رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت:

برای تبدیل کشاورزی سنتی به مدرنیته نیازمند جذب سرمایه هستیم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گفت: برای تبدیل کشاورزی سنتی به مدرنیته نیازمند جذب سرمایه هستیم.
کد خبر: ۴۷۵۲۰۱
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۶ 09 August 2017
به گزارش تابناک رضوی، مجتبی مزروعی در نشست صمیمی به مناسبت هفته خبرنگار خاطرنشان کرد:برای اینکه جذب سرمایه داشته باشیم و کشاورزی سنتی را به مدرنیته تبدیل کنیم نیازمند جذب سرمایه هستیم و تحقق آن نیازمند امنیت و آرامش است که متعلق به  همه بخش‌هاست و فقط  شامل بخش کشاورزی نمی‌شود و این امنیت در سایه تولید ملی، ارتباط موثر و داشتن یک بازرگانی پایدار محقق می‌شود.
وی با بیان اینکه مهمترین پارامتر در مسیر رشد و توسعه یک جامعه ایجاد آرامش روانی در آن جامعه  است افزود : رسانه‌ها نقش ویژه‌ای در این مهم دارند و جامعه هیجان‌زده و ملتهب نمی‌تواند در مسیر آرامش روانی حرکت کند و از رسانه‌ها می‌خواهیم که در انعکاس اخبار اقتصادی همچون سیاسی به این موضوع توجه کنند.
مزروعی گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد فرار سرمایه‌های بخش کشاورزی بودیم و این سرمایه‌ها در بخش‌های دیگر هزینه شد و به علت تورم افسارگسیخته بخش کشاورزی نتوانسته با سودهای پر ضرر و بی‌سود موفق باشد.
وی خاطرنشان کرد: تا زمانیکه امنیت اقتصادی و روانی در بخش کشاورزی تامین نشود سرمایه به این بخش نمی‌آید و باید توجه داشت که بخش کشاورزی جایگاه ویژه‌ای در حوزه‌های تولید و اشتغال دارد.
 مزروعی افزود: ۲۳.۴ درصد جمعیت استان در بخش کشاورزی فعال هستند در حالی که میانگین ۱۸.۲ کشوری درصد و میانگین میزان اشتغال و ارزش افزوده ۱۵.۱۰ استان درصد و میانگین کشوری ۹.۲ درصد بوده و در بخش‌های مختلف کشاورزی، دامداری، باغبانی، آبیاری تحت فشار، آبیاری قطره‌ای، مکانیزاسیون و غیره بوده است.
وی گفت: اگر می‌خواهیم جامعه‌ای مطمئن داشته باشیم باید نگاه ویژه‌ای به بخش تولید داشته باشیم و جذب سرمایه و افزایش سرمایه‌گذاری در بخش‌های کشاورزی، باغبانی، زراعت، دام، طیور و شیلات باید مورد توجه باشد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: در برنامه ششم توسعه ۳۴.۶ بودجه در بخش آب هزینه شده ولازمست برای رشد بخش کشاورزی مسئولان اجرایی و نمایندگان مجلس باید به شیوه ای اقدام کنند که میزان تولید و صادرات افزایش و میزان واردات کاهش یابد و سهم ویژه‌ای به بخش کشاورزی قائل شوند.
وی گفت: طی سال‌های ۸۴ تا ۹۲ تعداد ۱۵ هزار چغندر کار بیکار شدند و در دولت یازدهم به میزان تولید ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن در سال رسید و در خراسان رضوی مهمترین تحول در بخش کشاورزی در بخش آب بود که اعتبارات بی‌نظیر و قابل توجهی جذب شد و میانگین اجرای سطح آبیاری تحت فشار در ۲۰ ساله گذشته سالی ۴ هزار هکتار بوده و از سال ۹۳ تاکنون سالی ۴۹ هزار هکتار  بوده و اعتبارات این بخش در سال ۹۶ به ۲۹۲ میلیارد تومان و با رشدی بیش از ۲۰ برابر رسیده است.
مزروعی  با بیان اینکه در چند سال گذشته توجه ویژه‌ای به تامین نهاده‌ها، مکانیزاسیون و غیره توجه شده و امروز شاهد خودکفایی در محصولات مختلف از جمله گندم بودیم، افزود: در سال گذشته ۱۴۳۰ دستگاه تراکتور، ۳۳ دستگاه کمباین و ۱۴۲۰ دستگاه انواع ادوات کشاورزی جذب شد و در سال ۹۶ اعتبارات ۸۷ میلیاردی در این حوزه تخصیص یافت.
وی  با اعلام این  مطلب که در بخش دام و طیور ۳۱ واحد دام و ۸۱ واحد طیور فعال شده و ۴۶۸ انواع ماشین‌آلات و ملزومات مودنیاز به مبلغ ۷۵ میلیارد تومان جذب شده افزود: در سال ۹۶ تاکنون ۳۸۲ تن خرید گندم و ۴۸۹۲ تن خرید کلزا داشته‌ایم و یکی از عمده برنامه‌ها برای کاهش مصرف آب و ارتقاء بهره‌وری از آن توسعه کشت گلخانه‌ای بوده  که در سال قبل ۲۵ هزار هکتار افزایش سطح کشت داشتیم و  که یارانه و تسهیلات کشت گلخانه‌ای را در دستور کار داریم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در سال ۹۵ در حوزه بازرگانی ۱۷ درصد به لحاظ وزنی و ۲۳ درصد به لحاظ ارزش دلاری افزایش داشتیم و در بخش واردات نیز ۹۳ درصد کاهش وزنی و ۹۷ درصد کاهش ارزش دلاری داشته‌ایم و در گندم و بسیاری از میوه‌ها نیازی به واردات نبود و در بخش گندم ۱۶ ماه ذخیره گندمی داریم و نگرانی‌ای در این حوزه نداریم و در حوزه اشتغال در بخش کشاورزی رشدی ۱.۸ درصدی در استان داشته‌ایم.
وی گفت: مهمترین اولویت‌های دولت دوازدهم در بخش کشاورزی در خراسان رضوی در سال ۹۶ در حوزه‌های بهره‌وری آب، رشد تولید و صادرات، کاهش خسارات و واردات، تمرکز بر توسعه بازرگانی و غیره بوده و امروزه تولیدات خراسان رضوی در بسیاری از اقلام همچون زعفران، انار، کشمش و غیره در دنیا بی‌نظیر است و فقط باید در مسیر ارتباط موثر و مستمر با کشورهای دنیا تلاش کرد.
مزروعی با بیان اینکه  عملکرد اتحادیه‌ها و تعاونی‌های خارجی ما هنوز به حد ایده‌آل نرسیده است و باید در این زمینه بیش از پیش تلاش شود تا امکان رقابت با دیگر کشورهای دنیا فراهم باشد و از دانش نخبگان بخش کشاورزی به‌خوبی استفاده شود، افزود: در سال گذشته رشد چشمگیر صادرات شیر خشک را داشتیم، خاطرنشان کرد: امروزه شاهد جذب شیرخشک‌های تولیدی خراسان رضوی توسط دیگر کشورها هستیم و با ارتقاء کارخانجات لبنی این ظرفیت هم بیش از پیش افزایش می‌یابد.
وی گفت: در سال قبل هزار و ۸۰۰ میلیارد خسارت تحمیل شد و ۸۸۵ میلیارد آن مرتبط با سرمای فصل پائیز بود و اگر کشاورزی و دامداری ما مدرنیته نشود اشتغال در روستاها با مشکل مواجه می‌شود و عدم اشتغال و حمایت در روستاها معضلات حاشیه‌نشینی در شهرها را افزایش پیدا می کند.
رییس جهاد کشاورزی افزود: صنایع تبدیلی، غذایی، تولیدی و بسته‌بندی ما باید صنایع مناسبی باشد و توسعه با پیشرفت این صنایع محقق می‌شود و باید معضل پراکندگی گلخانه‌ای را رفع کرد و واحدهای مجتمعی گلخانه‌ای بالای ۵ هکتار باید فعال شود و در این راستا آستان قدس رضوی، کمیته امداد امام خمینی(ره) و دیگر مجموعه‌ها همکاری خود را اعلام کرده‌اند.
مزروعی در پایان گفت: : برخی محصولات در فصلی از سال گران است، اما این موضوع مدیریت می‌شود و گرانی پیاز هم با عرضه تولید داخلی کاهش می‌یابد و علت طولانی‌شدن آن عدم واردات پیاز و توجه به تولید ملی بوده است و خوشبختانه قیمت پیاز در حال کاهش بوده و هم‌اکنون به کمتر از ۱۷۰۰ تومان به‌ازای هر کیلوگرم رسیده و همچنان در حال کاهش است وقیمت گوشت مرغ از ۷۲۰۰ تا ۷۵۰۰ تومان به‌ازای هر کیلوگرم بوده و قیمت گوشت قرمز هم ۳۵ تا ۴۵ تومان به‌ازای هر کیلوگرم بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار