر کمیته فرهنگی و پیشگیری تاکید بر ارائه آموزش‎های پیشگیری اجتماع محور است که بتوان با استفاده از ظرفیت‎های مردمی این آموزش‎ها را گسترش داد.

 

*رشد 5 درصدی آموزش‎های پیشگیری از اعتیاد در مدارس زنجان

آموزش داده شده و می‎توان در این دوران متناسب با سن کودکان به ارائه آموزش‎ها پرداخت که در سال 94، 5 هزار و 165 دانش‌آموز در مدارس دولتی تحت آموزش‎های مذکور قرار گرفته‎اند که این آموزش‎ها نیز در مقایسه با سال 93، 5 درصد رشد داشته است.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان زنجان بیان می‎کند: باید برای ارائه آموزش‎ها مربیان نیز تربیت شوند که بهزیستی در این رابطه نیز در سال گذشته یک هزار و 950 نیروی متخصص تحت آموزش قرار گرفته‎اند.

ارسلان حسینی مدیر کل ورزش و جوانان استان زنجان با اشاره به ضرورت توجه به برنامه های پیشگیری تاکید می‎کند: به طور یقین اقدامات پیشگیرانه به نفع دستگاه‎ها است و صرف اعتبار در این بخش هزینه نیست و سرمایه‎گذاری برای داشتن جامعه بهتر است.

مدیرکل ورزش و جوانان استان می‎گوید: امسال در حدود 960 برنامه در حوزه پیشگیری از اعتیاد در نظر گرفته شده است که 300 برنامه از این تعداد جزو وظایف ذاتی اداره کل ورزش و جوانان است که برای اجرای بیش از 600 برنامه پیش‌بینی شده در حوزه پیشگیری از اعتیاد نیازمند همکاری دستگاه‎های مرتبط هستیم.

وی بیان می‎کند: بالغ بر 7 میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار برای اجرای برنامه‌های در نظر گرفته شده مورد نیاز است و این اداره تامین 60 درصد از اعتبارات پیش‌بینی شده را دارد و برای تامین هزینه‌های باقی مانده نیازمند حمایت ستاد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر هستیم.

 

*20 ایستگاه ورزش صبحگاهی در سطح بوستان‎های شهر فعال شده است

حسینی با اشاره بر گسترش فضاهای ورزشی تاکید می کند: پر کردن اوقات فراغت از طریق انجام ورزش‎های همگانی می تواند در جلوگیری و پیشگیری از اعتیاد بسیار موثر باشد که در این راستا بدنبال گسترش فضاهای ورزشی و دسترسی بیشتر افراد به این فضاها هستیم که هم اکنون 20 ایستگاه ورزش صبحگاهی در سطح بوستان‎های شهر فعال شده است.

ولی دویران ساکن یکی از محلات در مناطق محروم شهر زنجان است او که دارای دو فرزند پسر 19 ساله و 22 ساله است می گوید: با خون دل فرزندان خود را بزرگ کرده ام و در این محله تعداد معتادان زیاد است و مواد فروشان هم به راحتی در محل می چرخند اما سالم نگه داشتن فرزندانم تنها با تلاش زیاد من و مادرش و دور کردن آنها از این محیط بوده است

او در پاسخ به اینکه آیا او یا فرزندانش تا به حال تحت آموزش‎های پیشگیری قرار گرفته‎اند یا نه می‎گوید: دیدن وضعیت این معتادان برای ما بزرگترین آموزش بوده است اما آموزش خاصی در محله ما در این رابطه انجام نشده است و فرزندانم هر چه را که می‎دانند در مدرسه فرا گرفته‎اند.

 

*ارائه آموزش‎ها باید مستمر و به صورت غیر مستقیم باشد

علی شهبازی دیگر شهروند می‎گوید: ارائه آموزش‎ها باید مستمر و به صورت غیر مستقیم باشد تا جوانان و نوجوانان راغب شوند تا این نصحیت‎ها را بپذیرند نسل امروز کمتر به دنبال شنیدن هستند که باید مسولان از راه‎های بهتری برای آموزش‎ها استفاده کنند.

وی بیان می‎کند: این آموزش‎ها که به شهروندان داده می‎شود باید تنها بر روی کاغذ نباشد و بتوان مثلا با نصب تبلیغات وسیع در سطح شهر جوانان و شهروندان را آگاه ساخت.

علیرضا اکبری جوان 24 ساله می‎گوید: به جای آنکه تنها در حرف جوانان را آموزش داد باید امکانات تفریح سالم را هم فراهم کرد جوانی که هیچگونه تفریحی ندارد به جز اینکه با دوستانش قلیان بکشد کم کم به سمت اعتیاد سوق پیدا می‎کند.

رصد دستگاه‎ها نشان از توسعه و گسترش فعالیت‎ها در حوزه پیشگیری دارد و در این بین همه دستگاه‎های متولی بدنبال آن هستند که خود را جلودار ارائه آموزش‎ها بدانند اما زمانی می‎توان گفت که این فعالیت‎ها موثر بوده است که نتایج آن به طور ملموس در جامعه دیده شود.

اعتیاد بعنوان یک آسیب اجتماعی، هیچ گاه بطور کامل ریشه‏ کن نمی‎شود اما با تدبیر، اندیشه و تلاشى مخلصانه می‏توان آن را کنترل کرد و از ابتلای افراد بیشتر به این بلای خانمان سوز جلوگیری کرد که هریک از افراد به نوبه خود می‎توانند نقشی ارزنده در این راستا داشته باشند و صیانت افراد از گرفتار شدن در اعتیاد تنها وظیفه یک نهاد و یک دستگاه نبوده و بلکه این وظیفه بر دوش تک تک ما سنگینی می‎کند

در کنار توجه ویژه به حوزه پیشگیری نباید از سایر برنامه‎ها در بخش های درمان غافل بود و توجه به وضعیت درمان معتادان و رفع مشکلات خانواده‎های آنان نیز در الویت باشد چرا که خانواده‎های این افراد بیشتر از سایرین در معرض خطر بوده و اگر حمایتی از آنها نشود اعتیاد در این خانواده‎ها همچون میراثی تلخ به نسل بعد منتقل می‎شود.

منبع: موج رسا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار