کد خبر: ۱۱۳۶۶۰۴
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۱ 08 November 2023

با نزدیک شدن به برقراری سفرهای عمره، واگذاری فیش‌ها رونق گرفته و در بازار سیاه، خرید و فروش فیش‌ عمره بدون ضابطه باقیمت‌های نجومی در حال انجام است. یکی از مدیران دفاتر زیارتی می‌گوید: قیمت‌ها متناسب با اولویت از20 تا 50 میلیون تومان است.

قیمت فیش عمره در بازار سیاه

ثبت‌نام عمره مفرده از سال ۹۰ متوقف شد و به دلیل تقاضای بالا برای زیارت خانه خدا، سازمان حج و زیارت دیگر ثبت‌نامی از متقاضیان صورت نداد.

 

توقف ثبت‌نام عمره از سال ۹۰ تاکنون

بر همین اساس، افرادی که فیش عمره دارند، از قبل از سال ۹۰ ودیعه‌گذاری کرده بودند. همچنین از سال ۹۴ که روابط ایران و عربستان قطع شد، فیش‌های حج هم برای بسیاری از ودیعه‌گذاران بی‌اعتبار شدند، چرا که عمره مفرده متوقف شد و هیچ زائری در قالب کاروان زیر نظر سازمان حج و زیارت به خانه خدا نرفت.

در آن سال‌ها خبرهایی مبنی بر اعزام به عتبات با فیش حج منعکس شد که البته مسؤولان وقت سازمان حج و زیارت آن را تکذیب کردند. برخی از افراد هم که امیدی به برقراری عمره نداشتند، فیش‌های خود را به سایر متقاضیان واگذار کردند.

قیمت فیش عمره در دهه ۹۰

علی محمدی، یکی از افرادی که در سال ۹۰ فیش عمره خریداری و سال ۹۶ آن را فروخته است، می‌گوید: ما خانوادگی برای زیارت خانه خدا ثبت‌نام کرده بودیم. آن زمان فیش عمره ۸۰۰ هزار تومان بود و امید داشتیم تا سال ۹۴ هم اعزام شویم. اما با قطع روابط ایران و عربستان، عمره دیگر برگزار نشد و من فیش خود را سال ۹۶ به قیمت یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان فروختم.

فیش عمره در دهه ۹۰ با قیمت‌های پایینی خرید و فروش می‌شد؛ تا جایی که حتی با بررسی خبرنگار فارس، تا اواخر دهه ۹۰ هم افراد فیش عمره را نهایت ۵ تا ۸ میلیون تومان واگذار می‌کردند. حتی سال ۱۴۰۱ نیز فیش عمره با حدود ۷ میلیون تومان بر اساس اولویت منتقل می‌شد.

بازار سیاه برای خرید و فروش فیش عمره با قیمت‌های فضایی

از اواخر سال گذشته که احتمال برقراری روابط ایران و عربستان قوت گرفت، هزینه واگذاری فیش هم بیشتر شد؛ تا جایی که با ازسرگیری روابط ۲ کشور و توافق برای اعزام زائران ایرانی به عمره مفرده، فیش‌های عمره گران و بازار سیاه برای آن ایجاد شده است.

در برخی از سایت‌ها خرید و فروش فیش عمره افزایش یافته است و فیش‌ها با قیمت‌هایی همچون ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومان واگذار می‌شوند. البته حامد علمی، مدیر یکی از دفاتر زیارتی می‌گوید: قیمت فیش عمره متناسب با اولویت اعزام ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان است. این هزینه را زائران باید جدای از هزینه عمره مفرده که از سوی سازمان حج و زیارت اعلام خواهد شد، بپردازند.

اکبر فراهانی، یکی از دارندگان فیش عمره سال ۹۰ با اولویت ۱۶۰ می‌گوید: ما در سال ۹۰ که ۸۰۰ هزار تومان بیش از ۶۰ درصد هزینه عمره بود، در بانک ملی سپرده‌گذاری کردیم تا زائر خانه خدا شویم، اما این امر محقق نشد و اکنون هم که نرخ ارز افزایش یافته و برخی هزینه سفر را حدود ۴۰ میلیون تومان عنوان کرده‌اند، فکر می‌کنم توانایی تأمین هزینه سفر را نداریم. بر همین اساس، تصمیم گرفتیم ۲ فیش خود را که برای من و همسرم است، بفروشیم. هر کدام از فیش‌ها را هم ۴۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری کرده‌ام.

نبود ضوابط و قوانین برای قیمت‌گذاری فیش عمره

فراز و نشیب‌ها برای قیمت فیش عمره در حالی است که ضوابطی برای آن تعریف نشده است. از طرفی هم سازمان حج و زیارت که متولی اعزام‌هاست، در این رابطه ورود نکرده و ودیعه‌گذاران با هر قیمتی در حال واگذاری فیش هستند.

همچنین با توجه به اینکه ثبت‌نام جدید از متقاضیان عمره انجام نمی‌شود و وزیر ارشاد هم به این امر تأکید کرده است، افرادی که مشتاق تشرف به این سفر هستند، باید فیش بخرند تا بتوانند راهی خانه خدا شوند. چرا که اعزام بدون داشتن اولویت و فیش در قالب کاروان‌های زیر نظر سازمان حج و زیارت امکان‌پذیر نیست.

تفاوت قیمت در عرضه فیش عمره

یکی از دفاتر زیارتی در خیابان نجات‌اللهی فیش عمره واگذار می‌کند. در این دفتر زیارتی فیش عمره با اولویت اعزام، ۴۵ میلیون تومان است؛ در حالی که یکی دیگر از دفاتر در خیابان انقلاب همان اولویت را با قیمت ۳۰ میلیون تومان و دیگری هم با قیمت ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌فروشد!

حدود ۶ میلیون نفر از دارندگان فیش عمره، منتظر جزئیات این سفر هستند. البته محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد در جدیدترین اظهارات خود، ازسرگیری عمره مفرده را اواخر آذرماه اعلام کرده است. در حالی که پیش از این اسماعیلی، به برقراری عمره از اواخر ماه جاری اشاره کرده بود.

به گزارش فارس، عمره مفرده از فرودین سال ۹۴ پس از تعرض به ۲ نوجوان ایرانی در فرودگاه جده متوقف شد و پس از آن هیچ زائر ایرانی به عمره اعزام نشد. اکنون با برقراری روابط ایران و عربستان، سعودی‌ها سایت صدور ویزای الکترونیک را برای ایرانیان باز کرده‌اند و همین هم باعث شده تا برخی خارج از ضوابط سازمان حج و زیارت با اخذ ویزا از طریق کشورهای همسایه و با پروازهای آنها عازم خانه خدا شوند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار