رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری شورای شهر همدان بابیان اینکه احیا بافت فرسوده همدان هویت شهر را زنده می‌کند، گفت: احیاء بافت‌های قدیمی باید موجب رونق اقتصادی برای شهروندان شود.
کد خبر: ۱۷۲۲۰۲
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۸ 30 January 2016

رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری شورای شهر همدان بابیان اینکه احیا بافت فرسوده همدان هویت شهر را زنده می‌کند، گفت: احیاء بافت‌های قدیمی باید موجب رونق اقتصادی برای شهروندان شود.

به گزارش مهر، محمد تبریزی در کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان گفت: احیا بافت‌های قدیمی و فرسوده علاوه بر زنده کردن هویت شهر، از توسعه افقی شهر در نقاطی که بهترین فضای سبز را دارد نیز جلوگیری می‌کند.

تبریزی بابیان اینکه در بافت‌های فرسوده امکانات زیربنایی و خدماتی آماده است، اضافه کرد: این امکانات باعث شده در هزینه‌هایی همچون حمل‌ونقل عمومی، انشعابات خدمات آب، برق، گاز و غیره صرفه‌جویی شود.

وی با اشاره به اهمیت احیاء و حفظ بافت‌های قدیمی و واجد ارزش شهر اظهار داشت: باید بررسی کرد شهر جدید حورا که قرار است در جوار کلان‌شهر همدان احداث شود آیا توجیهی داشته و هویت یک شهر زنده را به خود خواهد گرفت.

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان زحمات تحقیقات و اقدامات مجموعه شهرداری همدان در احیا بافت‌های فرسوده را قابل‌تقدیر دانست و افزود: در این راستا مصوبات قانونی و تشویقاتی برای احیاء در نظر گرفته شد اما اقدامات کافی نبود و باید موضوع موردتوجه ویژه قرار گیرد.

محمد تبریزی فعالیت سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری همدان در شناسایی و احیا بافت‌های قدیمی شهر را نقطه آغازی در این زمینه برشمرد و از کم‌توجهی متولیان امر در این راستا انتقاد کرد و گفت: اداره کل راه و شهرسازی ارگان متولی است که بودجه و پشتیبانی مالی دولت را دارد و می‌تواند بهتر از این عمل کند.

درزمینهٔ بهسازی و احیا منطقه جولان به‌اندازه کافی اقدامی صورت نگرفته است

تبریزی بابیان اینکه احیای بافت فرسوده هویت شهر را زنده می‌کند، اضافه کرد: درزمینهٔ بهسازی و احیا منطقه جولان به‌اندازه کافی اقدامی صورت نگرفته و بر عملکرد سازمان عمران و مسکن‌سازان استان در این زمینه انتقاد وارد است.

وی بابیان اینکه مسئولان مربوطه باید به‌درستی پیگیر موضوع احیاء و بازنده سازی بافت‌های فرسوده باشند، یادآور شد: این اداره باید پیگیر مصوبات و مساعدت‌های بافت‌ها در مرکز باشد اما شاهد رکود در بافت جولان و نظربیگ همدان هستیم.

تبریزی با اشاره به اینکه مجموعه راه و شهرسازی باید نقش خود را به‌درستی ایفا کند، افزود: بخش شهرسازی این اداره کل ضعیف عمل کرده است.

وی بابیان اینکه طرح تفصیلی شهر همدان توسط ادارات و سازمان‌های دولتی تغییر می‌کند، یادآور شد: متأسفانه ادارات دولتی املاک استیجاری در بافت‌های مسکونی و در نقاط بالای شهر و دور از دسترسی شهروندان اجاره می‌کنند که این موضوع مداخله در طرح تفصیلی است و باید توسط سازمان مربوطه پیگیری شود.

برخی از سازمان‌های غیرانتفاعی و دولتی وارد کسب درآمد شده‌اند

تبریزی با انتقاد از اینکه برخی از سازمان‌های غیرانتفاعی و دولتی وارد کسب درآمد شده‌اند، افزود: درآمد حاصل از سوی برخی ادارات به‌حساب خزانه واریز می‌شود و این افتخار نیست حال اینکه شهرداری نهادی درآمدزا است و این درآمد را برای توسعه شهر هزینه می‌کند.

تبریزی بابیان اینکه بافت فرسوده همدان در بهترین نقاط و مرکز شهر واقع‌شده است، اظهار داشت: در حال حاضر تنها یک بدنه ضعیف و آسیب‌پذیر از بافت قدیمی شهر باقی‌مانده و هم‌اکنون از رینگ اول به قسمت‌های دیگر شهر نیز سرایت کرده است.

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان احیاء بافت فرسوده را کاری اصولی و ماندگار دانست و گفت: شهرداری باید با سازمان‌های اقتصادی خود مدل‌های مختلفی را تعریف کرده و سرمایه‌گذاری مشارکتی با بخش خصوصی را در این زمینه راه‌اندازی کند.

محمد تبریزی از زحمات مجموعه شهرداری در احیا بافت‌های فرسوده شهر تشکر کرد و گفت: علیرغم این تلاش‌ها اقدامات کافی نبوده چراکه احیاء بافت‌های قدیمی باید کارکرد داشته و رونق اقتصادی برای شهروندان و ساکنان منطقه به همراه داشته باشد.

وی به بازسازی و احیاء کاروانسراها نیز اشاره کرد و گفت: این کاروانسراها در دل شهر و بازار قرارگرفته‌اند که به لحاظ نبود دسترسی به معبر سواره‌رو شهرداری برای حذف پارکینگ در این نقاط مواخذه نمی‌شود.

برخی مدیران نسبت به همدان تعصب ندارند و در این زمینه خلأ وجود دارد

رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه برخی مدیران نسبت به همدان تعصب ندارند و در این زمینه خلأ وجود دارد، گفت: درزمینهٔ احیا بافت‌های فرسوده باید باقوت و توان خود این خلأ را پرکنیم و شورا و شهرداری تا حد توان در این زمینه حمایت می‌کند.

علی‌اکبر نظری با تأکید بر اینکه با بازسازی و احیا بافت فرسوده می‌توان زمینه رشد و توسعه شهری را فراهم کرد، افزود: بازسازی کاروانسراها و نقاط فرسوده اشتغال‌زایی و رونق گردشگری را به دنبال دارد که باید این موضوع نیز مدنظر باشد.

نظری بابیان اینکه وزیر راه و شهرسازی از طرح باززنده سازی محلات همدان به‌خوبی استقبال و حتی حمایت نیز کرده است، گفت: همدان درزمینهٔ احیا بافت فرسوده ظرفیت و پتانسیل قابل‌توجهی دارد و براین اساس باید از این ظرفیت و توجه دولت برای توسعه شهر و رونق گردشگری بهره گرفت.

وی اضافه کرد: بازسازی محلات و بافت فرسوده نیازمند پیگیری است که در این راستا شهرداری همدان باید مجموعه‌ای برای این موضوع تشکیل داده و فردی را به‌عنوان نماینده شورا و شهرداری و هماهنگ‌کننده و پیگیر این مباحث معرفی کند.

نظری تأکید کرد: به‌منظور بررسی وضعیت بهسازی و توانمندسازی محلات و بافت فرسوده باید جلسه‌ای با حضور معاون عمرانی استاندار و مدیران راه و شهرسازی و میراث فرهنگی برگزار شود.

عضو شورای اسلامی شهر همدان نیز در این جلسه گفت: اکنون به دلیل نبود ساخت‌وساز رکودی در شهر وجود دارد و این رکود با بازسازی بافت فرسوده به نسبت رفع می‌شود.

شهرداری به‌راحتی از مقوله بهسازی بافت فرسوده عبور نکند

محمدعلی پرزاد بابیان اینکه شهرداری به‌راحتی از مقوله بهسازی بافت فرسوده عبور نکند، اظهار داشت: مجوز بازسازی ۱۰۰ هزار واحد فرسوده اخذشده و این اقدام مناسبی است که می‌تواند تحولی در شهر ایجاد کند.

شهردار همدان نیز بابیان اینکه بازسازی و توسعه بافت فرسوده موردتوجه دولت است، گفت: سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری علی‌رغم اینکه فعالیتش دیر شروع‌شده اما در یک سال گذشته چندین برابر سازمان‌های دیگر متولی کار احیا و بازسازی بافت قدیمی را انجام داده است.

مصطفی رسولی اظهار داشت: سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری بیشتر کاروانسراهای شهر را شناسایی کرده و پیگیر اجرای مصوبات است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری همدان نیز با اشاره به اینکه نوسازی بافت فرسوده در اولویت است، گفت: در برنامه‌های دولت بازآفرینی و بازسازی مناطق فرسوده لحاظ شده و به راه و شهرسازی ابلاغ‌شده است.

ستاد بازآفرینی محلات همدان راه‌اندازی شده است

مجید یوسفی نوید با اشاره به اینکه ستاد بازآفرینی محلات همدان راه‌اندازی شده است، بیان کرد: محدوده‌های بازآفرینی پنج قسمت هستند که شامل سکونتگاه‌های غیررسمی، روستاهای الحاق شده به محدوده شهری، بافت فرسوده، نقاط تاریخی و مناطق حاشیه شهر را در برمی‌گیرد.

وی بابیان اینکه پوشش بازار و ساماندهی کاروانسراها در همدان شروع‌شده است، گفت: از سوی استاندار ۱۵ میلیارد تومان برای احیا بافت فرسوده و ۳ میلیارد برای توانمندسازی محلات در نظر گرفته‌شده است.

یوسفی نوید با اشاره به اینکه مجموعه راه و شهرسازی نماینده خوبی برای ارتباط با تهران در نظر نگرفته است، گفت: در محله گنبد علویان همدان نیز پنج پلاک تجمیع می‌شود و مبلغ ۲.۵ میلیارد تومان برای شهرداری آورده به همراه دارد و ۲۴ مغازه ایجاد می‌شود.

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری همدان نیز با اشاره به اینکه شهر حورا فقط سکونتگاه است و کاربرد دیگری نخواهد داشت، گفت: باوجود شهرک‌های اقماری مختلف و ایجاد آن‌ها بازهم مردم وارد بازار و مرکز شهر می‌شوند.

بازسازی بازار همدان می‌تواند منبع درآمد گردشگری باشد

اکبر رنجبران با اشاره به اینکه با بازسازی بافت فرسوده و بازار، فرهنگ و هویت همدان زنده می‌شود، اظهار کرد: بازسازی بازار همدان می‌تواند منبع درآمد گردشگری باشد.

مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری همدان نیز ضمن ارائه گزارشی از اقدامات این سازمان در این جلسه با اشاره به اینکه اکنون شهرداری متولی مقوله پوشش سقف بازار است، گفت: کار پوشش سقف بازار نخود ریزهای همدان تمام و راسته قصابان شروع‌شده است.

میلاد کریمی بابیان اینکه سازمان بهسازی و نوسازی املاک واجد ارزش و تاریخی همدان را شناسایی کرده است، عنوان کرد: سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری بازوی اجرایی ندارد و درخواست این است که وام بافت فرسوده به این سازمان واگذار شود.

وی گفت: خانه بوم گردی با مشارکت بخش خصوصی به‌عنوان مهمانسرا در جولان در راستای توسعه گردشگری ایجادشده است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار