شهرداری یزد هر ساله به مناسبت ایام نوروز به طراحی، ساخت و نصب نمادهای مختلف شهری اقدام می‌کند و امسال نیز قرار است به مناسبت سال نو 20‌نماد شهری در نقاط مختلف شهر نصب شود که رمز جاودانگی آنها در محل نصب، استقبال شهروندان است.
کد خبر: ۱۹۰۲۶۳
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۳ 01 March 2016
به گزارش تابناک یزد،شهرداری یزد هر ساله به مناسبت ایام نوروز به طراحی، ساخت و نصب نمادهای مختلف شهری اقدام می‌کند و امسال نیز قرار است به مناسبت سال نو 20‌نماد شهری در نقاط مختلف شهر نصب شود که رمز جاودانگی آنها در محل نصب، استقبال شهروندان است.
تحول در سیما و منظر شهر همزمان با تحول طبیعت، به طور قطع نقش موثری در زیباسازی شهرها و ایجاد حال و هوای بهار دارد و این زیبایی وقتی دو‌چندان می‌شود که نقاط مختلف شهر به نمادهای شهری زیبا و با مفهوم، مزین شوند.
اما شهروندان یزد همواره به نصب نمادهای شهری، حساسیت نشان می‌دهند و دیدگاه‌های خود را درباره کیفیت طراحی و اجرای آن به شهرداری منعکس می‌کنند، از این رو شهرداری یزد در سال جاری با برگزاری جشنواره «یزد‌عزیز» برای دومین سال متوالی، تلاش کرد نمادهای شهری با ایده‌های خلاقانه شهروندان یزد، طراحی و نصب شوند.
یکی از انتقادات شهروندان یزد به نمادهای شهری، نامفهوم‌بودن، همخوان نبودن با فرهنگ و بافت شهر یزد، موقتی بودن طراحی‌ها و جاودانه نبودن آنها است در حالی که امسال شهرداری سعی کرده نمادهای مناسب‌تری را در نقاط مختلف شهر نصب کند و در صورتی که مردم از این نمادها استقبال کنند، در محل نصب‌شده، ماندگار خواهند ماند.

آغاز نصب نمادها از نیمه اسفند

مدیر عامل سازمان رفاهی- تفریحی شهرداری یزد از نصب 20 نماد نوروزی در شهر یزد خبر داد و افزود: این نمادها از نیمه اسفندماه و با اتمام عملیات درختکاری، در نقاط مختلف شهر نصب خواهد شد.
«امید فتاحی» گفت: هر یک از نمادهای نوروزی که در سال‌های گذشته در شهر یزد نصب می‌شد، از سوی هنرمندان مختلفی طراحی و اجرا می‌شد اما امسال برای ارتقای کیفیت کار ضمن تفاهم‌ با دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، عملیات طراحی، ساخت و نصب نمادهای شهری به اساتید و دانشجویان مجتمع هنر و معماری این دانشگاه واگذار شده است.
وی به نماد ماهی به عنوان یکی از نمادهای قابل‌توجه برای نصب در شهر اشاره کرد و افزود: ماهی هم نماد نوروز و سفره هفت‌سین و هم نماد زندگی است و می‌تواند به عنوان یک نماد ماندگار، همیشه در شهر باقی بماند.
مدیر عامل سازمان رفاهی- تفریحی شهرداری یزد گفت: سازمان رفاهی- تفریحی شهرداری یزد با توجه به نامگذاری سال 95 به نام سال خوشامدگویی به یزد، برنامه‌ریزی برای اجرای طرح استقبال از بهار را از شهریورماه امسال آغاز و با انعقاد تفاهمنامه با مراکز آموزش عالی مرکز استان، به اعمال نظر طیف وسیعی از هنرمندان استان برای زیباسازی شهر در بهار اقدام کرده است.
فتاحی ادامه داد: هدف از این اقدامات تنها زیباسازی شهر نیست بلکه ایجاد انگیزه در بین متخصصان و اساتید دانشگاه‌ها به‌منظور سهیم کردن آنها در زیباسازی شهر نیز مورد توجه بوده است.
وی با تاکید بر این‌که آثاری که از دل مردم برآید بر دل آنها خواهد نشست، گفت: البته نصب نمادهای شهری تنها به ایام نوروز خلاصه نخواهد شد بلکه در طول سال 95 ایده‌های خلاقانه و طرح‌هایی که برای نصب نمادهای شهری به جشنواره یزد عزیز ارسال شده است نیز در شهر اجرا خواهد شد.

انتقال نمادها به پارک‌های شهری
مدیر عامل سازمان رفاهی- تفریحی شهرداری یزد درباره از بین رفتن هزینه نصب نمادهای نوروزی، در ایام بعد از نوروز نیز گفت: نمادهایی که برای ایام نوروز ساخته می‌شود، در صورت استقبال مردم و جلب نظر آنها در همان نقطه باقی خواهد ماند. وی افزود: البته در صورتی که شهروندان باقی ماندن این نمادها در محیط شهری را تایید نکنند، جمع‌آوری و در پارک‌های شهر نصب خواهند شد.
فتاحی با تاکید بر این‌که چشم‌انداز زیبایی در نوروز امسال برای شهر یزد پیش‌بینی شده است، اضافه کرد: از شهروندان می‌خواهیم نظرات خود درباره اقدامات سازمان برای زیباسازی شهر به ویژه نصب نمادهای شهری را به این سازمان منتقل کنند تا برای برنامه‌های بعدی مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: قطعا نظرات مردم برای زیباسازی هر چه بیشتر شهر موثر است و سازمان رفاهی- تفریحی شهرداری یزد می‌تواند با جلب نظر شهروندان، طرح‌های آتی را با دقت نظر و با اطلاع از سلایق شهروندان، برنامه‌ریزی و اجرا کند.
 به گفته فتاحی، سال آینده قطعا سال درخشش سیما و منظر شهر یزد به ویژه در حوزه نصب نمادهای شهری خواهد بود، چرا که بسیاری از طرح‌های نماد شهری سال آینده از ذهنیت به عینیت خواهد رسید.

مكث
نمادهای نوروزی سال گذشته

سازمان رفاهی -تفریحی شهرداری یزد سال گذشته نمادهای مختلفی از جمله تخم مرغ‌های رنگی، تنگ ماهی، سفره هفت سین و ... را به عنوان نماد نوروزی در شهر نصب کرده بود. شهروندان یزد به برخی از این نمادها منتقد بودند و انتظار داشتند شهرداری با دریافت نظرات هنرمندان مختلف، به نصب نمادهای شهری ماندگار در نقاط مختلف شهر اقدام کند. شهرداری یزد امسال برای نصب نمادهای شهری همراه با تنوع و تخصص به انعقاد تفاهم نامه با دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد یزد اقدام کرده است.

روزنامه همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار