کد خبر: ۲۳۳۸۹۲
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۸ 22 May 2016
سارا سادات حسینی در یادداشتی برای تابناک زنجان با اشاره به نقش و اهمیت فرهنگسازی پایدار در بین جوانان در راستای حمایت و حفاظت ازمحیط زیست نوشت:

حمایت و حفاظت از محیط زیست دو مقوله ای است که با هم در طول وعرض شباهت های بسیاری دارند اما اولویت حمایت برحفاظت را می توان مثلی از روح و جان و نزدیکی فاعلیت هرکدام بر دیگری آورد ، اولی به کلیتی عام اشارت دارد و دومی به جزئی خاص که برآمده ازنهاد های قراردادی برحفظ آنچه که مانده دلالت دارد.

دین مبین اسلام وفرهنگ ما ایرانیان بر روح وحمایت ازمحیط زیست اشاره میکند وقانون اساسی مقدس جمهوری اسلامی ایران درحفاظت وحمایت ازهردو محور،اشاره هایی پر واضح میکند. 

در قاموس ما ایرانیان مصداق ها و نشانه ها و حکمت های زیادی در راستای احترام و اهتمام به آنچه در راستای حمایت وحفاظت ازهر جاندار و بی جانی است آورده شده است. 

به عبارتی در دین ما و کتاب اسمانی نیز آیات بسیاری برارزش و موجودات و نباتات وجود دارد که ما امروز به وضوح و به جرات بیان میکنیم صیانت از حقوق موجودات بر ضمه انسان است. 

حفاظت از محیط زیست تحت تاثیر یه فاکتور در هم آمیخته است: قوانین محیط زیستی ،اخلاق و آموزش وپرورش هرکدام ازاین سه فاکتور هم درسطح تصمیمات بین الملل و هم در سطح آموزه های اخلاقی وارزش های رفتاری وشخصیتی برمحیط زیست تاثیر می گذارند.

مطمئنا برای اینکه این حمایت ها وحفاظت ها همه جانبه و با قدرت و با مشارکت تمامی اقشار به پیش رود و به واقعیت تبدیل گردد مهم است که جوامع با ایمان به نسل جوان دراین زمینه ها پیشرفت کرده وتصمیمات زیست محیطی اتخاذ کنند.

بدون شک هر اندیشمندی میداند که تحول درجوامع باید از آموزش و پرورش شروع شود و از نیروی سازنده فردا و بستر پهناور و جامعیت ارزشمند آموزش وپرورش باید بهره گیرد.

با این اوصاف چنین تغییر و آموزشی پایدارخواهد بود و این گونه می شود گامی کوچک در راستای اهداف و تحقق فرهنگسازی بزرگ برداشت و طبعا این آغاز یک گام با فرجامی رضایت بخش خواهد بود و می تواند تحولی عظیم را به واسطه آن در حوزه حفظ محیط زیست به نظاره نشست.

البته باید توجه داشت که تا زمانی که نسل جوان ما در این عرصه با سازمانهای مسئول مشارکت نداشته باشد و هم صدا نشود فرهنگسازی تحقق نخواهد یافت و پایداری آن نیز هیچگاه قابل تضمین نیست.

لذا سند تحول بنیادین با اشاره به اینکه جوان و دانش آموزنه تنها در یک زمینه بلکه در تمام ساحت ها باید حضور پررنگی داشته باشد و درساحت فعالیت های اجتماعی باید به جوانان میدان داده شود وبا دو بال آموزش وپرورش و اعتقاد به جوانان در راستای توسعه مشارکت ها و مشارکت پذیری ومشارکت جویی هرچه تمام تر باید گام برداشته شود و برای آبادانی هرچه بیشتر کشور عزیزمان و حمایت از سرمایه های ملی، محیط زیستی و منابع طبیعی سرزمینمان تلاشی مضاعف میکنیم و دانش و توانایی و خلاقیت خاص جوانی خود رادر راه بهبود شرایط محیط زیستی امروز ایران وجهان مصروف می داریم وچه خوب می شود اگر درآموزش و پرورش چه درسطوح کشوری و چه درسطوح استانی شاهد دفترهای توسعه پایدار محیط زیستی باشیم. 

و این آغاز یک گام بلند است.
ومن الله توفیق 

یادداشتی از : سارا سادات حسینی - مسئول سازمان مردم نهاد جوانان خورشید سبز و نماینده پیشین مجلس دانش آموزی ایران
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
فربد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
بسیار بسیار عالی
برای خانم حسینی آرزوی موفقیت دارم
وجود جوانان زیست محیطی کشور موجب افتخار و آرامش فردای ایران است
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار