در صورتی که رشته انیمیشن تاسیس می شد شرایط بهتر بود

نیروی انسانی در حوزه تولید انیمیشن در استان کم داریم

پویانمایی یا انیمیشن ؛ نمایش سریع و متوالی تصاویری از اثر هنری دو بعدی ؛ یا موقیت های مدل های واقعی ؛ برای ایجاد توهم حرکت است.حرکت روان تصاویر متحرک در پویانمایی ها ناشی از یک خطای دید است که به دلیل پدیده ماندگاری تصاویر ایجاد می شود.سینما رایج ترین روش برای نمایش پویانمایی است.
کد خبر: ۳۶۵۴۴
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶ 19 May 2015
به گزارش تابناک یزد، "صفر علی مجیدی راد" که در عکاسی و گرافیک به فعالیت مشغول بود هنرمندی است که کار خود را در انیمیشن به اوج رساند. وی از سال ۷۶ به صورت حرفه ای وارد دنیای انیمیشن شد کار خود را در صدا وسیمای مرکز یزد شروع کرد و با تلاش فراوان برای گسترش این هنر کوشید.
این هنرمند با ذوق دراثر یک سانحه چشمانش را از دست داد.با او درباره فعالیت هنری اش گفت وگو می کنیم.
                                                  
چطور وارد فضای انیمیشن شدید؟ قبل از دانشگاه به این هنر مشغول بودم. در هنرستان کاری را برای نمونه به نام بهار دوستی به اجرا درآوردم. در دانشگاه نیز درس انیمیشن جزو واحدهای درسی من بود و من را به این هنر مشتاق تر کرد.چند سال بعد از فارغ التحصیلی نیز کار انیمیشن را به صورت جدی در صدا و سیمای استان دنبال و تا سال ۸۵ در این بخش فعالیت کردم.                               
از شاخص ترین کارهای خود کدام را بیشتر دوست دارید؟ کارهای زیادی انجام داده ام همه هنرمندان هم کارهای خود را دوست دارند و آنها را مانند بچه های خود می دانند اما کارهایی که مورد استقبال بیشتری قرار گرفت مجموعه های "فردای آبی"؛ "تیغ انداز جوان"و "مرد و گل " بوده است البته خود من از "فردای آبی" و "مرد وگل" حس بیشتری می گیرم.                 
چطور با مشکل از دست دادن چشمانتان آن هم با وجود فعالیت در حوزه انیمیشن کنار آمدید؟ سال ۸۹  این سانحه برای من اتفاق افتاد. من برای رفع گرفتگی لوله فاضلاب از اسید استفاده کردم و در اثر یک بی توجهی ساده اسید داخل لوله به صورتم پاشید و چشمانم را از دست دادم. اما همان طور که شما اشاره کردید زمینه فعالیت کار و هنری من به گونه ای بود که چشم عضو فعال آن به شمار می آمد و هیچ وقت این تصور را نداشتم که روزی چشمانم را از دست دهم. من برای ساخت انیمیشن با عشق کار می کردم و خستگی برایم معنا نداشت اما به خدا ایمان قلبی داشتم و با این ایمان صبر من هم زیاد شد.                                                       
گفتید که سال ۸۵ کار انیمیشن را کنار گذاشتید و سال ۸۹ این اتفاق برای شما افتاد دلیل دور شدن شما از فضای هنر انیمیشن چه بود؟ بله درست است من ۴ سال از این هنر به اجبار دور شدم چون در آن زمان صلاح دیده شد که صدا و سیما واحد انیمیشن نداشته باشدو برنامه های این بخش به وسیله شرکت های خصوصی و هنرمندانی که به صورت آزاد کار می کنند.در بیرون تهیه شود من نیز در بخش تامین برنامه این سازمان به کار گرفته شدم.                                           
شما سعی نکردید  به صورت آزاد کار انیمیشن را انجام دهید؟ انجام این کار در درجه اول احتیاج به نیروی کارآمد و خبره دارد که متاسفانه من این نیروی انسانی را در اختیار نداشتم و بعد از آن نیز ساخت انیمیشن کار پر هزینه ای است که این هزینه ها را بایدخودم فراهم می کردم و به این ترتیب کار کردن برایم سخت می شد.                                       
آیا اکنون برای ساخت انیمیشن دلتنگ می شوید؟ همه هنرمندان زمینه هنری خود را دوست دارند و هر چه که آنها را از این وادی دور کند دلتنگی را برای هنرمند به ارمغان می آورد. من نیز در این گروه جای دارم بعضی مواقع به شدت برای آن روزها دلتنگ می شوم اما خدا را شاکر هستم و به صلاح او ایمان دارم.                       
انیمیشن یا پویانمایی یک هنر پویاست آیا این پویایی در میان هنرمندان این حوزه در یزد دیده می شود؟ متاسفانه باید بگویم خیر. قبلا هم گفتم که ما نیروی انسانی در حوزه تولید انیمیشن در استان کم داریم اگر شرایطی فراهم می آمد که دوره های آموزشی با حضور استادان این رشته در یزد برگزار می شد شاید شرایط این رشته بهتر از وضعیت کنونی آن است.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار