معاون منابع طبیعی استان زنجان از اجرای پروژه‌های آبخیزداری در حدود ۲۰ درصد از مناطق هدف خبر داد و گفت: با این اوصاف پروژه‌های آبخیزداری در ۴ هزار و ۹۹۷ هکتار از مناطق هدف استان زنجان اجرایی است.
کد خبر: ۱۹۳۱۹۷
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲ 06 March 2016
سیدجمال موسوی در گفت‌وگو با تسنیم در زنجان با اشاره به وضعیت کم‌آبی در استان اظهار داشت: توجه به اجرای پروژه‌های آبخیزداری در مناطق دارای طرح‌های مطالعاتی در مقابله با بحران کم‌آبی و کنترل سیل و کاهش فرسایش نقشی مهم را می‌تواند ایفا کند.

وی در مورد مزایای احداث پارکهای آبخیز شهری تصریح کرد: معاونت آبخیزداری با هدف کنترل سیل و جلوگیری از ورود آن به داخل شهرها ساخت پارک آبخیز شهری را در دستور کار قرار می‌دهد چرا که این پروژه علاوه بر تلطیف هوای شهرها به مکانی برای گذراندن اوقات فراغت برای شهروندان تبدیل می‌شود.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با اشاره به اجرای طرحهای مطالعاتی در شهرستانهای طارم و ابهر ابراز کرد: اجرای طرحهای آبخیزداری در روستای «گیلوان» در دهه 80 در کنترل سیل‌ها نقش بسزایی داشته است.

وی خاطرنشان کرد: معاونت آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان پروژه‌های مختلف در آبخیزهای شهری شمال زنجان (گاوازنگ) به مساحت یک هزار و 960 هکتار و جنوب زنجان (سلمانلو) به مساحت یک هزار و 463 هکتار و آبخیزشهری قیدار به مساحت یک هزار و 300 هکتار را با انجام اقداماتی نظیر احداث مخازن ذخیره آب، بانکت زنی، جنگل کاری، بذرکاری و کودپاشی مراتع، بهسازی چشمه‌ها، احداث پلکانهای ویژه و  سایر عملیاتی کرده است.

موسوی افزود: این معاونت با احداث یک دستگاه سد خاکی به ارتفاع 22 متر به منظور ذخیره آب با هدف استفاده تفریحی و آبیاری درختان در مناطق هدف توانسته است تا علاوه بر کنترل سیل و فرسایش خاک تفرجگاه زیبایی را برای شهروندان زنجانی ایجاد کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر عملیات آبخیزداری در حوضه آبخیز شهری خدابنده در دست اجرا بوده و حوضه آبخیز شهری ابهر نیز در شرف آغاز قرار گرفته است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با بیان اینکه تاکنون در حدود20 درصد از مساحت مطالعه شده استان عملیات آبخیزداری اجرایی شده است، خاطرنشان کرد: با این اوصاف پروژه‌های آبخیزداری در 4 هزار و 997 هکتار از مناطق هدف استان زنجان اجرایی شده و 17 هزار و 259 هکتار نیز باقی مانده است.

وی گفت: این پروژه‌ها شامل انواع پروژه‌های مکانیکی، بیومکانیکی و بیولوژیکی بوده است.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار