در حال حاضر برخی از کاندیداها با استفاده از وضعیت نابسامان اقتصادی، در شعارهای خود از این موضوع سوء استفاده کرده و وعده‎های غیر عملی به مردم می‎دهند.
کد خبر: ۱۸۶۹۴۰
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۸ 24 February 2016
با آغاز تبلیغات کاندیداهای مجلس شورای اسلامی و تب و تاب آن در روزهای منتهی به انتخابات، شعارها کاندیداها مورد توجه است.

به نظر می‎رسد کاندیداها بدون توجه به قانون انتخابات فقط می‎خواهند با شعارهای تبلیغاتی، رای مردم را جمع‎آوری کنند در این بحبوحه وضعیت اقتصادی و معیشتی، وعده‎های کاندیداها نیز به این سمت سوق پیدا کرده و بیشتر کاندیداها دم از تغییر وضعیت اقتصادی مردم دم می‎زنند.

اما باید از کاندیداهای محترم پرسید که نماینده‎ای که تنها می‎تواند قانون‎گذاری کند، چگونه می‎تواند اشتغال ایجاد کرده، کارخانه راه‎اندازی کند و نان را سر سفره مردم بیاورد، به نظر کاندیداها بیشتر از وضعیت پیش آمده سوء استفاده می‎کنند و با شعارهای خالی از عمل تنها رای مردم را می‎خرند.

وعده‎های حل مشکلات اقتصادی مردم و شام و نهار دادن به مردم برای جمع‎آوری رای مردم اقدام نامناسبی است که از سوی برخی از کاندیداها اعلام می‎شود اما در این میان مردم به این شگردهای کاندیداها واقف هستند و شاید بر سر سفره نهار و شام کاندیداها آماده شوند، اما به نظر می‎رسد در انتخاب اصلح به شرایط دیگری نیز توجه داشته باشند.


اگر چه اقتصاد امروز دغدغه اصلی خانواده‌های ایرانی است اما وعده‎های سرمایه‌گذاری، رشد اقتصادی، اشتغال، کاهش تورم و افزایش قدرت خرید مردم نمی‎تواند شعاری باشد که مردم را پای صندوق‎های رای بکشاند، مردم ایران تحریم‎ها را پشت سر گذاشته‎اند و بیشتر از دولت انتظار دارند تا مشکلات اقتصادی را حل کند نه کاندیداها یا نمایندگان احتمالی آینده که تنها می‎توانند شعار بدهند.

بر اساس فصل ششم قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی‌، رکن اصلی تصمیم‌گیری و اداره امور کشور و یکی از سه قوه «مستقل» نظام جمهوری اسلامی ایران است، در واقع  مجلس دو وظیفه ذاتی «قانون‌گذاری» و «نظارت» بر قدرت حاکمه یا دولت را بر عهده دارد و نمایندگان نمی‎توانند برای رفع مشکلات اقتصادی مردم کاری انجام دهند مگر اینکه قانونی را تصویب نمایند که به حل مشکلات اقتصادی کمک کند.

بی‏‌قانونی توسط قانون‌گذاران احتمالی آینده و دادن وعده‎های پوچ نمی‎تواند معرف خوبی برای کاندیداها باشد اگر چه تخلفات بی‌شمار دیگری از جمله تخریب رقبا نیز توسط برخی کاندیداها انجام می‏‌شود اما آنچه بارزتر است، وعده‎هایی انتخاباتی به مردم است که مشکلی را از مشکلات مردم حل نمی‎کند.

برخی افراد فرصت‌طلب و سودجو با شعارهایی نظیر ایجاد شغل و احداث کارخانه و جذب سرمایه‎گذار خارجی در استان زنجان تلاش می‌کنند تا رای بیشتری را در روز هفتم اسفند از آن خود کنند، برخی‎ها نیز وعده‎هایی به فرهنگیان داده و قول پیگیری مطالبات فرهنگیان را می‎دهند.

کاندیداهای محترم انگار به قوانین آشنایی ندارند و تخریب دولت‎های گذشته، نمایندگان گذشته و برخی از فعالان عرصه انتخابات امروز را تنها راه جمع‎آوری رای برای خود می‎دانند، یکی قول خرید خدمت سربازی می‎دهد، دیگری سیاه‎نمایی می‎کند و آن دیگری از روزهای خوشی برای مردم سخن می‎گوید که تنها با رای دادن مردم به وی محقق می‎شود.

برخی از کاندیداها نیز دم از آشنایی با فعالیت‎های اقتصادی می‎زنند و صرف اینکه دکترای اقتصاد یا مربوط به این رشته را دارند، خود را اصلح‌‏تر از همه می‎پندارند در جریان هستید که امروز مشکل اقتصادی در کشور بیداد می‎کند یک دکتری اقتصاد می‎تواند مشکل مردم را حل کند.

جالب‌ترین فعالیت‎های برخی کاندیداها نیز در حوزه جوانان است، ایجاد شور انتخاباتی با وعده‎های تو خالی به جوانان و حل مشکلات اقتصادی و ازدواج راهکار این افراد برای جلب آرای جوانان این مرز و بوم است.

برخی‎ها نیز به قدری به جایگاه خود و رای‌آوری اطمینان دارند که از همین روزها خود را پیروز میدان می‎دانند و وعده اجرای طرح هادی، مشکل آب شرب و اشتغال‎زایی برای جوانان را در روستاها به لیست وعده‏‌های خود اضافه می‎کنند.

خلاصه این قصه طولانی است و لیست وعده‎های کاندیداها نا تمام، بهتر است در این میان به بیانات مقام معظم رهبری به عنوان فصل‎الخطاب در خصوص کاندیدای اصلح بیشتر توجه شود.


از دیدگاه دادستان مرکز زنجان نیز نامزدهای انتخابات باید در تبلیغات خود به موازین قانونی و منشور اخلاقی انتخابات مقید باشد.

حجت‎الاسلام مظفری با اشاره به اینکه برای شناخت اشخاص باید به رفتار و اخلاق آنها توجه شود، تصریح کرد: اصلح بودن کاندیداها در انتخابات نیز از اخلاق و رفتار آنان مشخص می‎شود.

وی با اشاره به اینکه داوطلبان ضروری است در تبلیغات خود، توانمندی‏‌ها و شایستگی‏‌هایشان را بیان کنند، ادامه داد: کاندیداها از تخریب، افتراء، بدگویی و تهمت‎زنی به رقبا پرهیز کنند.

دادستان مرکز زنجان تلاش نامزدها برای برگزاری پرشور انتخابات موجب تقویت رکن جمهوریت می‏‌شود، خاطرنشان کرد: کاندیداهای قانون‏‌مدار و اخلاق‎گرا در این پیروزی سهیم هستند.

حجت‎الاسلام مظفری با اشاره به صرف هزینه‎های غیرمتعارف از سوی برخی از کاندیداها، خاطرنشان کرد: این افراد اخلاق انتخاباتی را زیر پا گذاشته و جایگاه خود را در مقام نمایندگی مردم خدشه‎دار می‎کنند.

مظفری دادستان زنجان، تقوا، تدین، قانون‎مداری و پایبندی به نظام جمهوری اسلامی را مهم‌ترین ملاک برای انتخاب اصلح عنوان کرد و گفت: با عدم رعایت قانون‌مداری و اخلاق‌گرایی زمینه بروز تنش حاشیه فراهم می‎شود.

گفتنی است، برای حضور در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی 775 هزار و 820 نفر در استان زنجان واجد شرایط رای دادن هستند که از این تعداد 16 هزار و 535 نفر برای نخستین بار در پای صندوق‎های رای حضور می‏‌یابند.

737 شعبه انتخاباتی برای روز جمعه پیش‎بینی شده است و مردم شهرها و روستاهای زنجان در این شعب رای‎های خود را به صندوق می‌‏اندازند.

چهارشنبه آخرین روز تبلیغات کاندیداهای مجلس شورای اسلامی است که تا نامزدها آخرین تلاش‎های خود را برای معرفی به مردم انجام دهند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار