دلالی سیاسی پاشنه آشیل شورای شهر خواهد بود

تابناک: اینکه عضو شورا استاد لابی گری و سایت بازی باشد به نظر نه تنها نقطه قوت نیست بلکه پاشنه آشیل اعضای شورا در سطح جامعه خواهد شد.
کد خبر: ۴۲۲۵۶۳
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۳ 11 May 2017
تابناک اصفهان: محسن جان‌نثاری: وقتی درباره خصوصیات مثبت یک شورا صحبت به میان می‌آید یکی از گزاره‌هایی که برجسته می‌شود شورای توانمند و دارای برنامه است.
 
این گزاره عامه پسند و حتی خاصه پسند است اما نکته بسیار مهم در ارتباط با این دوکلمه نوع توانمندی و نوع برنامه ریزی است.
 
طیف توانمندی‌هایی که برای شورای شهر و اعضای آن مدنظر قرار می گیرد بسیار مهم است، در واقع شورا باید در واقعیت‌های کاربری، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و زیست محیطی جامعه‌ای که متتخب آن است و همچنین ارائه راه حل و در نهایت خط مشی گذاری برای بهبود یا توسعه واقعیت ها توانمند باشد.
 
در این بین باید بینش و نگرش سیاسی به معنای هم سویی با سیاست‌های کلان نظام و مدیریت کشور را هم داشته باشد.
 
به رغم اینکه در هدف و تعریف اولیه، شورا یک نهاد اجتماعی و فرهنگی محسوب می‌شود تا یک سازمان سیاسی، گزینش اعضای شورای شهر با ساز و کار سیاسی و برگزاری انتخابات همراه است، بنابراین در کلان شهرها معمولا گزینش‌ها بر اساس سابقه کار اجرایی و تشکیلاتی اعضای آن رنگ و بوی سیاسی می گیرد و منتخبان بیشتر از دو طیف اصلی کشور و تعدادی هم به دلیل شهرت فردی وارد شورای شهر می‌شوند.
 
هرچند نمی توان مدعی شد که افراد سیاسی نباید در شورای شهر باشند اما صحبت بر سر این است که شورا وقتی کارایی واقعی خود را دارد که از افراد متخصص و توانمند بهره بگیرد.
 
 
امروز متاسفانه اکثر اساتید، کارشناسان و متخصصان در قالب احزاب سیاسی نمی گنجند و یا هزینه انجام تبلیغات مستقل ندارند و معمولا عطای مقام‌ها را به لقایش می بخشند.
 
نبود امکان برای حضور مجامع تخصصی و نمایندگان آنها در انتخابات و شورای شهر سبب شده تا با کمبود نمایدگان تشکل‌های تخصصی و حرفه‌ای هم در فرایند تصمیم گیری و هم تصمیم‌سازی‌ها مواجه شویم.
 
اینکه عضو شورا استاد لابی گری و سایت بازی باشد به نظر نه تنها نقطه قوت نیست بلکه پاشنه آشیل اعضای شورا در سطح جامعه خواهد شد بنابراین لازم است با پدیده دلالی سیاسی که از طریق سیاست بازی جهت دستیابی به قدرت با هدف صرفا کسب و حفظ آن و سپس استفاده باندی و شخصی از قدرت مقابله جدی کرد.
 
شورای اسلامی شهر جای سیاسی گری نسیت هرچند در ایرن سیاست به اکثر مناصب تنه می‌زند اما شهرداری که کارش ارائه خدمات اجتماعی است کاملا غیرسیاسی است چراکه طبف اصل یکصدم قانون اساسی شورای شهر برای پیشبرد سریع برنامه های اقتصادی اجتماعی فرهنگی و اموزشی و سایر امور شهری تشکیل می شود.
 
لذا توانمندی های یاد شده به نظر لازمه اعضای شورا است تا بتوانند با درک وضعیت موجود جامعه از ابعاد مختلف کاربردی اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و زیست محیطی، تصویری واقعی از جامعه‌ای که نمایندگی آن را به عهده گرفته‌اند برای خود و اعضای جامعه ایجاد کنند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار