مدیر دفتر همکاری های علمی و بین المللی دانشگاه رازی:
مدیر دفتر همکاری های علمی و بین المللی دانشگاه رازی کرمانشاه از تمایل دانشجویان خارجی به ادامه تحصیل در کرمانشاه خبر داد و گفت: دانشگاه های کرمانشاه بهترین خدمات را به دانشجویان خارجی ارائه می کنند اگر چه بروکراسی های موجود جهت ویزا، اقامت و خروج، آن ها را با چالش هایی مواجه کرده است.
کد خبر: ۱۰۹۴۸۱۹
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۶ 01 March 2023
شهاب مراد خانی در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار کرد: حدودا ۳ هزار دانشجو خارجی در استان کرمانشاه مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد ۱۷۰۰ نفر در دانشگاه آزاد، ۶۰۰ نفر در دانشگاه علوم پزشکی، ۴۰۰ نفر در دانشگاه رازی و کمتر از ۱۰ نفر در دانشگاه صنعتی مشغول به تحصیل هستند. 
 
وی افزود: ملیت این دانشجویان عراقی، افغان ،سوری،آلمانی و اخیرا هم یک دانشجوی هندی است، بیشتر این دانشجویان در رشته های علوم انسانی،تربیت بدنی و مهندسی مشغول به تحصیل هستند. 
 
وی با اشاره به تلاش وزارت علوم کشور عراق جهت نامعتبر جلوه دادن دانشگاه رازی و ٱزاد و پیش از آن بی اعتبار دانستن دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ادامه داد: برنامه ریزی ما افزایش تعداد دانشجویان خارجی است و رایزنی و مذاکره در راستای حل این مشکلات خواهیم داشت. 
 
وی در ادامه گفت: معیار رتبه بندی وزرات علوم عراق در نظر گرفتن معیارهای رتبه بندی دانشگاه ها است که اغلب مستنداتی برای این رتبه بندی ندارند و براساس خود اظهاری است (بسیاری از دانشگاه های مطرح  در این رتبه بندی قرار ندارند) علاوه بر دانشگاه رازی دانشگاه های علامه،الزهرا،خوارزمی و اصفهان  در لیست سیاه وزرات علوم کشور عراق قرار گرفته و دلیلی به جز رتبه بندی برای آن اعلام نمی کنند. 
 
وی عنوان کرد: رتبه بندی غالب دانشگاه ها خود اظهاری و بر اساس اعلام خود دانشگاه ها است که دانشگاه ها در اعداد و ارقام اعلام شده راستی آزمایی سختی انجام نمی دهند، بر اساس خوداظهاری دانشگاه هایی از ایران در این لیست قرار گرفته و معتبر شدند که جایگاهشان واقعی نیست، در تلاشیم این اشتباه از طرف وزرات علوم عراق را برطرف کنیم. 
 
مرادخانی با اشاره به برنامه ای دیگر مبنی بر گسترش ملیت ها، تصریح کرد: به حضور ملیت های مختلف در سطح استان تمایل داریم و بر روی کشور های همسایه دیگر به جز عراق و افغانستان سرمایه گذاری می کنیم. 
 
وی از ارائه بورس کامل به  ۱۰ دانشجوی اول  از هر کشوری به جز عراق وافغانستان (که تا کنون در دانشگاه رازی دانشجو نداشتند) خبر داد و گفت: نفرات اول تا سوم هر ورودی (یعنی فارغ التحصیلان هر ورودی) از ۱۵ دانشگاه برتر دنیا بر اساس رتبه بندی تایمز نیز توسط ما بورس کامل می شوند.
 
وی ادامه داد: سال ۱۴۰۱ توسعه جذب دانشجو را انجام داده و دانشجویان را در دوره های آموزش زبان فارسی ثبت نام کردیم همچنین تعداد قابل توجهی دانشجو در دانشگاه رازی و دانشگاه آزاد جذب شدند اگر چه متاسفانه به دلیل تصمیم جدید وزرات علوم عراق در تیر ماه که دانشگاه های رازی و آزاد کرمانشاه را از لیست خود خارج کرده و دیر هم اعلام شد و متاسفانه زمان برای جایگزینی نداشتیم. 
 
وی اظهار کرد: از ۵ استان دارای مرز مشترک با کشور عراق تنها دانشگاه سراسری که در لیست رتبه بندی وزارت علوم عراق (براساس نظام رتبه بندی آن ها)  معتبر شناخته شده دانشگاه کردستان است و کرمانشاه در جذب دانشجویان عراقی تا امسال رتبه نخست را از میان ۵ استان دارای مرز مشترک با عراق داشت که تعداد قابل توجهی از دانشجویان عراقی به علت نزدیکی فرهنگی و جغرافیایی به استان کرمانشاه و خدمات خوبی که دانشگاه های کرمانشاه ارائه می دادند از جمله ارائه خوابگاه به تمام دانشجویان از سوی دانشگاه رازی، همچنین دریافت شهریه برابر با دانشجویان ایرانی ( در دانشگاه های رازی، علوم پزشکی و آزاد) تحصیل در استان کرمانشاه را ترجیح می دادند. 
 
وی به وجود بروکراسی های اداری جهت دریافت ویزا، اقامت و خروج دانشجویان در کشور اشاره کرد و گفت: علی رغم اینکه ایران کشور ارزانی برای ادامه تحصیل دانشجویان خارجی محسوب می شود اما وجود این قوانین و بروکراسی ها سبب می شود تمایل بیشتری به تحصیل در دیگر کشورها داشته باشند. 
 
مرادخانی تاکید کرد: متاسفانه به دلیل مشکلات اخیر و محدودیت های فضای مجازی امکان برقراری ارتباط دانشجویان خارجی با خانواده هایشان با مشکل مواجه شده همچنین معرفی دانشگاه های ما در فضای مجازی با چالش هایی همراه است.
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار