ریزگردهای این روزها داخلی است

یک فعال محیط زیست معتقد است ریزگردهای این روزها بیشتر منشأ داخلی دارند.
کد خبر: ۵۹۵۳۷۹
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۴ 24 April 2018

ایمان شرفی‎زاد در گفت‎وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه بیشتر مواقع از رسانه‎ها شنیده می‎شود که آلودگی هوای فلان شهر چند برابر حد مجاز است اما اصلاً گفته نمی‎شود که غلظت کدام آلاینده با چه واحد اندازه‎گیری و در چه مدتی بیشتر از حد مجاز است، اظهار کرد: باید مشخص شود حد مجاز و یا به‌طور مثال وضعیت خطرناک چقدر است.

وی افزود: شاخص کیفیت هوا (AQI) بر اساس شاخص استاندارد آلودگی هوا (PSI) بوده و آلوده‌کننده‌های هوا شش دسته شامل منو اکسیدکربن، دی اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد، ازن، ذرات معلق زیر 2.5 میکرومتر و زیر10 میکرومتر هستند. 

شرفی‎زاد با اشاره به شاخص کیفیت هوا (AQI) بیان کرد: در این طبقه‎بندی بین0-50  پاک(خوب) و رنگ سبز، 51-100  سالم و زردرنگ ، 101-150 ناسالم برای گروه‎های حساس و رنگ نارنجی،151-200 ناسالم و رنگ قرمز، 201-300  بسیار ناسالم و رنگ بنفش و بیشتر از300  خطرناک و خرمایی رنگ است.

این کارشناس ارشد محیط زیست خاطرنشان کرد: در کشور ما شاخص‎ترین آلودگی ذرات معلق زیر 2.5 میکرون بوده که معمولاً منظور از چند برابر حدمجاز همین ذرات هستند. حدمجاز غلظت این آلاینده در دنیا در حالت پاک(0-50) 12 میکرومتر در مترمکعب هوا بوده اما در ایران 15.4 میکرومتر در مترمکعب هوا است.

وی با بیان اینکه منشأ این ذرات معلق در شهرهای مختلف منابع گوناگونی هستند، تصریح کرد: مثلاً در شهر تهران منشأ اصلی حمل‌ونقل و به‎ویژه خودروهای سنگین است که متأسفانه این ذرات با اکسیدهای گوگرد، اثر هم بیشی دارند و خطرناک‎تر هستند.

شرفی‎زاد خاطرنشان کرد: در لرستان منبع این ذرات ریزگردها بوده که دارای دو منشأ داخلی و خارجی هستند؛ حدود 70 درصد منشأ خارجی و از بیابان‎های شمال سوریه، عراق و عربستان هستند که به دلایل متعددی مثل ایجاد پروژه گپ و احداث سدهای متعدد ترکیه بر روی رودهای دجله و فرات و یا سد بزرگ تبقاء سوریه بر روی رود فرات، کاهش آب ورودی به عراق و خشک شدن تالاب‎های بین‎النهرین، اقدامات رژیم سابق عراق در انتقال آب رودهای دجله و فرات، رها شدن پروژه بلندپروازانه عربستان در تبدیل شدن به تولیدکننده بزرگ گندم، همچنین وجود جنگ‎های داخلی در منطقه و اهمیت ندادن به محیط زیست و... ایجاد می‌‏شوند. 

 

این پژوهشگر محیط زیست اضافه کرد: همچنین حدود 30 درصد منشأ داخلی و مربوط به بیابان‎های خوزستان(سطحی معادل 350 هزار هکتار) است که به دلایل متعددی ازجمله احداث سد کرخه و خشک شدن بخش وسیعی از تالاب هورالعظیم، خشک شدن سطح زیادی از تالاب شادگان و... ایجاد می‎شود. البته در مورد نسبت منابع خارجی به داخلی ایجاد ریزگرد بستگی به زمان دارد مثلاً ریزگردهای این روزها بیشتر منشأ داخلی دارد.

 

وی گفت: متأسفانه این ریزگردها مشکلات بسیار زیادی برای سلامت انسان‎ها و حیات وحش، گیاهان و حتی صنعت منطقه ایجاد کرده است که امیدواریم تدابیری برای این موضوع اندیشیده شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار