استان زنجان با قرار گرفتن در مهمترین کریدور شرق به غرب و بالعکس کشور دارای ظرفیت‌های فراوانی در زمینه سرمایه‌گذاری است که از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده نشده است.
کد خبر: ۱۹۰۴۶۲
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۳ 01 March 2016
استان زنجان به لحاظ ویژگی‌های آب و هوایی مناسب و قرارگیری دربین راه‌های ارتباطی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که اهمیت ویژه آن زمانی بیشتر خود را نشان ‌‌می‌دهد که استان زنجان، تنها راه ترانزیت و عبور بین شرق و غرب کشور به شمار می‌آید.

استان زنجان از داشته‌ها و ظرفیت‌های بالقوه‌ای برخوردار است که باید به آنها توجه ویژه شود. مهم‌ترین مشکلی که در حال حاضر بزرگترین مشکل استان زنجان اقتصادی است، لذا با توجه به داشته‌های بالقوه استان همچون موقعیت استراتژیک، منابع زیرزمینی، کشاورزی، صنعتی، معدنی، نزدیکی به پایتخت و اتصال به جاده‌های ترانزیتی و نیروهای کارآمد و کافی باید انتظار آن را داشت که زنجان به  سمت توسعه‌یافتگی حرکت کند.

استان زنجان 1.35 درصد از جمعیت کل کشوری را تشکیل می‌دهد که در این بین سهم بخش‌های عمده اقتصادی در تولید ناخالص داخلی استان متفاوت است.

بخش کشاورزی 23.6 درصد، بخش صنعت 33.4 درصد و سهم بخش خدمات 42 درصد از تولید ناخالص داخلی است.

همچنین در رابطه با سهم بخش‌های اقتصادی استان در زمینه اشتغال نیز کشاورزی 30.5 درصد، بخش صنعت 31.6 درصد و سهم بخش خدمات 37.9 درصد بوده است.

استان زنجان به لحاظ قرارگیری در شمال‌غرب کشور، موقیعت ویژه‌ای دارد که این مهم بستر مناسبی را برای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی ایجاد کرده است.


*زیرساخت‌ها و بسترهای مناسب سرمایه گذاری

قرار گرفتن 50 درصد از بازار تولید و مصرف کشور و همچنین وجود 12 استان در شعاع 400 کیلومتری استان زنجان باعث شده تا این استان از لحاظ موقعیت استقرار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد.

همچنین می‌توان به همسایگی استان زنجان با هفت استان کشور که پنج استان آن دارای مرز با کشور‌های همسایه است، اشاره کرد که این امر استان زنجان را گلوگاه متصل کننده مرکز کشور با شمالغرب و غرب کشور از طریق آزاد‌راه و را آهن کرده است.

مهم‌ترین ویژگی استان زنجان در رابطه با بحث ارتباطی، قرار گرفتن در مسیر ترانزیت شرق به غرب و تهران به اروپا است که حتی در زمان‌ها قدیم استان زنجان در مسیر ارتباطی جاده معروف ابریشم نیز قرار داشته است.

وجود پنج استان مرزی و نزدیکی به چهار مرز بازرگان، جلفا، آستارا و انزلی که در مرکز اصلی و عمده مباردت کالا در ایران می باشند و همچنین نزدیکی به مناطق آزاد تجاری – صنعتی ارس و انزلی می‌تواند استان زنجان را به یک فرصت برای سرمایه گذاران به لحاظ نزدیکی و ترانزیت به مناطق دیگر کشور قرار دهد.

از دیگر موقعیت‌های ویژه استان زنجان قرار گرفتن در مسیر مواصلاتی راه‌آهن غرب به شرق و مرکز کشور و وجود محورهای گردشگری و مواصلاتی، بازرگانی و پل ارتباطی بین غرب با مرکز کشور است.

استان زنجان با دارا بودن زیرساخت‌ها و زیربناهای موجود به لحاظ قرارگرفتن در کریدور انرژی و دسترسی به خطوط انتقال نفت و گاز و فرآورده‌های نفتی و خطوط انتقال انرژی برق یکی از استان‌های با ظرفیت کشور در این بخش است.

وجود بستر لازم برای گازرسانی به منابع پرمصرف در تمامی هشت شهرستان استان زنجان می‌تواند فرصت بسیار خوبی برای استقرار واحدهای صنعتی در تمام نقاط استان زنجان برای سرمایه‌گذاران باشد.

استان زنجان همچنین از لحاظ وجود زیر ساخت‌هایی مانند نمایشگاه بین المللی کاسپین در راستای ایجاد تعامل بین تولید‌کننده و مصرف کننده، دارا بودن گمرک قوی، مراکز آموزش علمی و تحقیقاتی و تحصیلات تکمیلی علوم پایه، نیروگاه‌های بادی و خورشیدی و برقی به جهت سرمایه‌گذاری در این بخش و پوشش مناسب راه‌های ارتباطی زمینی و مرز هوایی و فرودگاه بسترهای لازم را برای ورود بخش خصوص دارا است.


*ظرفیت بالای سرمایه‌گذاری در کشاورزی، زراعت و فرآروده‌های دامی

در بخش کشاورزی، استان زنجان دارای جایگاه بسیار قوی و فرصت‌های خوبی برای سرمایه گذاران با وجود ظرفیت‌های مناسب آب و سدهای ذخیره و تغذیه مصنوعی  آب‌های سطحی ایجاد کرده است به صورتی که در استان زنجان بیش از 24.1 درصد از اراضی کل استان قابلیت زراعت و کشاورزی دارد.

در استان زنجان سه میلیون تن محصولات کشاورزی و دامی تولید می‌شود که یک میلیون تن آن در داخل استان و مازاد این میزان را می‌توان راستای ایجاد سرمایه‌گذاری بخش‌های تبدیلی به خارج از استان زنجان صادر کرد.

کسب رتبه اول تا پنجم در تولید محصولات آبی نظیر زیتون، سیب زمینی، لوبیا، انگور و زردآلو در استان زنجان و تولید محصولات متنوعی چون گندم، انگور، سیب، شیر، گوشت قرمز و سفید، تخم مرغ و محصولات ماهیان سرد و گرم آبی فرصت بسیار طلایی پیش روی سرمایه‌گذاران قرار داده است.

با توجه به همه این زمینه‌های موجود، می‌توان در احداث واحدهای نگهداری و سورتینگ محصولات باغی، زراعی و دامی، احداث کارخانه‌های تولید محصولات شیلاتی و احداث و تکمیل مجتمع‌های گلخانه‌ای برای تولید سیفیجات و تولید بذر و همچنین احداث واحدهای پرورش قارچ در مقیاس بزرگ اقدام کرد.

*بخش صنعت و ظرفیت‌های فراوان استان زنجان

بخش صنعت در هر کشور و هر استانی زمینه رشد و پیشرفت و اشتغال مردمان آن سرزمین را فراهم می‌کند و هر استانی با توجه به موقعیت جغرافیایی و ظرفیت‌های اقتصادی می‌تواند زمینه ورود سرمایه گذاران و اشتغال را فراهم کند.

در استان زنجان نیر وجود 11 شهرک و دو ناحیه صنعتی که در آینده احداث خواهد شد، زمینه‌های بسیار خوبی را برای صنعت استان زنجان و بخش خصوصی داخلی و خارجی می‌باشد.

وجود شرکت‌های بزرگ صنعتی مانند ایران ترانسفو، سرب و روی، پارس سوئیچ، شرکت ملی سرب و روی، تسکو، نخ تایر، کالسیمین و ایریکو زمینه احداث صنایع بالا دستی و پائین دستی این صنایع را فراهم کرده است.


*بخش معدن و ذخایر عظیم استان زنجان در کشور

در بخش معدن نیز استان زنجان با وجود بیش از 80 درصد (35 نوع ماده معدنی) موجود کشور، موقعیت بسیار ویژه‌ای در این بخش دارد و زمینه سرمایه گذاری بخش‌های خارجی و داخلی خصوصی را فراهم کرده است که به عنوان مثال می‌توان از سرمایه‌گذاری یک شرکت چینی در تولید سنگ آهن اشاره کرد.

وجود ذخایر فراوان معدنی همانند بزرگترین معدن سرب و روی خاورمیانه و دیگر ماده‌های معدنی مانند طلا، خاک‌های صنعتی، سیمان، سنگ‌های تزئینی و ذخایر عظیم سیلیس استان زنجان را در این بخش به عنوان یکی از قطب‌های معدن کشور معرفی کرده است.

*استان زنجان قطب IT و الکتروینک کشور در آینده و زمینه‌های سرمایه‌گذاری

در سفر اخیر رئیس جمهور به استان زنجان تصمیم برآن شد که زنجان به قطب برق الکتروینک و IT کشور تبدیل شود و این امر، زمینه را با وجود واحدهای بزرگ برق و الکترونیک از جمله واحدهای تولید کننده ترانسفورماتور قدرت و توزیع کلیدهای فشار قوی و ضعیف و سیم و کابل برای ورود بخش خصوصی فراهم کرده است.

استان زنجان به لحاظ دارا بودن رتبه سوم کشور در زمینه ارزش افزوده و بخش تولید ماشین آلات و دستگاه های برقی و  افزون بر آن وجود فارغ التحصیلان در رشته‌های برق و الکتروینک و کامپیوتر می تواند سرمایه‌گذاری در این حوزه را برای سرمایه‌گذاران توجیه کند.

*گردشگری، طبیعت‌گردی و فرصت‌های فراوان سرمایه‌گذاری

استان زنجان با توجه تمدن قدیمی و قدمت‌های دیرینه‌ای که دارد، در بخش گردشگری و آثار باستانی یکی از استان‌های توریست‌پذیر کشور است.

وجود آثاری با قدمت بالا که بیش از یک هزار اثر تاریخی و 220 آثار ثبت شده در موزه ملی و رتبه هشتم در وجود جاذبه‌های تاریخی طبیعی و فرهنگی کشور، استان زنجان را در زمره استان‌های پر بازدید کشوری قرار داده است.


استان زنجان افزون بر تمام جاذبه‌های گردشگری به لحاظ اینکه اکوتوریسم بسیار دیدنی دارد و 470 جاذبه گردشگری در سطح استان وجود دارد، برای جذب گردشگران خارجی و داخلی می تواند زمینه بسیار خوبی را برای سرمایه‌گذاری در این بخش فراهم کند.

زمینه‌های بسیاری برای سرمایه گذاری در بخش گردشگری زنجان وجود دارد که از جمله آن می‌توان به ایجاد و توسعه مجتمع‌های خدماتی و رفاهی بین راهی و مجتمع‌های رفاهی- گردشگری در دیگر سطح‌های استان اشاره کرد.

ساخت مراکز اقامتی ماند هتل‌ها، بازارچه‌های صنایع دستی و ایجاد سایت‌های طبیعت‌گردی روستایی و گردشگری براساس جاذبه‌های تاریخی و طبیعی و فرهنگی هر منطقه اشاره کرد.

*صادرات استان زنجان و فرصت‌های سرمایه‌گذاری

استان زنجان در بخش صادرات حضور فعالی در این حوزه کشور دارد و بخش بازرگانی استان هم به کمک همین صادرات می تواند اشتغال خوبی را ایجاد کند. صادرات محصولاتی مانند شمش روی، ترانسفروماتور، کابل، کشمش و رب، دوغ، سیر و ماست، ضایعات نخ، الیاف صنعتی و چسب‌های صنعتی زمینه احداث و ایجاد کارخانه‌های خدماتی در این بخش را فراهم کرده است.

صادرات استان زنجان به کشورهای خارجی نیز می تواند در راستای ایجاد واحدهای خدماتی و ترانسفری فعال شود تا از این طریق اشتغال و سرمایه‌گذاری خوبی صورت بگیرد.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار