باورنکردن بحران خیال خام است

معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه متاسفانه در کشور باور به بحران وجود ندارد، گفت: هزار میلیارد تومان اعتبار برای مقابله با بحران آب در کشور تخصیص یافت.
کد خبر: ۶۷۶۷۸
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴ 28 July 2015

 معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه متاسفانه در کشور باور به بحران وجود ندارد، گفت: هزار میلیارد تومان اعتبار برای مقابله با بحران آب در کشور تخصیص یافت.

به گزارش مهر؛اسماعیل نجاردر افتتاحیه دومین کارگاه مدیریت بحران غدیر ۲ غرب کشور با بیان اینکه ایران در کل دنیا رتبه ۱۰ و در آسیا رتبه چهارم در بلایای طبیعی دارد، اظهار کرد: ۳۴ تا ۳۵ حادثه طبیعی در کشور ایران رخ می دهد.

وی با تاکید بر اینکه کشور ایران کشور حادثه خیز است، ابراز داشت: هر روز در جای جای کشور شاهد زلزله و سیل هستیم و با این همه مشکلات و حوادث باید آمادگی خودمان را بالا ببریم.

معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه مهمترین بحث در مدیریت بحران بحث پیشگیری است، ابراز کرد: این سئوال مطرح می شود که آیا شهرداری در بحث ساخت و ساز به وظیفه خود عمل می کند و یا مهندسین ناظر کار خود را درست انجام می دهند و آیا مصالح ساختمانی در کشور استاندارد است و یا اینکه افراد برای ساخت مسکن نکات لازم را رعایت می کنند.

نجار در ادامه سخنانش با بیان اینکه مسکن در نظام اسلامی و آموزه های دینی متفاوت از غرب است، اظهار کرد: همه موارد ذکر شده زنجیره ای هست که متاسفانه در کشور قسمتی از این زنجیره بازمی شود.

وی گفت: توجه به مسائل مادی موجب شده که به ایمنی ساختمان توجه نشود و اینجاست که آموزش در سطوح مختلف مدیریتی در جامعه نقش ایفا می کند.

وی در قسمت دیگری از سخنانش به مدیریت و ستاد بحران در کشور های همسایه و پیشرو اشاره کرد و گفت: کشور هایی مانند روسیه و ژاپن در سطح گسترده ای اقدام به آموزش در خصوص حوادث و بحران کردند و اینگونه است که ژاپن توانسته کشورش را در برابر زلزله هفت ریشتری ایمن کند.

معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در ادامه افزود: کشور بلا خیز ایران با این همه امکانات و تجهیزات باور به بحران ندارد و به طور مثال در حادثه اخیر که سیل آمد به دنبال این بودیم که مقصر چه کسی است.

متاسفانه هنگامی که در کشور اتفاقی رخ می دهد تب اینکه چه کسی مقصر بوده کشور را فرا میگیرد و بعد از مدتی هم همه چیز فراموش می شود

نجار با بیان اینکه در کشور ایران با این همه وسعت باور به بحران وجود ندارد، بیان داشت: متاسفانه هنگامی که در کشور اتفاقی رخ می دهد تب اینکه چه کسی مقصر بوده کشور را فرا می گیرد و بعد از مدتی هم همه چیز فراموش می شود.

وی با بیان این مطلب افزود: با وجود این همه حادثه وسیل و زلزله باید در کشور آمادگی ایجاد شود که بخشی از این آمادگی مربوط به مجریان و بخشی نیز مربوط به مردم است.

معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید بر اینکه آموزش مردمی در بحران از اهمیت بالایی برخوردار است، ابراز داشت: نخستین امدادگر در هر حادثه ای عضو و یا اعضاء خانواده ای است که در حادثه جان سالم به در برده است.

نجار در ادامه سخنان خود بیان داشت: به طور مثال اگر فرض بگیریم که در تهران حادثه ای اتفاق بیافتد آیا پیش بینی کرده ایم که بعد از فراخوان و اعلام کمک نیروها باید به کدام منطقه و یا قسمت اعزام شوند و به طور قطع تا اعزام نیرو به هر منطقه مدت زمانی طول می کشد و اینجاست که مشخص می شود نخستین امدادگر از اعضا خانوده است.

وی با تاکید بر اینکه افراد در ساخت ساختمان باید ایمنی کامل را از معمار و کارگر مطالبه کنند، افزود: آموزش های مردمی، برگزاری کارگاه های آموزشی و افزایش مانور در کشور موجب می شود که آمادگی در برابر حوادث بالا برود.

معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در بخش دیگری از سخنانش به سیل اخیر در کرج و سواد کوه اشاره داشت و گفت: هواشناسی وضعیت هوا را اعلام کرده بود اما با این وجود آمادگی نسبی برای حادثه وجود داشت.

نجار با تاکید بر اینکه ساخت نادرست پل در مسیر رودخانه باعث ایجاد سیل شده بود، ابراز داشت: متاسفانه طوری پل ها را می سازند که هنگام سیل کناره های پل تخریب می شود و پل فرو می ریزد و امکان دسترسی را کاهش می دهد.

وی با اشاره به اینکه دو ساختمان ۱۳ واحد و یک واحد در سواد کوه به علت عدم رعایت نکات ایمنی فرو ریخت، ابراز داشت: این موارد همه نشان می دهد که باید آموزش در همه سطوح را بالا ببریم و مراحل چهارگانه مدیریت بحران را در بخش پیش بینی و پیشگیری و بعد هم مقابله درست و منطقی انجام دهیم.

معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در ادامه سخنانش به اعتبارات حوزه بحران اشاره داشت و گفت: بر اساس ماده ۱۰ و ۱۲ قانون اعتبارات کلانی در اختیار مدیریت بحران است که دو درصد برای مقابله و سه درصد برای پیشگیری در نظر گرفته شده است.

نجار با بیان اینکه هنوز تخصیص اعتبار نگرفتیم، عنوان کرد: دولت و سازمان مدیریت باید فکر اساسی برای کار کند و روند تخصیص اعتبار را به مدیریت بحران کوتاه شود.

وی با اشاره به اینکه دولت باید در بخش بیمه ساختمان سرمایه گذاری کند و در این صورت موفق تر است، ابراز کرد: در مورد بیمه کشاورزی نیز قرار شد ۵۰ درصد بیمه را کشاورزان و دامداران و باغداران و پرورش طیور و یا آبزی پروران پرداخت کنند که به علت عدم بازگشت سرمایه کشاورزان از این کار سر باز می زنند در حالی که هزار میلیارد تومان از سوی صندوق برای بیمه کشاورزان در نظر گرفته شده است.

معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید بر اینکه در مورد خشکسالی نیز نیاز به مدیریت بحران است، اظهار داشت: جلسه سه جانبه ای بین سازمان مدیریت، مدیریت بحران و وزارت نیرو گذاشته شد که نتیجه آن امضا تفاهمنامه ای مبنی بر تخصیص ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تامین آب شرب استان هایی که در اولویت هستند در اختیار وزارت نیرو قرار داده شد.

نجار با بیان اینکه ۲۰۰ میلیارد تومان هم برای جداسازی آب های فضای سبز از آب شرب تخصیص داده شده است، گفت: هزار میلیارد تومان اعتبار برای آبیاری تحت فشار و هزار میلیارد تومان برای جمعیت هلال احمر و خرید بالگرد تخصیص داده شده است.


اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار