به گفته مدیر پایگاه ملی معبد آناهیتای کنگاور، گروه باستان شناسی دانشگاه ساپینزا رم طی یک تا دو ماه آینده دوباره به کرمانشاه خواهند آمد تا کار مستندنگاری سه بعدی و فتوگرامتری از معبد آناهیتا را انجام دهند.
کد خبر: ۱۰۱۸۶۵۸
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۳ 27 December 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا، مرتضی گراوند با اشاره به سفر کاری کارلو چرتی باستان شناس ایتالیایی به کرمانشاه، اظهار کرد: سال گذشته گروه هفت نفره باستان شناسی از دانشگاه ساپینزا رم به سرپرستی کارلو چرتی مطالعات باستان شناسی را در معبد آناهیتا آغاز کردند و قرار بود که این مطالعات طی چند سال ادامه پیدا کند.

وی افزود: طبق آخرین رایزنی های صورت گرفته قرار شد این تیم باستان شناسی در هفته های اخیر به کرمانشاه سفری داشته باشند و فعالیت های باستان شناسی خود را در معبد آناهیتا ادامه  دهند، اما متاسفانه تنها برای کارلو چرتی سرپرست گروه ویزا صادر شد.

مدیر پایگاه ملی معبد آناهیتا ادامه داد: در نهایت این باستان شناس ایتالیایی چند روز قبل به کرمانشاه سفر کرد و بازدیدهایی را از مجموعه جهانی بیستون، تاق بستان، معدن تاریخی چل مران و ... داشت.

وی اعلام کرد: طبق تفاهم نامه ای که با دانشگاه ساپینزا رم منعقد شده، فعالیت های این گروه باستان شناسی طی چندسال علاوه بر معبد آناهیتا در تعداد دیگری از آثار تاریخی استان بویژه آثاری که در محور ساسانی قرار گرفته اند، انجام خواهد گرفت.

گراوند خاطرنشان کرد: براین اساس در این سفر طی رایزنی هایی که با آقای چرتی داشتیم، طرح و برنامه ای تدوین کردیم که طبق آن حدود یک ماه دیگر گروه باستان شناسی ایتالیایی مجددا در معبد  آناهیتا مستقر خواهند شد و در برنامه خود مستندنگاری سه بعدی و فتوگرامتری از تمام زوایای معبد را انجام خواهد داد.

وی تاکید کرد: این اقدام کمک خواهد کرد تا اگر در آینده در حادثه ای مانند بلایای طبیعی  این معبد تاریخی تخریب شود، مستند آن موجود باشد و بتوان برای مرمت و بازسازی آن اقدام کرد و از طرفی در انجام مطالعات باستان شناسی نیز کمک کننده خواهد بود.

مدیر پایگاه ملی معبد آناهیتا در ادامه به دیگر برنامه های این تیم باستان شناسی در کرمانشاه اشاره کرد و گفت: به دنبال این هستیم تا با کمک تیم باستان شناسی ایتالیایی کرمانشاه را جهانی کنیم و در این راستا، این تیم پس از انجام مطالعات باستان شناسی در معبد آناهیتا به سراغ دیگر آثار تاریخی استان در محور ساسانی خواهند رفت که در این برنامه بررسی مجدد آنها، تدوین نقشه های جدید و جمع آوری اطلاعات به روزی از آنها در دستور کار قرار می گیرد.

وی معبد آناهیتا، کاخ ناتمام خسرو، تاق بستان، فرهاد تراش، تاق گرا، زیج منیژه، قلعه یزدگرد، عمارت خسرو، چارقاپی و سراب مورت را از جمله آثاری برشمرد که در محور ساسانی مورد مطالعه گروه باستان شناسی قرار می گیرند تا پرونده آنها برای ثبت جهانی شدن آماده شود.

گراوند خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم پرونده بناهای شاخص محور ساسانی کرمانشاه را با کمک این تیم تهیه کنیم، کرمانشاه را به یک مکان جهانی تبدیل خواهیم کرد که گردشگران خارجی زیادی به آن خواهند آمد.

وی با بیان اینکه این برنامه در شهریور یا مهر سال آینده انجام می گیرد، عنوان کرد: البته برای تحقق این هدف به حمایت و همکاری سایر دستگاه های ذیربط همچون استانداری، نمایندگان مجلس و ... نیاز داریم، چراکه کار بزرگی است و اعتبارات زیادی را هم می خواهد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار