جنتی:

حضورگسترده‌حوزه‌و‌دانشگاه‌درجشنواره‌امام‌رضا(ع)

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حضور حوزه و دانشگاه در سیزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) بسیار گسترده است.
کد خبر: ۸۳۲۳۵
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۱ 26 August 2015
علی جنتی در مراسم اختتامیه جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) که در سالن صبای صداو سیما برگزار شد، گفت: حضور حوزه و دانشگاه در سیزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) بسیار گسترده است.

وی با بیان اینکه جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) در سیزدهمین دوره خویش شاهد ارتقای برخی بخش‌ها و گسترش کمی و کیفی به ویژه در بخش دانشگاهی است، تصریح کرد: استقبال کم‌نظیر دانشگاه و دانشجویان از این جشنواره گویای نفوذ فرهنگ رضوی در قشر جوان و تحصیلکرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه تجربه به ما ثابت کرده است که هرگاه رویدادی در نهاد دانشگاه پذیرفته شود و دانشجویان به آن علاقه و اشتیاق نشان دهند، افزود: این امر نشان‌دهنده انتخاب درست این مسیر است و امیدواریم جشنواره‌های دانشجویی رضوی که در سال جاری به چند برابر معمول افزایش یافته است در 23 دانشگاه ارتقا پیدا کند.

جنتی با اشاره به اینکه ارتقای کمی و کیفی بخش‌های ویژه کودکان و نوجوانان بیانگر این است که جشنواره در طول سال و به همه روزهای سال گسترش پیدا کرده است، تبیین کرد: همه طیف‌های سنی و کودکان و نوجوانان به عنوان آینده‌سازان این مرز و بوم در این جشنواره شرکت کرده‌اند.

وی افزود: فرهنگ و سبک رضوی باید از طریق برگزاری جشنواره‌های امام رضا (ع) بیش از پیش ترویج و تبیین شود چرا که امروز پاشنه و نقطه آسیب‌پذیر فرهنگ همین فرهنگ عمومی و سبک زندگی است که تزلزل در بخش‌هایی از آن ما را می‌رنجاند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه امروز ما بیش از پیش محتاج شناسایی گسست‌های فرهنگی هستیم، تبیین کرد: این گسست‌ها نهاد خانواده ایرانی اسلامی و آموزه‌های متعالی آن را تهدید می‌کند لذا صداقت و راستگویی، وفای به عهد، انفاق و بخشش، همدلی و همزبانی، آرامش و مدارا و... فضائلی هستند که در کوران تضاد میان سنت و مدرنیته از بین رفته است.

جنتی با ابراز خرسندی از اشتیاق تشکل‌های مردمی و نهادهای دولتی با محوریت ترویج فرهنگ رضوی در قالب جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع)، تأکید کرد: از ویژگی‌های بارز این رویداد فرهنگی هنری که کمتر در طول این 13 سال مورد توجه قرار گرفته است.

جنتی، توجه به جنبه‌های مردمی و خودجوش جشنواره است به طوری که براساس سنجش‌های علمی بیش از 56 درصد برنامه‌های این رویداد جنبه‌های مردمی و تنها 43 درصد در سهم بخش‌های دولتی و غیر دولتی است.

وی، حرکت خودش برخی از جشنواره‌های مردمی و استقبال از فرهنگ رضوی در دیگر کشورها را به تدریج عاملی برای جشنواره‌های موضوعی داخل کشور به سمت بین‌المللی شدن دانست و اضافه کرد: جشنواره کتاب رضوی، جشنواره دل‌نوشته‌های رضوی، جشنواره‌های شعر رضوی و شعر ترکی از جمله این موارد هستند که از گستره ملی به سطح بین‌المللی ارتقا پیدا کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: استقبال بین‌المللی از برخی بخش‌‌های جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) به گونه‌ای است که متناسب با ظرفیت‌های بومی، اقلیمی و فرهنگی کشور میزبان و مردم آن بومی‌سازی شده‌اند.

وی در پایان با بیان اینکه تقویت رویکردهای علمی جشنواره با اتکا به نام مبارک عالم آل محمد (ع) از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، بیان کرد: طیف وسیعی از حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها پشتوانه برگزاری این رویداد فرهنگی هنری هستند و این امر سبب شده تا در سراسر کشور 562 نفر در قالب هیأت‌های علمی و 588 نفر در قالب هیأت‌های داوران با این رویداد فرهنگی هنری همکاری نزدیک دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار