عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران گفت: از نمایندگان مجلس انتظار می‌رود که نگاه کارشناسانه‌تری نسبت به حضور زنان به عنوان عامل مؤثر در توسعه اقتصاد کشور داشته باشند.
کد خبر: ۱۲۸۸۶۴
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۶ 14 November 2015
به گزارش تابناک مازندران، سیده فاطمه مقیمی در همایش نقش زنان در توسعه پایدار که با حضور زنان اصلاح‌طلب در بهشهر برگزار شد، اظهار کرد: در واقع توسعه پایدار الگویی در ادبیات توسعه است که در سازمان ملل متحد جایگاهی را برای آن تدوین کردند و نشست‌های دوره‌ای و کنگره‌های جهانی برای آن برگزار شد.
وی با اشاره به اینکه بزرگترین عامل توسعه در یک جامعه نیروی انسانی است که امروزه با عنوان سرمایه انسانی به آن نگاه می‌کنند، عنوان کرد: از آنجایی که تقریبا نیمی از جمعیت ایران را زنان تشکیل می‌دهند باید با درنظر گرفتن حضور زنان در جامعه و افزایش مسئولیت پذیری آنان، شایسته سالاری را در ایران برقرار سازیم زیرا نقش‎آفرینی در توسعه پایدار متعلق به همه آحاد جامعه است.
رییس کانون زنان بازرگان ایران با اشاره به تغییر الگو و ارتقای ارزش نیروی انسانی در بنگاه‌های اقتصادی در سه دهه گذشته، خاطرنشان کرد: امروزه دیگر صرفا صحبت از نیروی انسانی یا نیروی کار نیست بلکه تفکر و ایده هر فرد به عنوان بالاترین جایگاهی که می‌تواند تعمق کند و در تسریع روند صعودی توسعه در یک کشور تأثیرگذار باشد به عنوان سرمایه انسانی به آن نگاه می‌کنند.
مقیمی با بیان اینکه مسلما سرمایه انسانی از دو بخش زنان و مردان تشکیل شده است که هیچ بخشی فراتر از بخش دیگر نمی‌تواند حرکت کند، تاکید کرد: زنان در طی سالیان قابلیت حضور خود را در بخش‌های مختلف جامعه نشان دادند و قطعا شایسته سالاری در انتخاب مسئولیت‌پذیری افراد باید حرف اول و نهایی را در کشور بزند.
عضو هیأت رییسه اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه ما به تفکیک جنسیتی نگاه نمی‌کنیم بلکه به دنبال تغییر در نگاه بنیادین حضور زنان درجامعه اقتصادی هستیم، تصریح کرد: مسلما با حفظ اعتقاد به اصل خانواده به دنبال احقاق این حق هستیم و اگر حضور زنان در بخش‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی جامعه قرار است شکل بگیرد به هیچ عنوان مسئولیت‌پذیری آن را در بخش خانواده به عنوان همسر، مادر، دختر و خواهر خانواده نادیده نمی‌گیریم.
وی افزود: قرار نیست زنان به عنوان مصرف‌کنندگان در جامعه باشند زنان قطعا می‎توانند منبع تولید، زایش و تکثیر انواع تفکرهای درست و اقتصادی در جامعه باشند.
مقیمی گفت: رونق اقتصادی زمانی بوجود می‌آید که بحث آموزش برای آحاد جامعه وجود داشته باشد و امروزه شاهد آن هستیم که 60 درصد صندلی‌های دانشگاه‌های کشور را دختران و زنان تشکیل می‌دهند و جامعه فرهیخته جامعه‌ای است که میزان تحصیلات و دانش در آن به حدی برسد که فرهیختگان جامعه از قشر تحصیل‌کرده آن انتخاب شود.
این فعال اصلاح طلب با اشاره به شعار " جهانی بیندیشیم و محلی عمل کنیم " تأکید کرد: می‌توانیم با الگوبرداری از این شعار تفکرات جهانی را بومی‌سازی کنیم تا در توسعه و رونق اقتصادی منطقه از آن استفاده کنیم.
رییس کانون زنان بازرگان ایران با بیان اینکه در دنیا یکی از مهمترین معیارها و شاخصه‌های توسعه‌یافتگی هر کشوری میزان مشارکت زنان در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی محسوب می‌‎شود، افزود: با توجه به اینکه نیمی از جمعیت جهان را زنان تشکیل می‌دهند اما دو سوم زمان کارکرد دنیا را زنان انجام می‎دهند زیرا ساعات کار در منزل را که به عنوان حقوق و دستمزد برای زنان در نظر گرفته نمی‌شود بعنوان ساعات کاری محسوب می‌شود و با احتساب حضور و کار زنان در جامعه دو سوم مسئولیت‌های کاری دنیا را زنان برعهده دارند اما فقط یک دهم درآمد و یک صدم دارایی‌های دنیا به زنان تعلق دارد و حقوق و دستمزد کمتری به زنان پرداخت می‌شود.
وی افزود: قانون اساسی مشارکت عامه را می‌پسندد و زنان حق دارند در تعیین سرنوشت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خود تصمیم‌گیرنده باشند.
مقیمی با بیان اینکه از نمایندگان مجلس انتظار می رود که نگاه کارشناسانه‌تری نسبت به حضور زنان به عنوان عامل مؤثر در توسعه اقتصاد کشور داشته باشند، بیان کرد: امیدواریم که از انتخابات اسفندماه امسال کاندیدهایی به مجلس راه پیدا کنند که به تمام موارد مؤثر در توسعه کشور توجه بیشتری داششته باشند.
به گزارش ایسنا، در این همایش پیام شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده دولت تدبیر و امید و پیام زهرا شجاعی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در دولت اصلاحات قرائت شد.
 
خبرگزاری ایسنا منطقه مازندران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار