مدیرکل دامپزشکی استان همدان بابیان اینکه تعداد کانون‌های بیماری تب برفکی در استان همدان انگشت‌شمار است، گفت: دام های استان همدان زیر پوشش واکسیناسیون تب برفکی قرار گرفت.
کد خبر: ۱۸۲۲۵۵
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۱ 18 February 2016
مدیرکل دامپزشکی استان همدان بابیان اینکه تعداد کانون‌های بیماری تب برفکی در استان همدان انگشت‌شمار است، گفت: دام های استان همدان زیر پوشش واکسیناسیون تب برفکی قرار گرفت.

به گزارش مهر،محمود رضا رسولی در خصوص بیماری تب برفکی اظهار داشت: وضعیت این بیماری در استان همدان بحرانی نیست اما در برخی نقاط با افزایش کانون‌های تب برفکی مواجه شدیم که بلافاصله واکسیناسیون را شروع کردیم.

وی با تأکید بر اینکه تمام دام های استان همدان تحت پوشش واکسیناسیون تب برفکی قرار گرفته است، بیان کرد: باوجوداینکه در تعداد واکسن کمبود داشتیم اما واکسن موردنیاز از تهران تهیه شد.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان بابیان اینکه بیماری کمبود ویتامین «ای» و «سلنیوم» با تب برفکی اشتباه گرفته می‌شود از دامداران خواست تا در تشخیص بیماری دقت کنند و سپس نسبت به واکسیناسیون اقدام کنند.

رسولی در مورد علائم بیماری تب برفکی بیان کرد: علائم در دام سبک لنگش و مرگ‌ومیر در بره‌ها بوده و در دام سنگین نیز تب، بی‌اشتهایی، آب‌ریزش دهانی، زخم دهان و زخم نوک پستان دام است.

وی در خصوص تعداد کانون‌های آلوده در استان همدان نیز گفت: تعداد کانون‌ها روزبه‌روز و تعداد آن‌ها انگشت‌شمار است که تلاش می‌کنیم در همین حد باقی بماند.

رسولی تأکید کرد: برای جلوگیری از این شیوع بیماری باید از نقل و انتقالات بدون مجوز دام خودداری کرد و حتماً دام مورد نیاز را با مجوز بهداشتی دامپزشکی تهیه کرد.

واکسیناسیون تب برفکی رایگان است

وی بابیان اینکه اکیپ‌های دامپزشکی در سراسر استان همدان مشغول واکسیناسیون دام‌ها علیه تب برفکی هستند، عنوان داشت: واکسیناسیون دام‌ها رایگان انجام می‌شود و دامداران دغدغه‌ای برای واکسیناسیون نداشته باشند.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان بهترین راه برای پیشگیری از این بیماری را رعایت اصول قرنطینه و نخریدن دام از استان‌های دیگر بدون کنترل بهداشتی عنوان کرد و گفت: چه‌بسا برخی افراد اقدام به خرید دام آلوده از استان‌های هم‌جوار می‌کنند و باعث ورود آلودگی به استان می‌شوند.

رسولی در مورد میزان تلفات واردشده به دامدار نیز گفت: تعداد کانون‌های بیماری در استان همدان انگشت‌شمار بوده و فعلاً تلفات قابل‌توجه وجود ندارد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار