قم دیگر یک شهر عبوری گردشگری نیست

در سال های اخیر چهره شهر قم تغییر کرده است و با امکانات ایجاد شده در آن، دیگر قم برای مسافران نوروزی یک شهر عبوری به حساب نمی آید که پس از زیارت بارگاه کریمه اهل بیت (س) و مسجد مقدس جمکران، به سرعت از عوارضی آن خارج شوند.
کد خبر: ۵۸۳۳۹۰
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۹ 26 March 2018

به گزارش تابناک قم، مساله گردشگری، اولویت اصلی برنامه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی استان قم است و به گفته مسئولان این استان بیش از 50 درصد از گردش مالی قم از همین طریق تامین می شود، بنابراین سرمایه گذاری در این بخش علاوه بر آن که موجب فراهم شدن امکانات بیشتر رفاهی برای مسافران می شود، پویایی و رشد اقتصادی استان را به همراه دارد.

بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی مراجع رسمی، هر ساله بیش از 22 میلیون زائر و گردشگر وارد استان قم می شوند که بیش از 12 میلیون تن از آن ها در ایام تعطیلات نوروزی، قم را برای سفر خود انتخاب می کنند.

به دلیل حضور میلیونی زائران در قم و اهمیت مدیریت سفر آنها، هر ساله در روزهای پایانی سال، ستاد تسهیلات زائران استان قم به ریاست استاندار و حضور 12 کمیته تخصصی در زیر مجموعه آن تشکیل می شود و تمام دستگاه های اجرایی، مجموعه های خدماتی و نهادهای امدادی و انتظامی استان به صورت شبانه روزی آخرین وضعیت خدمت رسانی به زائران نوروزی را رصد و پایش می کنند.

حضور شبانه روزی نمایندگان کمیته های تخصصی ستاد تسهیلات نوروزی استان قم در فرمانداری و تشکیل جلسه های منظم همفکری و هم افزایی از جمله نکات مثبتی است که بر اساس گفته جمعی از زائران نوروزی، موجب افزایش رضایت مندی آنها از سفر به قم شده است.

البته مشخص است که حضور بیش از 12 میلیون تن در یک شهر در زمانی کمتر از 20 روز، با مشکل های متعددی مواجه است که با به کار گیری تمام ظرفیت های استان قم نیز نمی توان به طور کامل آن را برطرف کرد، اما ستاد تسهیلات زائران استان در این سال ها تلاش کرده است در زمینه اسکان، تامین ارزاق، ایجاد آرامش و امنیت، ارائه خدمات امدادی و همچنین ایجاد مراکز تفریحی، برای آسایش هرچه بیشتر زائران نوروزی گام های موثری بردارد.

در همین رابطه خبرنگار ایرنا با شماری از زائران نوروزی حاضر در قم، به گفت و گو پرداخت؛ محمد سجادی که از شهر کرمان به قم سفر کرده بود گفت: علاقه مند بودم در زمان تحویل سال جدید در مکان های مقدس باشم و امسال قم و حرم حضرت معصومه (س) را برای سپری کردن این لحظات انتخاب کردم.

وی بیان کرد: ما یک روز قبل از آغاز سال 97 به قم آمدیم و توانستیم در اطراف حرم مطهر، مکانی را برای اقامت خود انتخاب کنیم، البته نرخ اجاره این مکان زیاد بود و من از مسئولان استان قم می خواهم به فکر ایجاد امکان اقامتی ارزان قیمت باشند.

وی ادامه داد: به غیر از ساعت های نخست تحویل سال و روز اول سال 97 که وضعیت ترافیکی شهر قم به خصوص در هسته مرکزی شهر بسیار سنگین بود، در سایر روزها وضعیت عادی بود و ما می توانستیم به راحتی در سطح شهر آمد و شد و خودرو خود را در کنار خیابان و بوستان ها، پارک کنیم.

سجادی گفت: در قم مراکز زیادی برای فروش مواد غذایی وجود دارد و ما نگرانی در این خصوص نداشتیم اما بهتر است نظارت بیشتری بر این مراکز صورت گیرد تا مسافران با خیال راحت بتوانند وعده های غذایی مورد نیاز خود را تامین کنند و در خصوص سالم بودن آن تردید نداشته باشند.

وی افزود: مراکز فروش سوهان و سوغات در شهر قم بسیار زیاد است اما بنده نمی دانم چگونه سوهان مناسب تهیه کنم و راهنمایی در این زمینه صورت نمی گیرد.

وی ادامه داد: آب و هوای قم در این چند روز نخست سال مناسب بود و به غیر از یک روز که شاهد وزش باد و گرد و خاک در آسمان بودیم، در بقیه روزها به راحتی می توانستیم در مناطق مختلف شهر آمد و شد کنیم.

فاطمه جعفری که از تهران به شهر قم سفر کرده بود نیز در گفت و گو با ایرنا، افزود: ما برای اقامت طولانی مدت به قم نیامده بودیم، اما فضای قم مناسب بود و اکنون سه روز است که در این شهر مانده ایم.

وی بیان کرد: درنظر گرفتن چند بوستان برای اقامت مسافران و نصب چادر در داخل شهر قم اقدام مناسبی بود و ما از همین ظرفیت استفاده کردیم و در چادر مسافرتی اقامت داریم.

وی ادامه داد: امکانات موجود در بوستان هایی که برای پذیرایی از زائران انتخاب شده، خوب است اما باز هم به تعداد بیشتری سرویس بهداشتی و غرفه های عرضه کننده مواد غذایی در این مکان ها، نیاز است.

جعفری گفت: قیمت اجناس در شهر قم خیلی گران نیست و به همین علت ما توانستیم هزینه های سفر خود را کاهش دهیم و روزهای بیشتری را در قم بمانیم و به زیارت بارگاه کریمه اهل بیت (س) مشرف شویم.

وی بیان کرد: از مسئولان استان قم تقاضا دارم برای معرفی جاذبه های تفریحی و گردشگری استان بیشتر تلاش کنند.

وی ادامه داد: فضای فرهنگی شهر قم را می پسندم و آرزو می کنم وضعیت رعایت حجاب در قم همین گونه باقی بماند و مردم همچنان به ارزش های دینی پایبند باشند؛ از مسئولان شهر می خواهم با تشکیل گروه های امر به معروف و نهی از منکر، به مسافرانی که هنجارهای شهر قم را رعایت نمی کنند، محترمانه تذکر دهند تا جلوه مذهبی شهر دچار آسیب نشود.

علی دبیریان نیز در گفت و گو با ایرنا، افزود: از شهر نیشابور به قم آمده ام و در این راه با سختی هایی همچون ترافیک سنگین جاده های منتهی به قم در روز نخست تعطیلات مواجه شده ام.

وی بیان کرد: شهر قم از نظر امکانات اقامتی و رفاهی در شرایط ایده آل نیست و ما تصمیم داشتیم پس از زیارت اماکن مقدس این شهر را ترک کنیم اما به دلیل حضور در منزل یکی از اقوام، در قم ماندیم.

وی ادامه داد: باید فرهنگ مهمان پذیری و استقبال از زائر در میان مردم قم تقویت شود و حتی اگر هتل ها و سایر مراکز برای اقامت مسافران جای کافی را در اختیار ندارند، مردم قم منازل خود را به صورت رایگان و یا با دریافت هزینه های اندک در اختیار مسافران و زائران قرار دهند.

دبیریان گفت: قم در منطقه خشک کشور قرار گرفته و لازم است مسئولان این شهر همت بیشتری برای ایجاد فضای سبز در داخل آن داشته باشند تا مسافران نوروزی مجبور نباشند برای استراحتی کوتاه و تفریحی مختصر تنها در چند بوستان تعیین شده حضور یابند، چراکه این تعداد بوستان محدود و تعیین شده، بسیار شلوغ است و دسترسی به امکانات رفاهی آن با مشکل هایی مواجه است.

وی بیان کرد: اگر مسئولان قم امکانات رفاهی لازم برای اقامت مسافران را در این شهر فراهم کنند در درجه اول به نفع خود آن ها و مجموعه استان قم است، چرا که در این صورت مسافران پس از انجام زیارت به سرعت از عوارضی قم خارج نمی شوند و آن شهر را ترک نمی کنند.

در نهایت با توجه به سخنان زائران نوروزی، می توان گفت شهر قم همواره مورد توجه گردشگران و مسافران است و این مزیتی است که دیگر شهرها باید برای آن بسیار هزینه کنند و تبلیغات انجام دهند، اما نکته اساسی در این است که حضور مسافران نوروزی در قم زمانی منجر به توسعه اقتصادی و اجتماعی استان می شود که این زائران عبوری نباشند و زمان طولانی تری را در قم اقامت کنند.

هم اکنون تمام ظرفیت های استان آماده است تا در بخش دولتی و خصوصی از زائران پذیرایی نماید، اما بازهم در این بخش باید سرمایه گذاری های بیشتری انجام شود و مسئولان استان بحث گردشگری و ارائه خدمات سفر را در اولویت نخست برنامه ریزی های خود قرار دهند و مسئولان ملی نیز در این راه نگاه ویژه ای به قم داشته باشند.

منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار