مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی از ثبت مراسم آبگیری آب‌انبار‌های شهر سرایان در تقویم رویداد‌های گردشگری کشور خبر داد و گفت: این مراسم در فهرست میراث معنوی نیز قرار دارد.
کد خبر: ۱۱۶۲۸۷۹
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۱ 16 April 2024

به گزارش تابناک خراسان جنوبی، هادی شاهوردی، روز دوشنبه ۲۷ فروردین درباره این مراسم گفت: گواهینامه مراسم آبگیری آب‌انبار‌های شهر سرایان در تقویم رویداد‌های گردشگری جمهوری اسلامی ایران با شماره ۲۰۲۰۹۳۹۱ به ثبت رسید و به استان ابلاغ شد.

وی افزود: آبگیری آب‌انبار‌ها هر سال از اوایل دی ماه در شب‌های سرد زمستان بخصوص چله زمستان انجام می‌شود و گروهی از مردم که این سنت حسنه را از پدرشان به ارث برده‌اند و به میرآب معروف هستند اقدام به انجام آبگیری آب‌انبار‌ها می‌کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: در سرایان هنوز بسیاری از آب‌انبار‌های قدیمی برخلاف آسیاب‌های آبی در گوشه و کنار شهر بر جا مانده و این سازه‌های باشکوه و هنرمندانه هنوز هم کارکرد خود را در این شهرستان از دست نداده‌اند.

وی ادامه داد: آب‌انبار یک مکان مردمی و مورد استفاده همگان است و افراد با همکاری یکدیگر، آبی را که از سال گذشته در آب‌انبار باقی مانده و گل و لایی که کف مخزن آب انبار انباشته شده را تخلیه می‌کنند.

شاهوردی گفت: در گذشته مخازن با استفاده از نیروی حیوانات و چرخ و اکنون به وسیله پمپ تخلیه می‌شود. مخزن آب انبار دارای یک شیر تخلیه است که این شیر حدود ۶۰ سانتیمتر بالاتر از کف نصب شده، اما در کف آن هم یک لوله سفالی به نام تن بوشه (لوله سفالی برای انتقال فاضلاب) وجود دارد که برای تخلیه آب باقی مانده و گل و لای آن استفاده می‌شود.

وی افزود: افرادی که برای تمیز کردن داخل مخزن انتخاب می‌شوند از طریق پنجره منتهی به مخزن به داخل آن می‌روند و ورود به این مخزن عمیق با طناب میسر است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی بیان کرد: پس از تمیز شدن داخل مخازن تمامی آب‌انبارها، مسیر جوی‌های آب تمیز می‌شود و آب سرد و گوارا از دو قنات زابری و تیربری به مخازن آب‌انبار‌ها هدایت می‌شود تا مردم شهر در تابستان گرم از این آب سرد و گوارا استفاده کنند.

وی گفت: این مراسم با شماره ۱۳۱۵ در فهرست میراث معنوی کشور (ناملموس) به ثبت رسیده است.

برچسب ها: خراسان جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار