حرف و حدیث‌ها در ارتباط با لبنیات سنتی و آلوده بودن آنها به انواع میکروب‌ها تمامی ندارد و هر روز زوایای بیشتری از کارگاه‌های زیرزمینی این فروشگاه‌های بدون مجوز از نهادهای بهداشتی، رو می‌شود.
کد خبر: ۲۳۱۰۰۹
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۲ 17 May 2016
یکی از کارشناسان بهداشت محیط منطقه زنجان گفت: برخی از لبنیاتی‌های سنتی، به دلیل نبود نظارت بر کار آنها، از موادی استفاده می‌کنند که خوراکی نبوده و چه بسا برای سلامتی انسان بسیار مضر نیز باشد.

«لیلا قربانی» با اشاره به اینکه در کارگاه‌های زیرزمینی سنتی‌ها معمولا بی‌کیفیت‌ترین شیرخام برای فراوری به کار می‌رود، مدعی شد: برخی از افراد سودجو، چربی شیرخام را تا جایی که می‌توانند استخراج کرده و بعد از آن با مخلوط کردن نشاسته و چربی گیاهی، لعاب خاصی به آن می‌دهند. ضمن اینکه از دستمال کاغذی برای بستن خامه روی ماست بهره می‌برند و مواد شوینده نیز جهت تکمیل فرایند مورد نظر، به آن می‌افزایند.

قربانی خاطرنشان کرد: متاسفانه سیستم‌های آزمایشگاهی سازمان غذا و دارو در بیشتر بخش‌ها قدیمی است و نمی‌تواند تقلب یا تخلف را به راحتی شناسایی کند. علاوه بر آن، نظارت‌ها بر لبنیات سنتی، بسیار محدود بوده و تقریبا بیشتر فروشگاه‌ها به حال خود رها شده‌اند.

به گفته وی، اما طعم محصولات سنتی نسبت به صنعتی‌ها بهتر بوده و به همین دلیل به مذاق مصرف‌کننده خوش می‌آید. بنابراین ناخودآگاه به سمت آن کشیده می‌شوند. این در حالی است که انتشار خبرها و شایعه‌های منفی در برهه‌های مختلف زمانی درباره کارخانه‌های لبنی، مزید بر علت شده و مردم را بیش از پیش نسبت به لبنیات صنعتی، مشکوک می‌کند.

این کارشناس معتقد است، البته کارخانه‌ها نیز اطلاع‌رسانی دقیقی از نوع و محتویات محصولات خود ندارند و در برخی موارد کوتاهی می‌کنند. به عنوان مثال، چرا باید محصولی که تاریخ تولید آن مربوط به آینده است، در فروشگاه‌ها به فروش برسد؟ یا چرا لبنیات تاریخ مصرف گذشته، باید به کارخانه‌ها عودت داده شود؟ اینها مواردی است که مردم را نسبت به لبنیات صنعتی، بدبین و شکاک می‌کند.

قربانی گفت: حتی در برخی موارد پیش آمده که توزیع شیر در مدارس، منجر به مسمومیت کودکان شده است. در حالی که با توجه به تاریخ درج شده روی پاکت آن، هنوز انقضایش فرا نرسیده بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار