قضیه از این قرار است که در سال 1302 هجری قمری واقفی خیر اندیش به نام "نظر بیگ" محلی را که امروزه در بهترین نقطه شهر و در کمر بندی جنوبی و نزدیکی پل سیدالشهداء قرار دارد را طی سندی وقف می کند ، در سند وقفی این موقوفه که د ...
کد خبر: ۲۲۹۷۵۵
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰ 15 May 2016
به گزارش نسیم زنجان، حجت الاسلام نیکنام ، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان در جمع اصحاب رسانه استان ، گفت : رسانه قشر روشن گر جامعه است که زوایای پنهان جامعه را رصد  و برای پیشرفت جامعه این زوایای پنهان را بزرگ نمائی کرده و جهت صحیح را به مسئولان نشان می دهد .
پس از صحبت های مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان درباره برنامه های صورت گرفته در هفته وقف خبرنگار نسیم زنجان ، از علت بلاتکلیفی یک موقوفه میلیاردی در شهر زنجان سخن به میان آورد که با پاسخ های غیر مستدل مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان زنحان روبه رو شد .
خبرنگار نسیم زنجان ، با اشاره به اینکه اصحاب رسانه طبق صحبت های شما وظیفه دارند تا زوایای پنهان موجود در جامعه را نشان دهند ، گفت : یکی از موقوفاتی که در زنجان وجود دارد و شما هم در جریان آن هستید موقوفه "نظر بیگ” است و بنده  وقتی سه ماه قبل وضعیت آن را از شما پیگیری کردم فرمودید که مسئولین حقوقی پیگیر هستند ، در حالی که پس از پیگیری های بنده مشخص شد که این مسئولین پیگیر نبوده اند .
خبر نگار نسیم زنجان ، با اشاره به اینکه بنده از موقوفه مد نظر که به موقوفه "نظر بیگ ” شهرت دارد به عنوان موقوفه میلیاردی یاد می کنم ، افزود : طبق آیه ۱۸۱ سوره بقره ” فَمَن بَدَّلَهُ بَعْدَ مَا سَمِعَهُ فَإِنَّمَا إِثْمُهُ عَلَى الَّذِينَ يُبَدِّلُونَهُ إِنَّ اللّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ” که تقریبا در تمام اسناد وقفی آمده است ، بیان می کند که هیچ کسی حق تبدیل در نیات وقفی را ندارد و صرفا اگر نیت حرامی باشد می توان اقدام دیگری انجام داد.
خبرنگار نسیم زنجان ، ادامه داد : مگر می شود موقوفه ای ۳۵ سال بلاتکلیف مانده باشد و در حالی که باید در سال ۱۴۰۲ هجری قمری تعیین تکلیف می شد و  الان حدود ۳۵ سال از آن روز گذشته و باید کل ملک فروخته می شد و همه مبلغ حاصله به فقراء و مساکین می رسید .
خبرنگار نسیم زنجان ، گفت : فرض می کنیم در سال های قبل مدیران اوقاف روحانی نبودند ، ولی حداقل در هشت سال قبل که مدیر اوقاف از روحانیت بوده و در حال حاضر نیز شما به عنوان یک روحانی در این منصب هستید ، انتظار تعیین تکلیف این موقوفه می رود . البته شنیده می شود که محافظه کاری هائی هم در حال صورت گرفتن است و گفته می شود اگر اوقاف دست روی این موقوفه بگذارد ، ممکن است روابط اداره با شهرداری بهم بخورد که اگر این طور است ، پس حق مساکین چه می شود ؟
در ادامه ، حجت الاسلام نیکنام مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان  زنجان ، در پاسخ به سوالات صورت گرفته ، گفت : موقوفه "نظربیگ ” یک موقوفه خاص است که حبس موقت بوده و وقت آن تمام شده است و شما  هم که قبلا مراجعه کردید برای پیگیری ما متوجه شدیم که  به زوایای پنهان قضیه اشراف ندارید ، و آن جاده ای که در محل موقوفه قرار دارد با شهرداری توافق شده و مبلغ آن از شهرداری گرفته شده است .
نیکنام ، افزود : اینکه ما یک موقوفه ای را که شخصی وقف کرده را یک بار بفروشیم بهتر است یا اینکه سرمایه گذاری کنیم و چند ین سال از آن استفاده کنیم ؟ و بنده از وقتی که به این اداره آمده ام بیش تر در این زمینه فعالیت کرده ام و قبل از ما هم قرار بود واگذار شود و مجوز هم برای واگذاری گرفته شده بود و ما جلوی آن را گرفتیم ، چون می شود به نفع همان نیت موقوفه سرمایه گذاری کنیم ، بله ، طبق وقف نامه و با پایان حبس باید فروخته می شد ولی ما می توانیم تفسیر کنیم و سرمایه گذاری کرده و طوری که اجاره دو ماه آن کل هزینه فروش آن باشد که ما در این زمینه در حال حرکت هستیم .
وی، افزود : مسیری را که شما نیز ذکر کردید را بنده مطالعه کرده و توافق صورت گرفته و البته ما باید با سایر ادارات همکاری داشته باشیم و و ما برای مردم کار می کنیم و اگر دو اداره با هم اختلاف داشته باشند در این میان مردم ضرر خواهند کرد و ما باید با تفاهم و تعامل کار ها را به پیش ببریم .
پس از این جواب ها خبر نگار نسیم زنجان ، با اشاره به اینکه بنده احساس کردم شما مغلطه کردید ، گفت : بنده یقین دارم که یک متر از آن زمین فروخته نشده و ریالی از شهرداری گرفته نشده و تنها سه مغازه آن اجاره داده می شود که در دو ما بعید می دانم بیش از چند صد هزار تومان در آمد داشته باشد .
وی ، تصریح کرد : شما می گوئید با یک حکمی می توان این موقوفه را تبدیل کرد ، در واقع شما تفسیر به رای می کنید و طبق آیه قرآن هیچ کسی ، چه برسد به رئیس جمهور ، مدیر کل و استاندار نمی تواند نیت موقوفه ای را تغییر دهد .
حجت الاسلام والمسلمین نیکنام ، در ادامه ، افزود : زمین موجود ، زمین خالی است و می شود سرمایه گذاری کرده و آن جا را مثلا گاراژ کرده و درحالی که شما می گوئید این حبس تمام شده و باید فروخته شود و پول آن نیز به مساکین داده شود و ما نیت را عوض نمی کنیم و منتهی شما
می گوئید یک بار صورت مسئله را پاک کنید ولی شرع دست ما را باز گذاشته و ما می توانیم این کار می توانیم انجام دهیم .
در ادامه مدیر کل اداره اوقاف در قبال پافشاری خبرنگار نسیم زنجان ، از پاسخ دادن امتناع کرده و از خبرنگاران دیگر خواست تا سوالات خود رابپرسند .
توضیحات نسیم زنجان
قضیه از این قرار است که در سال ۱۳۰۲ هجری قمری واقفی خیر اندیش به نام "نظر بیگ” محلی را که امروزه در بهترین نقطه شهر و در کمر بندی جنوبی و نزدیکی پل سیدالشهداء قرار دارد را طی سندی وقف می کند ، در سند وقفی این موقوفه که در کتاب اسناد وقفی نیز آمده ، درج شده است که این موقوفه حبس موقت بوده و عین موقوفه باید پس از صد سال یعنی در سال۱۴۰۲ هجری قمری فروخته شده  و در اختیار مستحقین قرار  می گرفت که در سایه بی مسئولیتی مسئولان این اتفاق تا این لحظه رخ نداده است .
این موقوفه میلیاردی که در صورت عمل به نیت واقعی آن و  فروش آن مبلغی بیش از دو میلیارد و شاید بیشتر  به دست خواهد آمد ، در حالی توسط مدیران مختلف دست به دست می شود که تا حدود دو سال پیش پرونده این موقوفه در جریان نبود و کم تر کسی از بلاتکلیفی این موقوفه اطلاعی داشت و در صورت اطلاع نیز به راحتی و سادگی از کنار آن عبور شده بود و پس از جریان یافتن پرونده این موقوفه در مدیریت قبلی نقشه های هوایی در ازای پرداخت مبالغ بالا از تهران تهیه شد و بر اساس جلسات صورت گرفته و صحبت با افراد متخصص قرار بر فروش این موقوفه شد که بعلت برخی محافظه کاری ها و بی مسئولیتی ها این کار صورت نگرفت .
طبق احکام وقفی و آیه ۱۸۱ سوره بقره هیچ احدالناسی حق تغییر در نیت وقفی را ندارد و در صورت چنین عملی معصیت حساب می شود و در نهایت امر باید استفتاء از مراجع گرفته شود که نظر اکثریت و شاید بتوان گفت کلیه مراجع این است که ” با امکان استفاده از وقف در جهت وقف تغییر و تبدیل آن جایز نیست”.
همچنین «الوقوف بحَسَب ما یوقِفها اهلُها»؛ یکی از قواعد فقهی در باب وقف است. این قاعده؛ از روایتی به نقل از امام حسن عسکری(ع) گرفته شده است و معنای روایت این است: «در موقوفات؛ باید به حسب آنچه وقف کننده، تعیین کرده است و مطابق وقف وی عمل شود». به عبارت دیگر؛ هر شرط یا خصوصیتی که توسط واقف در وقف مطرح شده، باید رعایت شود. بنابراین، اگر مثلاً واقف شرط کند که وقف وی جهت فقرای سادات هزینه شود، نمی‌توان از آن وقف به فقرای غیر سادات پرداخت کرد و بالعکس.
البته روشن است که در هیچ‌یک از این موارد، واقف نمی‌تواند خصوصیات یا شرایطی غیر مشروع بیان کند.
اما اینکه چرا مدیریت فعلی اداره اوقاف زنجان صحبت از لغو مجوز فروش ملک به میان آورده و احکام را تفسیر به رای می کند خود جای سوال و اشکال دارد .
از طرفی هم طبف گفته های ایشان حقوق موقوفه در قسمتی از محل که خیابان کشی شده از شهرداری گرفته شده است و این درحالی است که طبق پیگیری های صورت گرفته از مسئولین اداره مشخص شد که این اتفاق نیفتاده است و چون در صورت وقوع چنین امری مبلغی چشم گیر به دست اوقاف می رسید که باید به مستحقین سپرده می شد و کم تر مسئولی است که چنین موردی را رسانه ای نکرده باشد .
صحبت های ضد و نقیض مسئولین این اداره ، این درخواست را از مسئولین و بخصوص علماء و سازمان های ذیربط دارد که به صورت جدی در جهت تعیین تکلیف این موقوفه به نفع مستحقین جامعه پیش قدم شوند و اجازه ندهند که این بحث با مرور زمان در قلب خاک دفن شود .
سایت خبری – تحلیل نسیم زنجان نیز تا تعیین تکلیف کامل این قضیه به مطالبه گری خود ادامه داده و درصورت لزوم اقدام به ایجاد کمپین "احقاق حقوق موقوفه نظربیگ ” اقدام خواهد نمود .
برچسب ها: وقف میلیاردی ، وقف ، زنجان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار