اختلاف‌نظر ادامه‌دار افراد مستعفی کمیته اخلاق با فدراسیون

شخص کی‌روش فساد دارد یا زندگی شخصیش؟

کد خبر: ۹۷۷۳۸
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۰ 20 September 2015
تابناک بوشهر: استعفای علی‌اکبر محمدزاده از ریاست کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال همچنان بحث‌برانگیز است. درواقع پس از اینکه خبر احضار اشکان دژآگه و سردار آزمون به کمیته اخلاق به‌خاطر «خالکوبی» رسانه‌ای شد و پس از آن موجی از انتقادات علیه کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال به راه افتاد، به‌ناگاه تمامی اعضای این کمیته استعفا کردند تا بسیاری این اقدام را در اعتراض به جبهه‌گیری علیه احضار دژآگه و سردار آزمون بدانند.

شرق در ادامه نوشت: بااین‌حال بعد از آن، محمدزاده با رسانه‌های مختلفی صحبت کرد و ضمن رد این موضوع، دلیل استعفای تیمش را سرپیچی فدراسیون و ظاهرا کی‌روش از اعمال جریمه خانبان، آنالیزور تیم ملی، توصیف کرد. کمیته اخلاق ظاهرا مهرداد خانبان را به‌خاطر مطلبی انتقادی که علیه وزیر ورزش عنوان کرده بود، از همراهی با تیم ملی محروم کرده بود ولی او در دو بازی گوام و هند به‌همراه تیم ملی حضور داشت و خشم مسئولان کمیته اخلاق را برانگیخت. 

پای کی‌روش به میان آمد
پس از این موضوع و البته مصاحبه علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال، مبنی‌بر اشتباه کمیته اخلاق در احضار دژآگه و آزمون به این کمیته، تنش‌ها بیشتر هم شد و در نهایت کار به نوشتن استعفا از سوی رئیس کمیته اخلاق کشیده شد؛ استعفایی که خیلی زود توسط کفاشیان پذیرفته شد و محمدزاده و سایر دوستانش از کمیته اخلاق رفتند؛ البته این رفتن سوژه تازه‌تری در ورزش ایران و بحث تازه‌ای درباره «فساد کی‌روش» به راه انداخته است. درواقع تا همین چندروز پیش از قول آقای محمدزاده عنوان شده بود که «در زندگی شخصی کی‌روش فساد وجود دارد و عمر آنها در فدراسیون به این موضوع قد نداده که گزارش این فساد ارائه شود». بیان این موضوع دوباره هجمه زیادی را علیه کمیته اخلاق سابق فدراسیون به راه انداخته و حالا بحث بر سر این است که محمدزاده از کجا فساد در زندگی شخصی کی‌روش را می‌داند. 

فساد شخص، نه شخصی! 
با انتشار این مطالب، محمدزاده روز گذشته گفت‌وگویی با «فارس» داشت و درباره این موضوع صحبت‌هایی کرد. او ابتدا از شخص کی‌روش حرف زد و نه زندگی شخصی کی‌روش: «هیچ‌گاه به یاد نمی‌آورم که گفته باشم نسبت به زندگی شخصی و خصوصی کی‌روش ورود پیدا می‌کنیم. آنچه در ذهن من است این است که خبرنگاری از من پرسید که آبانگاه (دبیر مستعفی کمیته اخلاق) عنوان کرده فساد در تیم ملی فوتبال وجود دارد و آیا شما نسبت به تیم ملی به افراد خاصی منظور دارید یا خود شخص کی‌روش که من گفتم خود شخص کی‌روش! فکر می‌کنم یا آنها این تعبیر را خوب ارزیابی و دقت نکرده‌اند یا بدجوری برداشت کرده‌اند.

 نه‌تنها درخصوص کی‌روش بلکه در دوسالی که در کمیته اخلاق بودم، به کوچک‌ترین عضو فوتبال ایران و حتی بازیکنی که در شهرستان و در لیگ دسته سوم بازی می‌کند در زندگی شخصی و خصوصی‌اش به‌هیچ عنوان وارد نشدم. آن‌قدر از زندگی خصوصی افراد برای کمیته اخلاق گزارش‌های گوناگون آمده که ما به آنها ورود نکرده‌ایم. منشور کمیته اخلاق در این دوره عدم ورود به زندگی شخصی افراد بود. من درخصوص کی‌روش چنین صحبتی نکردم و فکر می‌کنم که گفتم موضوعی که آبانگاه مطرح کرده نسبت به شخص کی‌روش است و شاید برداشت اشتباهی از حرف من صورت گرفته یا اینکه من منظورم را درست نرسانده‌ام، درهرحال منظور، شخص کی‌روش بود».

فساد مالی کی‌روش؟ 
اما موردی که محمدزاده و آبانگاه، رئیس و دبیر مستعفی کمیته اخلاق، درباره آن صحبت می‌کنند به قرارداد صدهزاردلاری کی‌روش با «آل اشپورت» برمی‌گردد که به عقیده آنها این پول برخلاف عرف و ظاهرا برخلاف قرارداد کی‌روش با ایران به حساب این مربی پرتغالی واریز شده است؛ آبانگاه در صحبت‌هایی که با «کاپ» داشته، به این مورد اشاره کرده و گفت: «بحث اصلی در ارتباط با یکی از بندهای قرارداد اسپانسر لباس تیم ملی بوده که ما معتقدیم طبق مدارکی که موجود است، کارلوس کی‌روش بابت پوشیدن پیراهن شرکت آل اشپورت صدهزار دلار از این شرکت پول گرفته است. البته این موضوع را علی کفاشیان تأیید کرده و گفته که این یک امر متداول است اما چطور ممکن است کیفیت پیراهن لباس‌های تیم ملی تا قبل از اضافه‌شدن این مبلغ به دستمزد کی‌روش بد بود و به‌هیچ‌عنوان برای تیم ملی فوتبال ایران زیبنده نبود اما پس از پرداخت این مبلغ به وی به‌یکباره لباس تیم ملی خوب شد».

 بااین‌حال به نظر می‌رسد که قرارداد کی‌روش با آل‌اشپورت قانونی است چون علاوه بر کفاشیان که روز گذشته این مورد را امری طبیعی توصیف کرده بود، اسلامیان، نایب‌رئیس اول فدراسیون، هم بر این قرارداد صحه گذاشت و با انتقاد از مطرح شدن چنین مواردی گفت: «من واقعا از این حرف‌ها متأسفم. می‌خواهم درباره این مسئله دوباره به حضور ایرانی‌ها در ورزشگاه هنگام بازی با هند اشاره کنم. حدود سه هزار ایرانی در بنگلور زندگی می‌کنند که اکثر آنها دانشجو هستند. دیگر ایرانی‌هایی که در هند زندگی می‌کنند نیز تقریبا زندگی دانشجویی دارند، اما با وجود این شرایط ساعت‌ها راه را پیمودند تا تیم ‌ملی را تشویق کنند، اما منِ مسئول به‌جای اینکه به تیم ‌ملی کمک کنم، راه دیگری را انتخاب می‌کنم».

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار