ویترین برخی از مغازه‌های شهر زنجان به جای ترویج فرهنگ اسلامی _ ایرانی، ترویج‌دهنده فرهنگ غرب هستند که می‌طلبد چیدمان ویترین‌ها بر اساس فرهنگ بومی صورت گیرد.
کد خبر: ۱۹۶۷۲۷
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵ 12 March 2016
 اصناف و بازار همواره نقش ویژه‎ای را در ترویج فرهنگ درست در جامعه دارند، در واقع با توجه به اینکه بسیاری از مایحتاج مردم از طریق اصناف و بازار تأمین می‎شود، این قشر می‎تواند نقش بی‎نظیری را در زمینه ترویج فرهنگ داشته باشد، یکی از مهم‌ترین مکان‎هایی که می‎توان به ترویج فرهنگ اسلامی منجر شود، ویترین همین بازار و اصناف محسوب می‎شود.

در گذر از خیابان‎های پرتردد زنجان به ویژه مرکز شهر زنجان با ویترین‎هایی مواجه می‎شوید که بیشتر به ترویج فرهنگ غرب می‎پردازند نحوه چیدمان و تبلیغ کالاهای خارجی تنها نمونه‎ای از این نوع تبلیغات بوده اگر چه استفاده از مانکن‎های بدحجاب به این نوع تبلیغات دامن زده است.

این موضوع گویا از چشم پلیس نیز مخفی نمانده و سردار علیرضا صالحی، فرمانده نیروی انتظامی استان زنجان نیز در ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر به این موضوع عکس‎العمل نشان داده است.

از دیدگاه وی بسیاری از ویترین‌های مغازه‌ها در سطح شهر زنجان مروج‌فرهنگ غربی هستند.

فرمانده نیروی انتظامی استان زنجان از جمع‌آوری ویترین‌های نامناسب با فرهنگ بومی در زنجان خبر داد و گفت: تبلیغ فرهنگ بیگانه تبعات اجتماعی نامطلوبی به دنبال دارد.


سردار صالحی با گلایه از خلأ قانونی برای مقابله با متخلفان گفت: باید فرهنگ‌سازی لازم برای استفاده از ویترین‎های اسلامی انجام شود.

وی از نامناسب بودن پوشش برخی فروشندگان اصناف زنجان نیز گلایه کرد و گفت: باید نظارت‎های مستمر در این زمینه صورت گیرد.

البته در گذر از خیابان‎های شهر زنجان این موضوع نمود بارزی دارد و مغازه‌ها و بوتیک‌های شهر زنجان به محلی برای ترویج  بدحجابی و مخالف با عرف تبدیل شده است، افرادی که هم در برخی از این مغازه‎ها فعالیت می‎کنند برای فروش بیشتر به اشکال مختلف این فرهنگ را ترویج می‎کنند، لباس‌های رنگارنگ و مدل‌های ظاهری و پوششی عجیب و غریب و ژست‌های نابه‌هنجار یکی از مشکلات این ویترین‎های ترویج‌دهنده فرهنگ غرب است.

البته این موضوع را می‎توان در برخی پاساژها و مجتمع‌های تجاری زنجان بیشتر مشاهده کرد، در غیاب نظارت‎های لازم بر ویترین‎های مغازه‎ها، فرهنگ غربی به سهولت با مانکن‌های با شکل و شمایل غربی با موهای رنگی و لباس‌هایی که رنگ و بوی فرهنگ بیگانه را می‎دهد، می‎توان مشاهده کرد.

35 هزار واحد صنفی در استان زنجان فعالیت می‎کند که از این تعداد بیش از 5 هزار واحد بدون مجوز است، به همین دلیل ضرورت ساماندهی ویترین‎های مغازه‎ها جلوه بیشتری می‎یابد، به نظر می‎رسد برای ترویج فرهنگ اصیل اسلامی باید از ویترین‎های مغازه‎ها بیشترین استفاده شود نه اینکه همین ظرفیت موجبات ترویج فرهنگ غرب در جامعه اسلامی شود.

 رئیس اتاق اصناف مرکز استان زنجان نیز ضرورت ساماندهی ویترین‎های مغازه‎ها را یادآور شد و افزود: عرضه‌‌کنندگان کالاهای قاچاق بیشترین متخلفان در زمینه محسوب می‎شوند.

رحیم حاج‌نایبی با بیان اینکه در زمینه ارائه الگوهای ایرانی ـ اسلامی فعالیت‎های مثمر ثمری در استان انجام شده است، افزود: با متخلفان و ترویج‌دهندگان فرهنگ بیگانه برخورد لازم صورت می‎گیرد.

وی ادامه داد: موضوع ساماندهی ویترین‌های مغازه‌ها و اصناف از سوی وزارت کشور ابلاغ شده است که در این زمینه اقدامات لازم در استان انجام می‎شود.

حاج‌نایبی ترویج فرهنگ اصیل ایرانی – اسلامی را از مهمترین برنامه‎های اتاق اصناف زنجان عنوان کرد و گفت: 73 مورد بازرسی از ویترین‌ مغازه‌‌های مجتمع‌های تجاری در استان انجام شده است.

رئیس اتاق اصناف مرکز استان زنجان از ساماندهی ویترین‎های مغازه‎ها در زنجان خبر داد و بیان کرد: ساماندهی ویترین‌های مغازه‌ها مستمر بوده و هر سال انجام  و با متخلفان برخورد می‎شود.

البته در آستانه عید نوروز و برای فروش بیشتر محصولات، مغازه‎داران از هر روشی برای جلب مشتری استفاده می‎کنند که یکی از این راه‎ها استفاده از مانکن‎های نامتعارف یا چیدمان‎های نامناسب است به نظر می‎رسد در چنین آشفته بازاری باید بیشتر مراقب ترویج فرهنگ‎ بیگانه در جامعه بود.

یک شهروند زنجانی با بیان اینکه ترویج فرهنگ غرب در ویترین مغازه‎ها در سطح شهر مشاهده می‎شود، افزود: تنها مشکل ویترین‎ها نیستند بلکه نوع لباس‎هایی که به فروش نیز می‎رسند یکی از مشکلات هستند.

مهین محمدی ادامه داد: متأسفانه وضعیت به گونه‎ای شده که خرید لباس بسیار وقت‎گیر شده است، چراکه باید به دنبال لباس مناسب که بتوان استفاده کرد، بود.

وی استفاده از پوشش‎های نامناسب برای مانکن‎ها را از دیگر مشکلات عنوان کرد و گفت: برای فروش محصولات از هر نوع تبلیغی استفاده می‎شود.

شهروند دیگری نیز با اشاره به اینکه به این موضوع دقت نکرده‎ام، گفت: معمولاً ویترین مغازه‎ها به صورتی چیدمان می‎شود که جذاب برای خریدار باشد.

سلطانی ترویج فرهنگ غرب را یکی از مشکلات جامعه امروز عنوان کرد و افزود: با وجود اینکه برخی از جوانان از چنین گرایشی برخوردار نیستند اما متأسفانه جامعه بر روی آنها تأثیرگذار است.

وی گفت: باید نظارت‎های لازم بر چنین اماکنی صورت گیرد تا وضعیت مطلوبتری حاکم شود.


این شهروند با بیان اینکه الگوهای ایرانی – اسلامی در جامعه بسیار کم است، گفت: بر عکس البسه‎ای که هیچ تناسبی با لباس‎های ایرانی – اسلامی ندارد به وفور یافت می‎شود.

وی با گلایه از افزایش تعداد شوهای زیرزمینی این موضوع را معضلی برای جامعه دانست و گفت: مردم حتی اگر ویترین‎های مغازه‎ها نیز ترویج‌کننده فرهنگ بیگانه نباشد عملاً در شوهای زیر زمینی لباس با این فرهنگ آشنا می‎شوند.

رئیس بسیج اصناف استان زنجان با اشاره به برنامه‌ریزی سازمان بسیج اصناف به منظور ساماندهی وضعیت ویترین مغازه‌ها در کشور و زنجان گفت: رعایت هنجارهای اخلاقی در چیدمان ویترین‎ها ضروری است.

علیرضا حیدری تصریح کرد: پوشاک ایرانی – اسلامی از سوی سازمان بسیج اصناف با استفاده از ظرفیت‏‌های اصناف طراحی شده و در معرض فروش قرار گرفته است.

وی با اشاره به تشکیل کمیته لباس ایرانی – اسلامی در استان زنجان یادآور شد: این کمیته با حضور اتحادیه لباس‌فروشان و پوشاک بانوان و طراحان راه‎اندازی شده است.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار