مراسم افتتاحیه جشنواره قرمه، غذای سنتی و نان شهرستان مهریز با حضور شهروندان و مسئولان در باغ جهانی پهلوانپور مهریز برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۳۷۹۱۷
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۵ 15 November 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک یزد، محمد دهقان بنادکی در نشست ویژه جشنواره قرمه مهریز با اشاره به اینکه امسال سه جشنواره در شهرستان مربوط به ظرفیت‌های شهرستان مهریز برگزار شده اظهار داشت: جشنواره گلاب در روستای منشاد و جشنواره انار در روستای سریزد برگزار شد و امروز هم جشنواره قرمه، غذای سنتی و نان آغاز به کار می کند و به مدت چهار روز برگزار خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه سعی شده که در این جشنواره از ظرفیت هنرمندان و مجریان شهرستان، استان و کشور بهره بگیریم گفت: شهرستان مهریز دارای سه اثر ثبت جهانی است که شامل باغ پهلوان‌پور، قنات حسن آباد و کاروانسرای زین الدین می‌شود.
فرماندار مهریز عنوان کرد: باغ پهلوانپور به همراه باغ دولت آباد جزو باغ‌های ایرانی است که به ثبت جهانی رسیده و نکته بسیار خاص این باغ آن است که علاوه بر ثبت جهانی باغ پهلوانپور، قنات حسن آباد هم به عنوان یکی از 11 قنات ثبت جهانی شده کشور از همین باغ عبور می‌کند.
دهقان ادامه داد: کاروانسرای زین الدین هم از شاهکارهای معماری دوره صفویه است که به عنوان تنها بنای مدور به حساب می‌آید که در مسیر جاده ابریشم قرار گرفته و معماری بسیار خاص و ویژه ای دارد.
وی گفت: این کاروانسرا به ویژه برای افرادی که علاقه به نجوم و ستارگان دارند ظرفیت بسیار خوبی است که می‌تواند پذیرای شهروندان و هموطنانمان و گردشگران خارجی باشد و لحظات خوبی را برای آنها رقم بزند.
فرماندار مهریز از وجود 27 بوم گردی در شهرستان مهریز خبر داد و گفت: این تعداد بومگردی سبب شده که شهرستان مهریز رتبه دوم استان در این حوزه را کسب کند.
دهقان خاطرنشان کرد: همچنین چهار سفره خانه سنتی، سه مجتمع بین راهی، دو عدد متل، پنج اقامتگاه سنتی، 14 رستوران بین راهی و دو مجتمع تفریحی از دیگر ظرفیت‌های این شهرستان است که به تقویت گردشگری مهریز کمک شایانی می‌کند.
وی ادامه داد: با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته امیدواریم که تا پایان سال تعدادی بوم گردی و مجتمع های بین راهی به زیرساخت‌های گردشگری شهرستان مهریز افزوده شود.
فرماندار مهریز وجود پیوست فرهنگی را یکی از مهمترین رویکردهای جشنواره‌های این شهرستان دانست و خاطرنشان کرد: در ابتدای ورودی باغ پهلوانپور که محل برگزاری جشنواره قرمه مهریز است، کافه شهدا برپا شده و از ظرفیت بسیجیان در این بخش بهره گرفته شده است.
دهقان با بیان اینکه در کنار این غرفه، تعدادی از خواهران غرفه عفاف و حجاب را برپا کرده اند و به ترویج فرهنگ عفاف و حجاب می‌پردازند گفت: امسال 350 بسته قرمه و میوه خشک تهیه شده و قرار است که در میان نیازمندان و مستمندان شهرستان توزیع شود.
وی ادامه داد: بعضا بیان می‌شود که قرمه به دلیل هزینه‌ بالای آن بیشتر توسط افرادی که وضعیت مالی خوبی دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد و به همین دلیل به این موضوع ورود کردیم و با کمک خیرین قرار شد که در میان نیازمندان هم این غذا را توزیع کنیم.
فرماندار مهریز به جنایت‌های رژیم کودک کش صهیونیستی در غزه اشاره کرد و افزود: سعی کردیم در غرفه‌های مستقر در این جشنواره به یاد شهدای مظلوم غزه پرچم فلسطین را استفاده کنیم و به مجریان هم تاکید شده که در برنامه‌ها این موضوع مهم را مورد توجه قرار دهند.
دهقان افزود: برگزاری پاتوق‌های دخترانه، برگزاری برنامه‌های ورزشی، برپایی ایستگاه‌های نقاشی ویژه کودکان، اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری، انجام نقاشی از باغ توسط هنرمندان استان و برپایی 100 غرفه‌ در حوزه‌های مختلف از جمله ویژگی‌های این جشنواره است.A

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار