ساختمان «Samsung 837» به فروشگاهی معروف است که هیچچیزی به مردم نمیفروشد.
این فروشگاه سامسونگ در شهر نیویورک، محصول یا کالا برای فروش ندارد و کارمندان آن سعی نمیکنند، بازدیدکنندگان را مجاب به خرید یک اسمارتفون یا تلویزیون سامسونگ کنند.
در این فروشگاه میتوانید میان طبقات مختلف گشت بزندی، با محصولات نوآورانه و آیندهنگرانه سامسونگ کار کنید و لذت ببرید و شادتر باشید. در واقع، سامسونگ در فروشگاه ۸۳۷ خود به مردم «شادی» میفروشد.
مدیران سامسونگ میگویند هدفشان از این فروشگاه؛ تجربه عملی و به یادماندنی مشتریان با محصولات سامسونگ است. کارکنان سامسونگ درباره ویژگیهای محصولات صحبت نمیکنند و اجازه میدهند خود مشتریان، آنچیزی که دوست دارند را کشف کنند.
چشمانداز آینده خردهفروشیها
این ساختمان در ابتدای سال ۲۰۱۶ میلادی افتتاح شده است و برعکس فروشگاههای دیگر، هیچ کالایی روی میزها و قفسهها برای بازدید ندارد. از همان ابتدا؛ تصمیم گرفته شده طراحیهایی عمودی برای خلق یک تجربه دست اول صورت بگیرد.
دیوارهای این فروشگاه با اسمارتفونها، تبلتها، تلویزیونها و لپتاپهای سامسونگ پر شدند. هر فصل، دستگاههای جدیدتر جایگزین قدیمیها میشوند و طراحی کلی فروشگاه بهروز میشود. تنها بخش تکراری، اتاقهای تجربه واقعیت مجازی با هدستهای سامسونگ است. مردم میتوانند در این اتاقها سلفی بگیرید، تصاویر VR با کیفیت ببینند و هیجانزده شوند.
مشتریان به محض ورود به فروشگاه، میتوانند یک دستگاه «گلکسی» قرض بگیرند که روی آن انواع اپلیکیشنهای نشاندهنده نقشه فروشگاه، معرفی محصولات به همراه ویژگیها و مشخصات و اطلاعات اضافی، خرید آنلاین محصولات و غیره نصب شده است. مشتریان میتوانند با این دستگاهها از خودشان عکس سلفی بگیرند و برای خودشان ایمیل یا در شبکههای اجتماعی آپلود کنند.
سامسونگ در این فروشگاه به دنبال ایجاد فضای شاد و سرگرمکنندهای بوده تا مردم ترغیب شوند عکس بگیرند و با دیگران به اشتراک بگذارند. این ایده، یک بازنگری در استراتژی خردهفروشی است.
کارمندان این فروشگاه نیز برخلاف روال معمول؛ مهارتهای خردهفروشی و بازاریابی ندارند و بیشتر دارای انگیزه و انرژی ارتباط با مردم و فعالیت در شبکههای اجتماعی هستند. این کارکنان باید بتوانند با شور و هیجان درباره لباسهای مود روز، فوتبال، بسکتبال، آشپزی، موسیقی و غیره صحبت کنند و اطلاعات کافی داشته باشند.
در این فروشگاه سعی میشود اگر مشتری نیاز به کمک داشت یا خواست سوالی بپرسد؛ به سویاش رفته و راهنماییاش کنند. میان بازدیدکنندگان محلی با گردشگران تفاوت قائل میشوند و برای هریک؛ فرهنگ ارتباطی جداگانهای را در پیش میگیرند.
میهمانها پس از بازدید از فروشگاه «سامسونگ ۸۳۷» احساس میکنند، سامسونگ آنها را درک کرده است و تنها برای آنها محصول میسازد.
یک پزشک